Nou, laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen...
Begonnen met cd. wegens groeiende ontevredenheid overgestapt op lp, en later uiteindelijk toch weer terug naar digitaal gegaan.
In de begintijd (bij mij; 1985) was ik aanvankelijk onder de indruk van de zuiverheid van cd. Het kraakvrije, de dynamiek (in die tijd hadden cd's nog dynamiek van enige betekenis). Lp's kende ik alleen van mijn 2 oudere broers. Gaandeweg ik langer een cd-speler had groeide de ontevredenheid, ik ergerde me steeds meer aan het harde geluid. Scherpte, agressiviteit, het hamerde in mn kop. Vooral oudere muziek uit de jaren 60, andere suboptimaal opgenomen muziek als Ennio Morricone, Vangelis e.d. maar ook de platte producties uit de jaren 80 waren nauwelijks te harden. Ooit level42 geprobeerd op een originele cd uit de jaren 80? Op alle sets die ik indertijd hoorde viel het me op.
Dus in 1990 een platenspeler gekocht, de Thorens TD320mk2 met Denon mc-element. Samen met de uitstekende phonotrap in mijn versterker klonk dat zo ongelofelijk veel beter dan cd, dat al mijn audiovrienden aan de plaat gingen. En dan bedoel ik niet dat het subjectief "lekkerder" klonk, want doffer en vriendelijker, maar echt
beter. Dus levendiger, ruimtelijker, dynamischer, volumineuzer en indrukwekkender. En nee, ik heb geen nostalgie naar het oude, ik verlang niet naar tikjes en kraakjes, probeerde juist om het zo zuiver mogelijk te houden. Ik speelde ook altijd nat af, met zo'n lenco-arm waarin isopropylalcohol met demiwater.
Maar ondertussen schreed de digitale techniek ook voort, en toen de recordable cd op de markt kwam kon ik echt gaan vergelijken: plaat versus dezelfde, op cd gezette plaat. Toen werden de verschillen tussen plaat en cdr ineens veel kleiner! Maar er was nog verschil. Toen ik later een (veel) betere dac tot mijn beschikking kreeg, waren de verschillen weg. Ik hoorde GEEN verschil meer tussen lp en dezelfde op cdr.
Volgens mij worden de verschillen tussen plaat en cd vooral veroorzaakt door de remastering bij het op cd zetten. Zie ook dit artikel
http://arpjournal.com/the-definitive-edition-digitally-remastered/Dit komt overeen met mijn ervaringen dat op cd het hoogmidden en het gebied rondom de essen en t's vaak zo problematisch klonken. Bij sommige remasters zit er over een groot gebied in het midden en hoog een boost van wel 5db. Dat is erg veel.
Mijn platendraaiert heb ik weer verkocht, evenals mijn ca 1000lp's. Gelukkig heb ik nog wel een aantal cdr,s vooral van door mijzelf samengestelde verzamelaars van mn lp's.
Groet van Evert