NR 1602 icm KEF xq40

Gestart door Dirkmulder, april 28, 2012, 16:31:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dirkmulder

Beste mensen,

Ik ben van een Marantz slimline uit de vorige eeuw overgestapt op een NR1602 met (voorlopig) slechts 2 KEF xq40.
De nieuwe receiver laat zich nog niet gemakkelijk ontdekken door mij.
Ik krijg het niet voor elkaar een luid volume te creëren. Allerlei instellingen zijn geprobeerd, bijv chlvl naar 12 db.
De 1602 is middels HDMI verbonden met een Humax 5050 en een Pioneer kuro 60 inch monitor.
Wanneer ik de KEFs aansluit op de slimline, en de humax middels 2 audio tulppluggen verbind, word ik de tent uitgeblazen. Ik kan dan n.l. de humax geluidsuitsturing omhoog zetten.
Verder zie ik bij "tuner" gebruik op de 1602 wel de diverse kanalen (vanuit de humax middels hdmi?) maar is geen geluid te horen. In het osd staat toch "now playing" .
Al met al kom ik er gewoon niet uit.
Wie kan me helpen door advies te geven waarmee ik meer volume creëer ?
Wie kan me adviseren om geluid uit de tuner te krijgen?

Alvast bedankt,

Dirk


Exxar

Heb je de NR's Audyssey meting al uitgevoerd? Dat heeft hij nodig om te bepalen welke luidsprekers er allemaal verbonden zijn. En ik ga er van uit dat je de luidsprekers als front hebt aangesloten?
Je zegt dat je geen "luid" volume kan krijgen. Wat versta je onder luid?

Dirkmulder

Exxar, bedankt voor je reactie. Jawel ik heb de luidsprekers als front staan. Audessey afgerond, geen fouten.
Onder luid versta ik dat je eigen stem niet meer hoorbaar is.., even als ruwe referentie. Ik heb nu via de apple tv2, zojuist ook weer via hdmi aangesloten, dan is wel een luid volume haalbaar
Ik heb wel de chlvl van beide luidsprekers op max (+12 db) staan. Ik weet wat een decibel is maar wat deze +12db veroorzaken begrijp ik minder. Wat zijn de nadelen van deze actie?

xander32

Beste Dirk,

Je hebt een (instap) receiver gecombineerd met Kef zuilspeakers van zo`n 3 mille / paar ...
Ik denk dat dit een wat ongelukkgie combi betreft.

Exxar

Ja, die XQ's zijn inderdaad nogal stevige luidsprekers voor dat receivertje.
Maar met die 90dB gevoeligheid van de luidsprekers moeten die wel aan te drijven vallen, als de impedantie niet te laag zakt.

Op welk receivervolume luister je naar muziek/film?

Als ik een film bekijk met mijn NR1402 ga ik tot -10dB (in een kamer van 20m²)

Dirkmulder

Beste Sander 32, dure speakers met goedkopere reciever als oorzaak te noemen lijkt me wat kort door de bocht.
Mijn oude slimline reciever krijgt de KEF's wel degelijk luid. Qua vermogen zijn deze receivers redelijk gelijkwaardig.
p.s. de Kef's zijn al lang geen 3 k/paar meer..

Exxar, bedoel je hier het mastervolume? Er zijn n.l. verschillende mogelijkheden om het volume te boosten heb ik ontdekt.
De onderlinge relatie hiervan is me niet helemaal helder.

xander32

#6
Citaat van: Dirkmulder op april 28, 2012, 23:35:54
Beste Sander 32, dure speakers met goedkopere reciever als oorzaak te noemen lijkt me wat kort door de bocht.
Mijn oude slimline reciever krijgt de KEF's wel degelijk luid. Qua vermogen zijn deze receivers redelijk gelijkwaardig.
p.s. de Kef's zijn al lang geen 3 k/paar meer..

Exxar, bedoel je hier het mastervolume? Er zijn n.l. verschillende mogelijkheden om het volume te boosten heb ik ontdekt.
De onderlinge relatie hiervan is me niet helemaal helder.
Het betreffen niet alleen dure speakers maar ook zuilspeakers, met meerdere drivers welke allicht teveel vragen van de receiver. Voorts zouden plaatsing van de speakers, akoestiek en de grootte van de ruimte hier ook debet aan kunnen zijn.

Jouw receiver beschikt allicht wel over de nodige watts maar allicht over te weinig echt vermogen, echte kracht om deze speakers onder controle te houden. Dat zal je voornamelijk merken aan een iel, dun geluid, met een slappe, ongedefinieerde bass.

Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen :wink:.

Exxar

Citaat van: Dirkmulder op april 28, 2012, 23:35:54
Exxar, bedoel je hier het mastervolume? Er zijn n.l. verschillende mogelijkheden om het volume te boosten heb ik ontdekt.
De onderlinge relatie hiervan is me niet helemaal helder.

Jeps, ik bedoel het mastervolume. Als de Audyssey meting uitgevoerd is, dan zou je het mastervolume op 0dB moeten zetten om het "referentieniveau" te halen.
De andere dB/level instellingen zijn hoofdzakelijk om in een surroundopstelling alle luidsprekers even luid te laten klinken.

Dirkmulder

Citaat van: Exxar op april 29, 2012, 10:13:06
Jeps, ik bedoel het mastervolume. Als de Audyssey meting uitgevoerd is, dan zou je het mastervolume op 0dB moeten zetten om het "referentieniveau" te halen.
De andere dB/level instellingen zijn hoofdzakelijk om in een surroundopstelling alle luidsprekers even luid te laten klinken.

Mijn mastervolume begint bij - 80,5 (geen geluid) en is dan op te regelen naar - 10 dB (max geluidsterkte). Waarom zijn dit negatieve waarden? De visuele mastervolumebalk op de monitor zichtbaar, geeft bij -10 db aan dat er nog ruimte is om de balk vol te maken, naar 0 dB?  De 0 dB is er dus niet bij. Tv kijken gaat ongeveer op -38 dB.

Exxar

Er zal dan waarschijnlijk een volume limiet op staan. In de instellingen kun je dat veranderen.
Hoe groot is de kamer waarin je die receiver gebruikt?

Dirkmulder

Citaat van: Exxar op april 29, 2012, 11:08:52
Er zal dan waarschijnlijk een volume limiet op staan. In de instellingen kun je dat veranderen.
Hoe groot is de kamer waarin je die receiver gebruikt?
Ik was al bang dat je dat ging vragen..De kamer is 130 m2, natuursteen op vloer, spak op muren. Hard dus.
Kan jij je mastervolme tot 0 dB instellen?

Exxar

Ok, dat is een enorme ruimte HLP Dus die kleine versterker zal nooit genoeg vermogen kunnen leveren om dat allemaal gevuld te krijgen.

En ik kan zelfs naar +18dB gaan,maar ik gebruik wel mijn PM versterker om de fronts aan te drijven om die NR te ontlasten.

Dirkmulder

Citaat van: Exxar op april 29, 2012, 11:32:40
Ok, dat is een enorme ruimte HLP Dus die kleine versterker zal nooit genoeg vermogen kunnen leveren om dat allemaal gevuld te krijgen.

En ik kan zelfs naar +18dB gaan,maar ik gebruik wel mijn PM versterker om de fronts aan te drijven om die NR te ontlasten.
Ik was al bang voor een dergelijk antwoord zodra ik de grootte van de ruimte zou noemen. Ik geloof best dat een grotere versterker meer geschikt is maar dit probleem is van een andere orde, zie mijn eerder gemaakte  opmerkingen. De vele vragen, zie eerder, van me blijven helaas open staan. Bedankt voor de moeite en ik ga verder op zoek.

Gr,

Dirk

xander32

Citaat van: Dirkmulder op april 28, 2012, 16:31:53
...
Wie kan me helpen door advies te geven waarmee ik meer volume creëer ?
Wie kan me adviseren om geluid uit de tuner te krijgen?

Alvast bedankt,

Dirk

Citaat van: Dirkmulder op april 29, 2012, 12:10:48
Ik was al bang voor een dergelijk antwoord zodra ik de grootte van de ruimte zou noemen. Ik geloof best dat een grotere versterker meer geschikt is maar dit probleem is van een andere orde, zie mijn eerder gemaakte  opmerkingen. De vele vragen, zie eerder, van me blijven helaas open staan. Bedankt voor de moeite en ik ga verder op zoek.
Gr,

Dirk
M.i. zijn jouw beide vragen beantwoordt ...

Kan je aangeven wat je nu nog niet helder hebt, welke vraag er nog voor jou open staat ¿

Dirkmulder

Citaat van: xander32 op april 29, 2012, 12:17:17
M.i. zijn jouw beide vragen beantwoordt ...

Kan je aangeven wat je nu nog niet helder hebt, welke vraag er nog voor jou open staat ¿

1)Heb nog steeds geen idee hoe ik geluid uit de tuner krijg terwijl ik de stations in het display zie staan en het osd zegt: " nog playing"
2)Mijn mastervolume begint bij - 80,5 (geen geluid) en is dan op te regelen naar - 10 dB (max geluidsterkte). Waarom zijn dit negatieve waarden?
3) In de " instellingen"  zou ik mijn " volumelimiet"  kunnen veranderen. Waar en hoe?
4) Wat zijn de nadelen van opdraaien van het chlvl naar +12 dB? Is oversturing dan mogelijk?