Polariteit en aansluiten apparatuur

Gestart door Frederik, oktober 01, 2012, 17:27:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frederik

Indien je een andere voor- of eindversterker overweegt voor een beter geluid:
Mijn pm7004 klinkt spectaculair beter na controle van de netpolariteit van de pm7004 en alle aangesloten bronnen. Tweede spectaculaire klankverbetering met iedere aangesloten bron kreeg ik door de st6003 en samsung hd settopbox los te halen van de antenne aarde (coax). Polariteit checken kan met een multimeter, pole checker van vd Hull of Oehlbach Phaser.
Mij bevalt de Oehlbach Phaser het beste.
Meer info: http://www.hifi.nl/artikel/2359/Netpolariteit-bepalen.html

Rob46

Dank je wel voor de tip! Ik moet even kijken of die polariteit in mijn situatie ook geldt. Ik heb namelijk alle apparatuur aangesloten op een Monster HTS 2600. Deze draagt zorg voor een schone en stabiele stroomvoorziening. Ik weet niet of de HTS 2600 ook gevoelig is voor polariteit?

Frederik

#2
In der kern draait het om het vermijden van lekstroom in de trafo van een apparaat door deze correct aan te sluiten op de netpolariteit. Oftewel, welke van de twee polen van de stekker van ieder audiocomponent moet op de fase, de stroom, van het stopkontakt of de door jou gebruikte Monster HTS 2600. 

In een trafo onstaat lekstroom door de capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire windingen. Omdat zo'n trafo niet symetrisch gewikkeld is hangt het lek af van de precieze plaats waar de 'fase' de trafo in gaat, dus van de polariteit van de netstekker.
Aantasting van het geluid onstaat doordat de interlinks die apparaten onderling verbinden, behalve het audiosignaal ook de negatieve invloed van het spanningsverschil tussen de kasten te verwerken krijgen.
De wet van Ohm zegt dat stroom x weerstand = spanning. Ofwel, de kabel vertaalt lekstroom in een spanning die het audiosignaal vervuilt. Daarom is het zinvol om lekstromen te verminderen. Het audiosignaal klinkt dan schoner.

De polariteit van het stopkontakt in de muur of verdeeldoos stel je vast met een reguliere spanningszoeker. Oftewel, op welke van de twee polen staat stroom, is de fase.
Met de Oehlbach Phaser stel je per apparaat vast welke van de twee polen van de stekker op de fase moet worden aangesloten om de minste lekstroom op de kast/aarde te hebben. Wel eerst alle interlinks en antennekabels loshalen. Zorg ook dat de kast van je apparaat geen kontakt heeft met andere apparaten bij het doormeten met de Oehlbach Phaser.
Meer info: http://www.hifi.nl/recensies/3788/Oehlbach_Phaser.html

Noot:
Ringkerntrafo's produceren theoretisch minder lekstroom dan een E.I.kerntrafo, zoals in de PM 7004 aanwezig, maar kunnen gevoeliger zijn voor vervuiling op het lichtnet. E.I.kerntrafo's zijn goedkoper te produceren dan een ringkerntrafo, maar kunnen bij correct aansluiten op de fase net zo goed of zelfs beter klinken.

Sander

Waar een spoedcursus elektrotechniek al niet goed voor is :p

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

JohnWx

Citaat van: Sander op oktober 01, 2012, 20:27:18
Waar een spoedcursus elektrotechniek al niet goed voor is :p

Ga morgen gelijk ander stroom nemen  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Citaat van: Sander op oktober 01, 2012, 20:27:18
Waar een spoedcursus elektrotechniek al niet goed voor is :p

Inderdaad, mooie uiteenzetting  HB
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Eip

#6
Citaat van: John Wx op oktober 01, 2012, 20:46:19
Ga morgen gelijk ander stroom nemen  8-)

Groene misschien, voor een schoon en sprankelend geluid.   redface
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Frederik

Tip voor de ongelovigen mbt netpolariteit onder ons:
Vraag eens aan een gitarist wat hij of zij doet als z'n gitaarversterker bromt.
Tien tegen één dat je het antwoord krijgt:"De stekker 180 graden draaien in het stopkontakt".

Toch zonde om geld uit te geven aan een nieuwe voor- of eindversterker als je met het 180 graden omdraaien van één of meer stekkers van apparaten in je audioketen de kwaliteit van je geluid op kan krikken. Mijn pm7004 bleek er zeer gevoelig voor.
Het doorknippen van de aarde van de coaxkabels naar hd-decoder en radiotuner gaf bij mij ook een spectaculaire klankverbetering. De decoder, tuner en tv kregen de aarde al van het lichtnet. Direct of via een interlink die aangesloten is op een apparaat dat op de aarde van het lichtnet is aangesloten.

JohnWx

#8
Citaat van: Frederik op oktober 01, 2012, 23:05:57
Tip voor de ongelovigen mbt netpolariteit onder ons:
Vraag eens aan een gitarist wat hij of zij doet als z'n gitaarversterker bromt.
Tien tegen één dat je het antwoord krijgt:"De stekker 180 graden draaien in het stopkontakt".

Toch zonde om geld uit te geven aan een nieuwe voor- of eindversterker als je met het 180 graden omdraaien van één of meer stekkers van apparaten in je audioketen de kwaliteit van je geluid op kan krikken. Mijn pm7004 bleek er zeer gevoelig voor.
Het doorknippen van de aarde van de coaxkabels naar hd-decoder en radiotuner gaf bij mij ook een spectaculaire klankverbetering. De decoder, tuner en tv kregen de aarde al van het lichtnet. Direct of via een interlink die aangesloten is op een apparaat dat op de aarde van het lichtnet is aangesloten.

zijn geen ongelovigen, ze hebben een andere waarheid  :wink:


en met die gitaar denk ik gewoon een brakke verbinding  8-)

maar als je stekker omdraait moet je het apparaat snel terug brengen als er wat veranderd dan is er iets niet goed volgens de norm die men hanteerd van apparaten met een stekker er aan, ook vervelend voor een land als UK kan je stekker niet eens omdraaien


maar als jij er verbetering door hoort met al die niet verklaarbare tweaks notworthy 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: Frederik op oktober 01, 2012, 20:19:40
....
De wet van Ohm zegt dat stroom x weerstand = spanning. Ofwel, de kabel vertaalt lekstroom in een spanning die het audiosignaal vervuilt.
....
Even corrigeren: De wet van Ohm zegt: "De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden". De wet van Ohm definieert in feite de materiaaleigenschap elektrisch geleidingsvermogen.
Je kunt het niet omdraaien. Je hebt spanning nodig om een stroom te krijgen. En die stroom is mede afhankelijk van de weerstand.

Het geciteerde artikel op hifi.nl:
"U krijgt thuis, behalve voor toepassingen als een elektrisch fornuis, gewoon 230 Volt aangeboden. U snapt het misschien al, wanneer u van wiskunde houdt. Een rekensom: 380 gedeeld door wortel drie is gelijk aan 230 (de wortel uit drie heeft te maken met faseverschuiving, maar dat gaat hier te ver). Het middelpunt van de ster is gelijk aan 0 Volt. We kennen op die manier een bruine fase-ader, een blauwe nul-ader en daarnaast de geel/groene aardedraad voor de veiligheid. Slechts in enkele gevallen, zoals in delen van Amsterdam, zijn de transformatoren anders opgebouwd. De netspanning is eveneens 230 Volt, maar dan opgebouwd met twee fasedraden die elk 115 Volt meten ten opzichte van aarde (driehoekschakeling)."

Gel*l. 380 gedeeld door wortel drie is bij mij 219 en geen 230. In heel Europa (en dus ook Amsterdam) wordt 230 V aangeboden met 50 Hz. Door meerdere fasen aan te bieden kun je krachtstroom maken (380V).

Ik lees nog meer onjuistheden, maar laat het maar hierbij. Bovenstaand kan iedereen narekenen of navragen. Maar zijn we nog wel zo kritisch of slikken we ieder "wetenschappelijk commentaar" voor zoete koek?

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op oktober 02, 2012, 00:19:19
Even corrigeren: De wet van Ohm zegt: "De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden". De wet van Ohm definieert in feite de materiaaleigenschap elektrisch geleidingsvermogen.
Je kunt het niet omdraaien. Je hebt spanning nodig om een stroom te krijgen. En die stroom is mede afhankelijk van de weerstand.

Het geciteerde artikel op hifi.nl:
"U krijgt thuis, behalve voor toepassingen als een elektrisch fornuis, gewoon 230 Volt aangeboden. U snapt het misschien al, wanneer u van wiskunde houdt. Een rekensom: 380 gedeeld door wortel drie is gelijk aan 230 (de wortel uit drie heeft te maken met faseverschuiving, maar dat gaat hier te ver). Het middelpunt van de ster is gelijk aan 0 Volt. We kennen op die manier een bruine fase-ader, een blauwe nul-ader en daarnaast de geel/groene aardedraad voor de veiligheid. Slechts in enkele gevallen, zoals in delen van Amsterdam, zijn de transformatoren anders opgebouwd. De netspanning is eveneens 230 Volt, maar dan opgebouwd met twee fasedraden die elk 115 Volt meten ten opzichte van aarde (driehoekschakeling)."

Gel*l. 380 gedeeld door wortel drie is bij mij 219 en geen 230. In heel Europa (en dus ook Amsterdam) wordt 230 V aangeboden met 50 Hz. Door meerdere fasen aan te bieden kun je krachtstroom maken (380V).

Ik lees nog meer onjuistheden, maar laat het maar hierbij. Bovenstaand kan iedereen narekenen of navragen. Maar zijn we nog wel zo kritisch of slikken we ieder "wetenschappelijk commentaar" voor zoete koek?

ron

jij hebt geen van den HUL polechecker merk ik Ron  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Citaat van: Perfect_audio op oktober 02, 2012, 00:19:19
Even corrigeren: De wet van Ohm zegt: "De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden". De wet van Ohm definieert in feite de materiaaleigenschap elektrisch geleidingsvermogen.
Je kunt het niet omdraaien. Je hebt spanning nodig om een stroom te krijgen. En die stroom is mede afhankelijk van de weerstand.

Het geciteerde artikel op hifi.nl:
"U krijgt thuis, behalve voor toepassingen als een elektrisch fornuis, gewoon 230 Volt aangeboden. U snapt het misschien al, wanneer u van wiskunde houdt. Een rekensom: 380 gedeeld door wortel drie is gelijk aan 230 (de wortel uit drie heeft te maken met faseverschuiving, maar dat gaat hier te ver). Het middelpunt van de ster is gelijk aan 0 Volt. We kennen op die manier een bruine fase-ader, een blauwe nul-ader en daarnaast de geel/groene aardedraad voor de veiligheid. Slechts in enkele gevallen, zoals in delen van Amsterdam, zijn de transformatoren anders opgebouwd. De netspanning is eveneens 230 Volt, maar dan opgebouwd met twee fasedraden die elk 115 Volt meten ten opzichte van aarde (driehoekschakeling)."

Gel*l. 380 gedeeld door wortel drie is bij mij 219 en geen 230. In heel Europa (en dus ook Amsterdam) wordt 230 V aangeboden met 50 Hz. Door meerdere fasen aan te bieden kun je krachtstroom maken (380V).

Ik lees nog meer onjuistheden, maar laat het maar hierbij. Bovenstaand kan iedereen narekenen of navragen. Maar zijn we nog wel zo kritisch of slikken we ieder "wetenschappelijk commentaar" voor zoete koek?

ron

Wat betreft dat citaat: Hij heeft enigszins gelijk. wanneer 3fase 219v(of net 220v) is, krijg je 380 tussen de fases.

Maar nu roept men dat het 230v is, meestal is de spanning wel meer richting de 230v dan 220v, maar men vergeet dat de krachtstroomspanning ook gewoon omhoog gaat.
Dus de berekening van 380v wortel 3 gaat dan ook niet op. Wel als je het krachtstroomvoltage weet.




Toch? Of ben ik nou gek notworthy

SB_Marantz

Citaat van: Frederik op oktober 01, 2012, 17:27:35
Indien je een andere voor- of eindversterker overweegt voor een beter geluid:
Mijn pm7004 klinkt spectaculair beter na controle van de netpolariteit van de pm7004 en alle aangesloten bronnen.


Net polariteit met VAC?  :-o
Fase en nul bedoel je denk ik...........


De ''lekstroom'' kun je overigens prima meten maar is in 9 van de 10 gevallen verwaarloosbaar en het doet al helemaal niets m.b.t. de versterking.......euh sorry: klank.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Perfect_audio

Citaat van: John Wx op oktober 02, 2012, 00:22:17
jij hebt geen van den HUL polechecker merk ik Ron  :wink:

Inderdaad. Kan ik hem van je lenen? Kan ik eindelijk mijn apparatuur goed laten klinken  :-)

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.