SR 6006 + Logitech Z-5500 speakerset

Gestart door bobenjanneke, oktober 08, 2012, 21:42:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Niet druk maken om die Ohmse dingen.

Exxar

Citaat van: marvin op oktober 12, 2012, 16:19:12
Niet druk maken om die Ohmse dingen.

stupid

Als je naar een deftige hifi/ht winkel gaat zullen ze je wel voldoende informeren over ohmse weerstanden en de bekabeling. Gewoon weg blijven van de grote dozenschuivers, tenzij je je op voorhand hebt geinformeerd.

Maus

Niet druk om maken, tenzij:
Je 4 ohm speakers hebt en de versterker dat niet kan. Maar de meeste versterkers zijn 4-8 ohm.

Als je 2 speakers van 8ohm op dezelfde aansluiting hebt, dus echt de draden van die 2 speakers aan elkaar bind, krijg je ook 4 ohm.

Exxar

Citaat van: Maus op oktober 12, 2012, 17:56:13
Niet druk om maken, tenzij:
Je 4 ohm speakers hebt en de versterker dat niet kan. Maar de meeste versterkers zijn 4-8 ohm.


Maar de meeste receivers 6-16.

Maus

Dat wist ik niet :)

Heb dan ook geen receivers.

bobenjanneke

Citaat van: Exxar op oktober 12, 2012, 18:25:29
Maar de meeste receivers 6-16.

bron: http://us.marantz.com/us/products/pages/productdetails.aspx?CatId=avreceivers&ProductId=SR6006
SR6006
AUDIO SECTION
Power Output (8 Ohm)   110W (20Hz - 20kHz, 0.08% THD, 2ch driven) x7


Nu heb ik op wiki/Wet_van_Ohm en wiki/Ohm_(eenheid) heel wat tekst gelezen, maar echt snappen doe ik het niet.
Het enige wat ik eruit begrijp is dat luidsprekers met een nominale impedantie van 8 Ohm ( bijvoorbeeld de
Tannoy mercury f3 ) op vol vermogen beter klinken, als luidsprekers met een nominale impedantie van 4 of 6 Ohm ( bijvoorbeeld de  Jamo S 608 HCS 3 ).
( Ik weet dat live luisteren meer zegt, als specs op papier. )

Wederom bedankt!

Marantz SR6006 ( in aanschaf )
Med500x2
Logitech Z-5500
Samsung PS51d550

Marvin

Die weerstand van 4, 6 of 8 Ohm zegt helemaal niets over de klank of wat dan ook.
Het is een technisch gegeven en zegt net zoveel over een luidspreker z'n kwaliteit als wanneer je zou zeggen dat hij zwart is.


--Verstuurd zonder netwerk--

bobenjanneke

Citeer

Niet druk maken om die Ohmse dingen.

-

Als je naar een deftige hifi/ht winkel gaat zullen ze je wel voldoende informeren over ohmse weerstanden en de bekabeling. Gewoon weg blijven van de grote dozenschuivers, tenzij je je op voorhand hebt geinformeerd.

-

Niet druk om maken, tenzij:
Je 4 ohm speakers hebt en de versterker dat niet kan. Maar de meeste versterkers zijn 4-8 ohm.

Als je 2 speakers van 8ohm op dezelfde aansluiting hebt, dus echt de draden van die 2 speakers aan elkaar bind, krijg je ook 4 ohm.

-

bron: http://us.marantz.com/us/products/pages/productdetails.aspx?CatId=avreceivers&ProductId=SR6006
SR6006
AUDIO SECTION
Power Output (8 Ohm)   110W (20Hz - 20kHz, 0.08% THD, 2ch driven) x7

Nu heb ik op wiki/Wet_van_Ohm en wiki/Ohm_(eenheid) heel wat tekst gelezen, maar echt snappen doe ik het niet.
Het enige wat ik eruit begrijp is dat luidsprekers met een nominale impedantie van 8 Ohm ( bijvoorbeeld de
Tannoy mercury f3 ) op vol vermogen beter klinken, als luidsprekers met een nominale impedantie van 4 of 6 Ohm ( bijvoorbeeld de  Jamo S 608 HCS 3 ).
( Ik weet dat live luisteren meer zegt, als specs op papier. )


Wederom bedankt!

-

Die weerstand van 4, 6 of 8 Ohm zegt helemaal niets over de klank of wat dan ook.
Het is een technisch gegeven en zegt net zoveel over een luidspreker z'n kwaliteit als wanneer je zou zeggen dat hij zwart is.


--Verstuurd zonder netwerk--

Bedankt voor bovenstaande info!

Zelf ook nog ff op google lopen zoeken, en kwam uit bij http://www.homecinemamagazine.nl/home_cinema/luidsprekers/specificaties_speakers/ waarop eigenlijk naar voren komt:
Receivers waarop alleen 8 Ohm staat kunnen ook wel 4 Ohm speakers aansturen, maar de prestatie zal veel minder zijn dan wanneer ze 8 Ohm speakers aansturen.

Maaaaar is dit alleen theoretisch, alleen merkbaar voor audiofielen, of voor iedereen merkbaar het prestatieverschil?

Wederom bedankt!

Marantz SR6006 ( in aanschaf )
Med500x2
Logitech Z-5500
Samsung PS51d550

Marvin

Heel theoretisch gesteld is een halvering van de weerstand een verdubbeling van je output.
Dus met 8 ohm leverd je versterker bv 100 watt en bij 4 ohm 200watt.
Maar de weerstand van je luidspreker varieerd bij elke frequentie.
Het is dus geen vast gegeven.
Je versterken ziet dus een constant wisselende weerstand.

Het is veel leuker te weten tot welke weerstand hij zakt als je je er al druk om zou maken.
Hoe lager de weerstand hoe harder je versterker moet werken.
Met jou versterker kan je 99% van de consumenten luidsprekers aansturen.




--Verstuurd zonder netwerk--

Perfect_audio

Citaat van: marvin op oktober 12, 2012, 22:15:53
Die weerstand van 4, 6 of 8 Ohm zegt helemaal niets over de klank of wat dan ook.
Het is een technisch gegeven en zegt net zoveel over een luidspreker z'n kwaliteit als wanneer je zou zeggen dat hij zwart is.


Zo is dat!
Wat wel iets zegt, is een goede meting. Op het plaatje zie je de impedantie (=schijnweerstand afhankelijk van de frequentie) van een eenvoudige (maar goed klinkende!) monitor luidspreker.
De blauwe lijn geeft de impedantie weer versus de frequentie (1 - 20.000 Hz). Kijk het eens schommelen.
De groene lijn is dezelfde luidspreker, maar dan met een prop in de baspoort.
De bovenste twee lijnen geven de faseverschuiving versus frequentie aan.

De opgegeven impedantiewaarde van een luidspreker is meestal de ondergrens. In dit voorbeeld is dat ca 4 Ohm. Als je de weerstand met een multimeter meet (= gelijkstroom "wet van Ohm") zul je ook ca 4 Ohm meten.  Je ziet nu dat dat getal niet veel zegt (de minimale impedantie kan ook verder in de grafiek zitten!).

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

bobenjanneke

Citaat van: marvin op oktober 12, 2012, 23:08:06
Heel theoretisch gesteld is een halvering van de weerstand een verdubbeling van je output.
Dus met 8 ohm leverd je versterker bv 100 watt en bij 4 ohm 200watt.
Maar de weerstand van je luidspreker varieerd bij elke frequentie.
Het is dus geen vast gegeven.
Je versterken ziet dus een constant wisselende weerstand.

Het is veel leuker te weten tot welke weerstand hij zakt als je je er al druk om zou maken.
Hoe lager de weerstand hoe harder je versterker moet werken.
Met jou versterker kan je 99% van de consumenten luidsprekers aansturen.




--Verstuurd zonder netwerk--

Jij en iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn (on)zinnige vragen, maar ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en die uitgave aan luidsprekers wil ik zo goed mogelijk laten matchen met de SR6006 en er het best mogelijke uithalen.
Marantz SR6006 ( in aanschaf )
Med500x2
Logitech Z-5500
Samsung PS51d550

bobenjanneke

Citaat van: Perfect_audio op oktober 12, 2012, 23:10:16
Zo is dat!
Wat wel iets zegt, is een goede meting. Op het plaatje zie je de impedantie (=schijnweerstand afhankelijk van de frequentie) van een eenvoudige (maar goed klinkende!) monitor luidspreker.
De blauwe lijn geeft de impedantie weer versus de frequentie (1 - 20.000 Hz). Kijk het eens schommelen.
De groene lijn is dezelfde luidspreker, maar dan met een prop in de baspoort.
De bovenste twee lijnen geven de faseverschuiving versus frequentie aan.

De opgegeven impedantiewaarde van een luidspreker is meestal de ondergrens. In dit voorbeeld is dat ca 4 Ohm. Als je de weerstand met een multimeter meet (= gelijkstroom "wet van Ohm") zul je ook ca 4 Ohm meten.  Je ziet nu dat dat getal niet veel zegt (de minimale impedantie kan ook verder in de grafiek zitten!).

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

ron
Bedankt voor de uitleg!
Ik zie zo veel termen en specificaties voorbij komen, dat ik me er in wil verdiepen om tot een zo goed mogelijke match te komen tussen de 6006 en luidsprekers, en niet dat ik underkill of overkill koop.

Voorheen zou ik kijken: oh, die 5.1 set heeft 1000watt: Kopen, kopen, kopen!

Maar de 6006 ga ik bij Smits in Arnhem kopen, en voor de luidsprekers ga ik eerst op internet binnen mijn budget een schifting maken, dan luisteren en luisteren en vergelijken en dan kopen.
Marantz SR6006 ( in aanschaf )
Med500x2
Logitech Z-5500
Samsung PS51d550

Marvin

#87
Laat je niet al te gek maken, uiteindelijk is een goed geluid zo ingewikkeld niet.

*Beetje een dyslectisch momentje geloof ik, ik begrijp je naam nu pas....  :schater:

Exxar

Tja, die all-in-one setjes die in groot lettertype "1000watt" op de doos hebben staan, die hebben in werkelijkheid eerder 5*20watt + een subje van 50watt. Aangezien hoge watt cijfers helpen verkopen, gebruiken die merken dan een "volgas, bergaf en wind in de rug" meetmethode bij 1 aangedreven kanaal en bij een hoge vervormingsgraad (meestal 10% vervorming of meer bij 1khz).

En wat Marvin zei ivm het verdubbelen van het vermogen als de weerstand gehalveerd wordt, daarvoor moet de versterker/receiver een zware en stabiele voeding hebben, en dat kost ook redelijk wat geld. Dus dat is meestal een van de dingen waarop bespaard wordt.
Mijn oude Denon avr1909 receiver had bvb 90watt per kanaal bij 8 ohm (gemeten wanneer 2 kanalen werden aangedreven van 20-20000Hz) maar bij 5 tegelijkertijd aangedreven kanalen ligt die waarde lager doordat de voeding niet krachtig genoeg is. Bij een 4ohm weerstand werd het vermogen zelfs beperkt tot 50watt per kanaal wanneer er 5 luidsprekers tegelijkertijd werden aangedreven, om de luidsprekers te beschermen tegen een clippende of oversturende versterker (wat de luidsprekers kan beschadigen).

En dan heb je nog eens de meetmethode van de luidsprekerfabrikanten om de weerstand van die luidsprekers te bepalen. Het ene merk geeft de minimum weerstand op: bvb mijn Monitor Audio RX8'en worden opgegeven als 4ohm, omdat dit de minimum waarde is die ze bereiken, terwijl gemiddelde waarde rond de 6ohm ligt. Andere merken geven dan weer de gemiddelde weerstand op: B&W doet dit bvb, waarbij de gemiddelde waarde dan bvb 8ohm is, maar de minimum weerstand kan onder de 3ohm zakken. Elektrostatische luidsprekers hebben een weerstand die zelfs tot 1ohm of minder kan zakken, want ze heel veeleisend maakt qua versterking.
Het weergeven van lage tonen vraag trouwens ook meer vermogen dan het weergeven van hoge tonen.

Plus, hoe hoger de gevoeligheid van een luidspreker (uitgedrukt in dB op 1m afstand bij 1watt) hoe minder vermogen deze nodig heeft om luid te spelen.

Maar als je alle technische dingen gewoon op kant en ga luisteren. Dan merkt je wel vanzelf of de versterker de luidsprekers onder controle heeft of niet, maar met die Marantz zal dat wel in orde zijn.

Marvin

#89

http://youtu.be/Sfv3TYbZKXs

Tijdens wat zoeken kwam ik erachter dat Youtube het op m'n werk weer doet.
Een Tannoy M-1, verder niet belangrijk maar wel grappig.
Dit vinden ze overigens niet fijn hoor...!

(Linkje aangepast).