Voor zover ik weet / kan nagaan zijn het remasters van analoge tapes, zoals bij The Beatles. Door met grote bitdiepte en hoge rate (24 bit en 96, of waarschijnlijker direct 192 kHz) de analoog/digitaal conversie te doen hou je alle details van de oorspronkelijke opname - de resolutie* zoals dat heet, is beter, genoeg om de atmosfeer te behouden. En ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een goede analoge opname meer details en "ruimtelijkheid" bevat dan een simpele 16 bit 44.1 kHz digitale opname. OK, je houdt de oude ruis en onvolkomenheden. Maar daar luister je wel "omheen", net als bij vinyl!
Voor de gevallen dat het al digitale tapes waren zijn dat waarschijnlijk moderne opnames, met al 96/24 of betere resolutie.
De opnames die recent zijn verschenen bij HDTracks zijn vaak gewoon downloadable versies van tracks die al bestonden, als DVD-Audio (192/24 of 96/24). R.E.M. En alle Stones bijvoorbeeld, die kon je al op DVD-A kopen... Je ziet aan de bitrate: 96 en 192 kHz zijn van DVD-A tracks, 88.2 en 176.4 van SACD (ligt aan de 1 bit technologie) wat de oirsprong van de HDTracks files is. De nieuwe Nirvana is bijvoorbeeld ook net geremasterd voor de 20 year jubileum versie, dat zal zeker een 96/24 zijn, minimaal, en HDTracks mag die kennelijk verkopen. Dat is dus echt een mooiere versie dan de gedownsamplede CD versie!
Hoe dan ook, het zijn voor zover ik het nu heb gehoord altijd heel zorgvuldige remasters, bij de Eagles, R.E.M. en Nirvana zijn het hele mooie digitale remasters, waar veel aandacht aan is besteed. Mocht je het niet geloven nodig ik je uit het zelf te testen, eventueel bij mij. Kan je je eigen CD op een UD9004 afspelen, en ik de 96/24 versie via een mooi DAC...
*: resolutie, als bij een digitale camera. Informatie die er niet is kan je er ook niet bijmaken. Wat je in CSI ziet is dus volslagen kul: een beeld van een simpele bewakingskamera met 1 megapixel kan je niet "upsampelen" zodat je ineens een nummerbord kan lezen! Kan echt niet. Je kan 2 dingen doen: scherper maken, ofwel het contrast aan de randen wat ophogen. Je ziet dan niet echt meer maar het lijkt scherper. Lijkt. In audio: helderder. Maar de ruimte-informatie krijg je er niet mee. In tegendeel - door de winst in scherpte verlies je ergens anders, ik denk juist die ruimte. CD spelers doen dit bijvoorbeeld door upsampling, hoge bitrates, en dan de tussenliggende bitwaars berekenen, waardoor je minder hard hoeft te filteren.
Het andere dat je kan doen is "softening", iets dat veel audiofiele CD spelers je laten doen. Die filteren anders, mind stijl, maar wel eerder. Je krijgt dan een frequentieprofiel als van analoge audio. Klinkt mooier, zachter. Maar nogmaals: details die er niet zijn krijg je er niet mee...