Advies gevraagd voor nieuwe HT Set (SR7007/NA7004/MM7025)

Gestart door vanerik, oktober 23, 2012, 22:51:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vanerik

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de wereld van HT en stereo en zit nu een orienterende fase om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Marantz spreekt mij erg aan en ik heb dan ook besloten een mooie set met dit merk te gaan bouwen.

Het doel is om goede film/muziek beleving te krijgen op surround en een acceptabel stereo niveau. Nu weet ik dat dit erg moeilijk combineren is, omdat je voor goed stereo geluid je beter af bent met een losse versterker.

Mijn oog is gevallen op de nieuwe SR7007. Ik heb thuis een NAS staan (QNAP 459 proII) en een GB netwerk. Daarnaast een HTPC met HDMI uitgang. Bedoeling is om zoveel mogelijk muziek en films te gaan streamen.

Het film gedeelte zal hiermee de lading wel gaan dekken, maar voor stereo verwacht ik wel wat tekort gaan komen. Zou een opstelling met de SR7007 als voorversterking en hierbij een MM7025 een goede match zijn? Misschien nog een NA7004 voor betere DAC? Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling? Vraag mij in dat geval af hoe je de NA7004 precies gaat aansluiten.

Deze set past ook een beetje in de prijsklasse waar ik naar kijk, want ik weet dat er ook nog mogelijkheden zijn in de AV8000 serie of de AV7701 voor "echte" voor/eind versterkers. Dit zal het budget ruim overschrijden want dan hebben we nog het volgende, misschien wel meest lastige onderwerp, welke speakers?

Mijn oog (zou eigenlijk oor moeten zijn :lol: ) is gevallen op B&W, Focal en Kef. Volgens mij is Focal hier best veel vertegenwoordigd op het forum, dus daar kan ik wel al wat informatie over vinden, maar volgens mij niet met een combinatie set zoals hierboven besproken. Ik ga uiteraard nog het eea beluisteren, maar jullie ervaring neem ik hierin wel mee.

Even wat type speakers op een rij;

Front
B&W CM8/CM9
Focal Chorus 816V/816W/826V
Kef R500/Q900

Center
B&W CM Centre
Focal Chorus CC 800V
Kef Q600c

Surround
Focal Chorus SR 800V

Sub
Rel T2

Alvast dank  :-)

Marantz 81

er zit een behoorlijk verschil in hoe KEF/B&W/Focal klinkt

zelf gaan luisteren dus bij een hifi zaak  :yes:

Mooie set samengesteld waarop je zeker kan genieten van muziek , mooiste is als je op die set speakers kan beluisteren en dan het verschil kan beluisteren in stereo ( muziek ) tussen SR7007/MM7025 combi of PM15S2 tevens kun die je pm15s2 dan ook als eindversterker gebruiken i.p.v MM7025 met HT  byebye

rexp

Als je begint met enkel de SR wordt je denk ik al weggeblazen. Vraag me af of de 7025 erbij veel meerwaarde biedt.

TurboMarco

Stap een zaak binnen en vraag of je de luidsprekers waar je oog op gevallen is thuis kan beluisteren ,in een winkel klinkt het namelijk altijd anders dan thuis .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cobraatje

Speakers en plaatsing in de ruimte waar ze in staan bepalen voor het grootste gedeelte het geluid.
Ik zou beginnen met te luisteren wat jouw smaak is qua speakers(en het meeste budget voor reserveren) en daar versterking bij zoeken. Per merk kan er tussen de verschillende series nog een behoorlijk verschil zitten.

Als ik moest kiezen zou ik voor de SR7007 met een stereoversterker met power amp direct/ht passthrough gaan. De fronts worden dan met HT versterkt door de stereoreceiver en de rest door de surround receiver.
Kijk ook eens naar de series van vorig jaar, imo is er niet zo veel veranderd.
Sub is lastig aan te geven, hoe groot is je kamer; is de sub voor HT alleen? Wel is een stelregel koop een goede sub die diep genoeg gaat of geen.

Janver

Eerst kijken naar speakers en de rest komt vanzelf. Heel veel speakers hebben geen eindversterker nodig! Speakers zijn belangrijk, geen sluitpost!

Ga veel luisteren en niet alleen naar de bekende B&W, Focal of Kef. Er zijn genoeg andere merken! Besef goed dat de luidsprekers in elke ruimte anders klinkt. Heb jij plavuizen en de luisterruimte vloerbedekking dan gaat dit volledig anders klinken.

Je kunt eventueel kijken of je bij een forumlid kunt luisteren om een indruk te te krijgen.
Hier kan uw reclame staan!

WilliamB

Citaat van: Marco op oktober 23, 2012, 23:51:38
Stap een zaak binnen en vraag of je de luidsprekers waar je oog op gevallen is thuis kan beluisteren ,in een winkel klinkt het namelijk altijd anders dan thuis .
Helemaal mee eens, ik heb laatst bij een hifi zaak diverse luidsprekers beluisterd. Een van deze luidsprekers waren mijn oude KEF`s IQ90 en die klonken daar anders ( slechter  :evil:) dan bij mij thuis.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Vlearmoes

Laat daarbij je 7007 audyssey pro afregelen    en het kan niet meer stuk  :kwijl: :kwijl:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

still life

Citaat van: vanerik op oktober 23, 2012, 22:51:40

Ik ben vrij nieuw in de wereld van HT en stereo en zit nu een orienterende fase om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Marantz spreekt mij erg aan en ik heb dan ook besloten een mooie set met dit merk te gaan bouwen.

8-)  & alvast welkom op het leukste marantz-forum.. 

CiteerHet doel is om goede film/muziek beleving te krijgen op surround en een acceptabel stereo niveau. Nu weet ik dat dit erg moeilijk combineren is, omdat je voor goed stereo geluid je beter af bent met een losse versterker.

naah, op het waarom komen we straks nog terug..  :-D

CiteerMijn oog is gevallen op de nieuwe SR7007. Ik heb thuis een NAS staan (QNAP 459 proII) en een GB netwerk. Daarnaast een HTPC met HDMI uitgang. Bedoeling is om zoveel mogelijk muziek en films te gaan streamen.

bekijk eens of je alle features nodig hebt, & of een SR7005 ook niet zou voldoen..  :wink:

CiteerZou een opstelling met de SR7007 als voorversterking en hierbij een MM7025 een goede match zijn? Misschien nog een NA7004 voor betere DAC? Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling? Vraag mij in dat geval af hoe je de NA7004 precies gaat aansluiten.

de NA moet gewoon digitaal naar de SR
die opstelling met een MM kun je wel maken,
maar een aparte eindtrap is niet nodig, de SR heeft/levert power zat..

als je dan toch persé wil opdelen, zou ik uitkijken naar een AV/MM combi


CiteerMijn oog (zou eigenlijk oor moeten zijn :lol: ) is gevallen op B&W, Focal en Kef.

Even wat type speakers op een rij;

Front
B&W CM8/CM9
Focal Chorus 816V/816W/826V
Kef R500/Q900

Center
B&W CM Centre
Focal Chorus CC 800V
Kef Q600c

Surround
Focal Chorus SR 800V

Sub
Rel T2

Alvast dank  :-)

qua speakers spelen de looks beslist mee, je moet er tenslotte ook nog op kijken
& ze staan ook redelijk prominent in de kijker/ruimte bij HT..

qua klank zeg ik: ga voor een neutrale speaker, die niet bijkleurt onderin of nadrukkelijk mids weergeeft..
waarom ? omdat je bij de gemaakte keuze een schitterende tool aan boord hebt: audyssey

beterbekend als ADSY op dit forum..  :angel:

daarmee stem je de speaker response af op je ruimte/akoestiek naar optimale prestaties
dat is meteen ook je grootste uitdaging: alles correct inmeten & afstellen, incl je sub-integratie

desgewenst kun je zelfs een professional over de vloer laten komen die het allemaal regelt voor je..

eens dat voor elkaar is, heb je een genadeloze full-range weergave
zonder dips/peaks of staande golven i/h laag

dan is je enige zorg: wat wordt het volgende plaatje om draaien & bij welk volume..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

QuattroNL

Als je leuk spul wilt neerzetten en wilt genieten van goede stereo weergave EN serieuse surround weergave zou mijn lijstje zijn:
- SR7007 (of mogelijk nog gewoon de SR7005) voor surround.
- PM15S2 voor aansturing van de fronts (bij surround weergave staan dus de SR en PM samen aan) en perfect voor alleen stereo.
- losse DAC. Ruime keus, ook qua budget.
- Audio streaming via laptop of middels een losse streamer (Squeezebox/Sonos) via de DAC naar de PM.
NB: de NA streamt niet gappless! Is voor mij persoonlijk een vereiste.

De MM zou ik lekker niet doen en daarvoor in de plaats de PM halen. 2e hands prima te vinden (vanaf 800,-)

Qua speakers: zelf gaan luisteren icm de PM, en natuurlijk bij voorkeur thuis!
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Sander

Met het lijstje welke je gemaakt hebt denk ik dat je een hele mooie gebalanceerde set creëert.

Ik zou de MM7025 lekker links laten liggen en daarvoor een pm15s2 2e hands kopen. (er staat er zelfs 1 op het forum te koop voor een hele schappelijke prijs)

Als je dedicated audio wilt streamen zou ik daarvoor de nieuwe squeezebox tuch halen :)
De NA7004 zit nog vol met irritante kleine bug's (heb ik wel eens gelezen her en der)
Tussen de SB tuch en de Reciever (of stereo amp) kan je altijd nog een losse dac later toevoegen.

Grtz
Sander

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

BCUS

Beste Vanerik,

Betreffende je speakerkeuze, ik heb de CM9 en de Focal Chorus types niet gehoord op de SR7007. Verder de anderen wel. (Overigens de SR7007 ben ik erg blij mee).

Ik vond de CM8 al heel mooi en ook een mooi design speaker (minder belangrijk maar toch..) Ikzelf heb een Monitor Apex serie sateliet speakersysteem en wil de fronts vervangen/ verzwaren.. Maar het beste is om binnen dezelfde range en anders merk te blijven lees ik in het forum. Ik heb dus ook de monitor audio RX8 gehoord.

Ik begrijp dat je naar goede info vraagt en argumenten op je gekozen lijstje, maar als je in de gelegenheid bent om de RX8 nog te luisteren dan zou ik die aanraden!!! (4 ohm speaker)

Ikzelf wil namelijk geen subwoofer plaatsen maar liever een goede frontspeakerset als fullrange. Uiteraard zal een stuk laag dan blijven liggen, maar ik hoef niet per definitie weg te trillen in mijn appartement.

Gr.
SR7007 / Sony BDP-S790 / Monitor Audio Apex serie / Sony KDL40ex720 / Mede8er / SONOS

vanerik

Dank voor alle reacties tot nu toe! :-D

Ik probeer even te filteren wat jullie allemaal hebben geadviseerd:

De MM7025 word door niemand echt enthousiast onthaald en het advies in zo'n opstelling is dan te gaan voor een PM-15S2 als versterker. Ik denk dat de SR7007 het component is dat meer trendgevoelig zal zijn, dan een normale versterker. Deze (PM) zal ook langer mee gaan denk ik en dan is 2e hands ook een prima optie. Ik vraag mij overigens ook af wat de houdbaarheid is gemiddeld van een versterker. Als je er een koopt van bv 4 jaar oud met een x aantal uren spelen, is deze dan al minder van kwaliteit dan wanneer je deze nieuw zou kopen? Hoe moet je hier naar kijken?

Tevens vinden jullie ook de NA7004 geen topper volgens mij en zou je beter af zijn met een Logitech Sqeezebox of het Sonos systeem. Ik dacht dat de SR7007 zelf al via mijn NAS direct aangesloten kan worden voor muziek streaming. Wat is jullie ervaring hiermee en waarom zou je dan kiezen voor een Sonos of Sqeezebox. De NA7004 zou ik kiezen voor een betere DAC, maar weet niet hoe de kwaliteit van de DAC is van Sonos en Sqeezebox of zou je dit dan weer apart kopen al dan niet van een ander merk. Hebben jullie nog tips voor een goede losse DAC?

Misschien niet voor de hand liggend, maar ik maak dan toch te keuze om te starten met het samenstellen van de audio componenten SR/PM en dan hier de juiste speakers bij kiezen. Vind ook dan ik niet mij blind moet staren bij alleen KEF, B&W en Focal. Ik zal tzt dit ook thuis gaan beluisteren. Ik heb overigens een eenvoudige eengezinds woning met hard houten vloer. Ik hoop dat jullie misschien iets van kleur kunnen bekennen qua speakers, zodat ik dit mee kan nemen in de voor selectie. Besluit zal uiteraard liggen bij de dealer en thuis.

Center, rear en sub is een onderwerp wat ik nu nog heel even in de koelkast laat staan, want dit zal ik in een later stadium pas gaan aanschaffen. Ik heb nu nog wel wat oude meuk staan, dat ik de eerste periode zal gebruiken.

Greetz
Erik byebye

Faxe

Zou eerst een SR 7007 kopen en mooie speakers. Functioneel kan een SR 7007 volgens mij bijna hetzelfde als een NA7004. Een versterker kun je later altijd nog toevoegen mocht je niet tevreden zijn met het geluid van de SR 7007.

rexp

Je kan bij de Sets van leden zien wie met welke speakers speelt. Zoveel leden, zoveel smaken. Zelf speel ik met Focal, maar dat in your face geluid moet je wel liggen - anderen vinden het al gauw te schel of fel.