Pfffffffff typisch Engels, of niet?

Gestart door Rob46, oktober 19, 2012, 10:45:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Ik heb deze week vakantie  notworthy en natuurlijk heb ik er al weer vele uurtjes luistergenot op zitten. Hoewel, genot? Ik geloof dat de speakers nu goed gepositioneerd staan, maar wat een geschuif. En iedere keer weer een ander geluid. De NAIM Alae is daar wel erg gevoelig voor. Typisch Engelse speakers? Volgens NAIM minimaal 1.2  tot maximaal 4 meter uit elkaar en minimaal 10 tot en met 40 cm vanaf de achter -en zijwand geplaatst. De speakers staan nu 35 cm vanaf de achterwand en 1.60 meter uit elkaar.

Enfin, ik geloof dat op deze vrijdag de speakers nu goed staan? Of niet?

Maus

Weet niet of het typisch engels is, maar wat bevalt je wel of niet in welke opstelling?

JohnWx

neerzetten luisteren schuiven staat het voor jouw goed prima niks meer aandoen



Naim of je spreekt uit Najim eigenlijk hebben een bepaalde visie maar ze rijden daar niet voor niets links  shutup
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rob46

Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 10:47:20
Weet niet of het typisch engels is, maar wat bevalt je wel of niet in welke opstelling?

Twee opvallende zaken. 1. Het laag. Volgens NAIM kunnen de speakers dicht tegen een wand aan staan. Als ik de speakers echter op 10 cm van de wand af heb staan, is het laag wel redelijk strak, maar krijgen de stemmen, wat nu wel het geval is op 35 cm van de wand, wel de mogelijkheid om buiten de speakers te treden. Nu moet ik wel de aantekening plaatsen dat het voor mij nog niet echt duidelijk is wanneer je pas over echt een strak laag kan praten, en dan de set in ogenschouw nemende.

2. Het stereobeeld. Het gaat echt om centimeters. Mijn luisterpositie bevindt zich in en driehoek, op zich niets mis mee. Maar 1 cm naar rechts of links en ik heb een ander beeld. Afgelopen dagen miste ik soms echt bepaalde instrumenten en leek het of een stem alleen maar vanuit rechts of links kwam.

Het blijft een uitdaging, ik wil het maximale uit de set halen, maar soms...... violent1

Rob46

Citaat van: John Wx op oktober 19, 2012, 11:23:08
neerzetten luisteren schuiven staat het voor jouw goed prima niks meer aandoen



Naim of je spreekt uit Najim eigenlijk hebben een bepaalde visie maar ze rijden daar niet voor niets links  shutup

:schater: inderdaad John, donders eigenwijs!

pameijer

Citaat van: Rob46 op oktober 19, 2012, 11:24:21
Maar 1 cm naar rechts of links en ik heb een ander beeld. Afgelopen dagen miste ik soms echt bepaalde instrumenten en leek het of een stem alleen maar vanuit rechts of links kwam.

Wat hebben jullie goede oren zeg. Ik ben daar niet zo gevoelig voor volgens mij.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op oktober 19, 2012, 12:19:51
Wat hebben jullie goede oren zeg. Ik ben daar niet zo gevoelig voor volgens mij.

ik reken meestal in voet 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Dat kun jij ook hoor, je hebt ergens een ´hotspot´.
Rob46, speel eens met de ´hoek´ waar de speakers in staan, je hebt ze neem ik aan niet recht naar voren gedraaid maar iets of helemaal richting je luisterpositie.

Strak laag wil zeggen dat het niet doorgonst, galmt, bonkt etc. Als je versterker te weinig power heeft kun je wel laag krijgen, maar dan krijgt word ´strakke´ basklap van een kick of basgitaar een soort wollige dreun. Je speaker moet met enige kracht in beweging worden gebracht, maar ook geremd!

JohnWx

Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 12:31:33
Dat kun jij ook hoor, je hebt ergens een ´hotspot´.
Rob46, speel eens met de ´hoek´ waar de speakers in staan, je hebt ze neem ik aan niet recht naar voren gedraaid maar iets of helemaal richting je luisterpositie.

Strak laag wil zeggen dat het niet doorgonst, galmt, bonkt etc. Als je versterker te weinig power heeft kun je wel laag krijgen, maar dan krijgt word ´strakke´ basklap van een kick of basgitaar een soort wollige dreun. Je speaker moet met enige kracht in beweging worden gebracht, maar ook geremd!

Naim adviseert recht
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Kan goed werken, maar hoeft niet perse. Is heel afhankelijk van de ruimte.

Cornelis1921

Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 12:31:33
Dat kun jij ook hoor, je hebt ergens een ´hotspot´.
Rob46, speel eens met de ´hoek´ waar de speakers in staan, je hebt ze neem ik aan niet recht naar voren gedraaid maar iets of helemaal richting je luisterpositie.

Strak laag wil zeggen dat het niet doorgonst, galmt, bonkt etc. Als je versterker te weinig power heeft kun je wel laag krijgen, maar dan krijgt word ´strakke´ basklap van een kick of basgitaar een soort wollige dreun. Je speaker moet met enige kracht in beweging worden gebracht, maar ook geremd!
Dat laatste heeft ook te maken hoe de muziek is opgenomen en afgemixt. Geluidstechnicus Rudy Van Gelder (o.a. het Blue Note label) laat mijn installatie heel anders klinken dan de CD die nu op staat: Crash Test Dummies - 'God Shuffled His Feet'; wollig en zompig terwijl het bij RVG allemaal veel strakker klinkt.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Vlearmoes

Laat ik maar niet beginnen over een ingeregelde ADSY   :angel:  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maus


Marantz 81

Citaat van: Rob46 op oktober 19, 2012, 11:24:21

Het blijft een uitdaging, ik wil het maximale uit de set halen, maar soms...... violent1

Haha herkenbaar  :-D het is echt een kwestie van uitproberen

Ik dee het zo dat ik eerst de bestaande opstelling dee markeren op de grond met tape ,veranderen van de afstanden tussen de speakers in  ,dan een beetje meer in/uit draaien , daarna afstanden van de achterwand

En dan steeds div albums luisteren die ik goed ken  :yes: en niet het volume verstellen van de versterker tussendoor bij alle wijzigingen

1.6 meter tussen de speakers is wel erg weinig ,zit je er zo dicht op dan ?

Marvin

Dan nog, als je opstaat om dat ding te verzetten en vervolgens weer gaat zitten geef ik je op een briefje dat je nooit precies hetzelfde zit als daarvoor.
Gebed zonder eind....  :-D