Kaal en dun geluid

Gestart door paddyboy1987, mei 30, 2012, 21:30:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

paddyboy1987

Ik was al weer een tijdje in het bezit van mijn marantz SR5004 met 2 mordaunt short performance 2 speakers. Deze set heb ik nu uitgebreid met een 5.1 KEF KHT3005SE met een sunfire sds-12 subwoofer. Ziet er allemaal erg gelikt uit en met de audyssey snel ingesteld.

Nu valt mij op dat bij muziek het geluid wat dunnetjes is, als ik bijvoorbeeld een bluray disc van Qlimax( Hardstyle muziek) met de dts-hd stream aanzet merk ik dat er nauwelijks bass naar de subwoofer wordt gestuurd. Namelijk voornamelijk naar de front en center. Ook met muziek zoals flac bestanden of dts muziekbestanden klinkt het wat koeltjes.

Bij bluray schijfjes met LFE testen komt de sub wel goed naar voren dus hij staat wel aan.

Moet de sub en de nieuwe speakers inspelen? Of is hier iets anders dat het belemmert?

Graag hoor ik advies

Edit: cross over freq staat op normaal 100hz. Geen idee wat dit betekent. Net nog even getest en er komt minimaal uit de sub met serie's en films. Welke instellingen moet ik eventueel nog langslopen?

EDIT II: Ik ben al een stuk verder. Heb de hand-out van STADIUM III goed doorgelezen en dat heeft sowieso al flink geholpen. Heb met crossover nu op max staan( 150hz) daarna kan ik nog verder tot by-pass, waar staat dat voor?  Hoe stel je trouwens de cross-over op de receiver in? Staat namelijk nergens in het menu...
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Marvin

#1
Als je Qlimax in source direct luisterd, dus zonder Audessy gedoe, kom er dan wel een dik geluid uit de subwoofer?
Ik heb die Bluray gister nog gekeken en dat gaat inderdaad gruwelijk laag.
Mischien dat je Audessy wat beter moet laten  inregelen?

(eIphone spelfoutjes verwijderd).

paddyboy1987

Heb hem nu opstaan. Op source direct hoor je hem heel zacht brommen als ik mijn oor ervoor houdt. Het volume van de sub staat iets voorbij 0db. Dat is dus iets over de helft.... Audyssey gaf trouwens aan dat de sub verder dan 9 meter stond en -16db, dit heb ik gecorrigeerd. Maar met de source direct dus geen heel groot verschil...
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

paddyboy1987

Citaat van: paddyboy1987 op mei 30, 2012, 22:53:42
Heb hem nu opstaan. Op source direct hoor je hem heel zacht brommen als ik mijn oor ervoor houdt. Het volume van de sub staat iets voorbij 0db. Dat is dus iets over de helft.... Audyssey gaf trouwens aan dat de sub verder dan 9 meter stond en -16db, dit heb ik gecorrigeerd. Maar met de source direct dus geen heel groot verschil...

Edit: net trouwens een lfe test filmpje gezien, daar ging hij trouwens wel ziekelijk laag. Ik woon in een appartement en had het gevoel dat ik mijn geluid direct moest dempen zo'n diepe bass. Hoe kan ik trouwens nagaan hoe hard en hoe laag mijn bass kan totdat de onderburen het zouden horen? Behalve de optie om het met hem te testen :)
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Marvin

Ga er maar vanuit dat onderburen in het algemeen heel snel last zullen hebben van een bulderende subwoofer.
Helemaal als het gebouw al een jaar of 20 oud is (bv).

Marvin

Maar ik zou Audessy gewoon nog eens een paar goede metingen laten doen en dan nog eens luisteren wat het doet.
Als alles goed zit aangesloten moet dat kreng alles herkennen toch?

paddyboy1987

Dat zou je wel zeggen ja :)
Ik ga morgen nog maar wat audyssey metingen doen.

Ik heb op de sub de cross over op 150hz staan, dat is max want daarna staat er bij-pass. In mijn menu op de receiver kom ik overigens niks tegen over cross-over. Doet hij dat misschien automatisch? Phase staat nu op 70 graden.
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

#7
Citaat van: paddyboy1987 op mei 30, 2012, 23:11:28
Dat zou je wel zeggen ja :)
Ik ga morgen nog maar wat audyssey metingen doen.

Ik heb op de sub de cross over op 150hz staan, dat is max want daarna staat er bij-pass. In mijn menu op de receiver kom ik overigens niks tegen over cross-over. Doet hij dat misschien automatisch? Phase staat nu op 70 graden.

Hoe doe je die metingen? Volg je wel de regels (zoals al vaker in dit forum beschreven)?
Subwoofer: aansluiten op lfe, volume op 25% om te beginnen.
Doe drie metingen: geeft Audyssey +12 dB aan, dan staat tie te zacht. Geeft Audyssey -12 dB aan dan staat tie te hard. + of - 3 dB is een mooie waarde.
Na het instellen van de sub de echte metingen doen.
Voor de rest nergens aankomen: Audyssey stelt de juiste waarden in. Het enige dat je nog kunt doen, is na afloop je speakers op 'small' zetten (Large is een instelling die Marantz doet).

Microfoon:
- op statief;
- niet in een hoek plaatsen;
- niet nabij een wand plaatsen (of de leuning van de stoel/bank);
- na de meettoon stil blijven want dan wordt het achtergrondniveau bepaald;
- 6 metingen, te beginnen op de favoriete luisterplek en de rest er om heen met een afstand van 30-50 cm.

Neem de tijd en zorg voor een stille ruimte.

ron

Edit: n.a.v. oplettende lezer correctie aangebracht.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WimPeu

Ik krijg opeens een flashback.   :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin


TurboMarco

Citaat van: Perfect_audio op mei 30, 2012, 23:31:52

Doe drie metingen: geeft Audyssey +12 dB aan, dan staat tie te hard. Geeft Audyssey -12 dB aan dan staat tie te zacht. + of - 3 dB is een mooie waarde.
Uhm... is het niet eerder andersom?

Indien Audyssey de sub met 12db versterkt dan staat de sub toch te zacht  :roll:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin


Perfect_audio

Citaat van: Marco op mei 31, 2012, 00:38:57
Uhm... is het niet eerder andersom?

Indien Audyssey de sub met 12db versterkt dan staat de sub toch te zacht  :roll:

Tja, daar heb je gelijk in!
Dank voor deze correctie.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

Oke, lekker lopen stoeien weer met de audyssey, precies zoals beschreven. Wat erg frappant is, is dat de front (mordaunt short perf. 2) correcte afstanden hebben en de kef 5.1 en de sunfire subwoofer niet. Allemaal 9 meter + Wel had de sub maar een correctie van -5db dus dat valt dan wel weer mee. Ik weet niet waar het fout gaat met die afstanden.

De sub is lekker aanwezig met films. Wel vind ik bijvoorbeeld raar dat bij het stukje van finding nemo ( dat het meisje op het aquarium klopt) normaal de ramen liet trillen, nu valt dat mee. En met andere stukjes is de bass juist wel aanzienlijk meer aanwezig.  Komt iemand dit bekend voor?

De receiver heb ik nu op 80hz gezet, anders was de sub veel te erg aanwezig.
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)