Advies nieuwe frontspeakers, voorkeur B&W 600-serie

Gestart door frederickpoell, mei 26, 2011, 18:15:41

Vorige topic - Volgende topic

frederickpoell

Gisteravond met behulp van audyssey alles opnieuw ingesteld.

Front: Large
Center: Large
Surround: Small

Crossover Front: Fullband
Crossover Center: Fullband
Crossover Surround: 40 Hz.

De subwoofer moest bij inmeten 'half open staan'. Bij Channel Level Check geeft ie na meten -12,0 dB aan. Ik heb het volume van de sub na meten dan ook teruggedraaid. Moet ik gaan meten met een decibelmeter zodat deze op ca. -5 dB komt te staan ????

Speakers idd 'ingedraaid', nu klinkt het helemaal super :yes: :yes: :yes:

Alleen een bijpassende Center ontbreekt. Ik ga eens kijken voor de B&W HMT61 of HMT62. Nu heb ik de CC6.
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

Perfect_audio

Citaat van: frederickpoell op juni 01, 2011, 08:43:55
Gisteravond met behulp van audyssey alles opnieuw ingesteld.

Front: Large
Center: Large
Surround: Small

Crossover Front: Fullband
Crossover Center: Fullband
Crossover Surround: 40 Hz.

De subwoofer moest bij inmeten 'half open staan'. Bij Channel Level Check geeft ie na meten -12,0 dB aan. Ik heb het volume van de sub na meten dan ook teruggedraaid. Moet ik gaan meten met een decibelmeter zodat deze op ca. -5 dB komt te staan ????

Nee, draai het volume van de sub terug en meet opnieuw met Audyssey. -12 dB is het maximum wat Audyssey corrigeert, m.a.w. de sub ligt nu buiten het correctiebereik.
Over het algemeen staat de sub te hard (een gegeven uit mijn praktijkervaringen).
Zet de sub eens op negen uur en bekijk de nieuwe meetresutaten. Als Audyssey nu iets aangeeft van -3dB tot -6dB dan weet je dat je de juiste instelling hebt.

Als dat klaar is probeer dan eens alle speakers op 'small' en crossover op 40 Hz te zetten. Ga eens luisteren hoe het klinkt, zonder aan de instellingen te denken (=moeilijk).
Je kunt altijd weer de instellingen aanpassen naar 'large', maar door echt te luisteren kun je tot een beter resultaat komen.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

still life

stupid

vreemd dat je een fullband instelling krijgt op deze center & fronts
zet alles op 40Hz & je hoort vast geen verschil vanaf je monitors om 2 redenen:
  * omdat die niet zo laag gaan
  * omdat die zelden zo'n signaal zien

voor het geval er wel eens wat langskomt (bij film) is het beter om dat via je sub te laten gaan

ivm met je sub: als je inmeet op een lager volume, ga je zien dat het kreng wel eens 'in slaap' kan vallen
(indien er een auto-standby op zit) altijd aanzetten (& zelf uitschakelen) is een oplossing..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Mexicaanse Hond

Beetje raar dat je Audessey alles laat instellen en dan nog op het gehoor moet gaan bijstellen.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Dex

Citaat van: f.luisteraar op juni 01, 2011, 10:33:01
Beetje raar dat je Audessey alles laat instellen en dan nog op het gehoor moet gaan bijstellen.
Je oren zijn de echte graadmeter toch?  :angel:

still life

zegt ie niet, alleen dat je het resultaat moet beoordelen..luisteren..
dat is altijd het moeilijke stuk: niet iedereen is een vlakke weergave gewend
die willen ze dikwijls weer wat scheeftrekken/horen..  clown1

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op juni 01, 2011, 10:43:58
zegt ie niet, alleen dat je het resultaat moet beoordelen..luisteren..
dat is altijd het moeilijke stuk: niet iedereen is een vlakke weergave gewend
die willen ze dikwijls weer wat scheeftrekken/horen..  clown1

ik lees het wel zoals Fluisteraar het zegt maar je zal dan wel de PRO versie moeten hebben waarschijnlijk

tis wel raar dat je de weergave van een piano of een viool aan een computer overlaat of hebben we het steeds alleen maar over film
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

ondertoon  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Het enige wat me opvalt is dat die versie van Audessey blijkbaar niet in staat is de sub goed af te stellen en dat je dat zelf moet doen.

JohnWx

still life

Citaat van: f.luisteraar op juni 01, 2011, 11:08:30
Het enige wat me opvalt is dat die versie van Audessey blijkbaar niet in staat is de sub goed af te stellen en dat je dat zelf moet doen.

laat het duidelijk zijn dat de PRO meer in huis heeft, maar dat is hier niet aan de orde..

het probleem is dat een sub ook manuele (verkeerde) settings toelaat:
het gaat om de volume instelling bij het inmeten: als je de sub te hoog instelt (qua volume)
dan meet audyssey zijn freq sweep veel te luid in
vervolgens wordt dat kanaal maximaal afgezwakt ter compensatie (-12db)

vanaf de VV zit je dus maximaal afgezwakt & hou je eigenlijk geen regeling meer over
als je het sub volume voor de meting lager zet, kan audyssey bvb wel een correcte waarde instellen

eigenlijk meer een 'user' probleem.. :-D

Mexicaanse Hond

frederickpoell

Citaat van: still life op juni 01, 2011, 10:20:03
stupid

vreemd dat je een fullband instelling krijgt op deze center & fronts
zet alles op 40Hz & je hoort vast geen verschil vanaf je monitors om 2 redenen:
  * omdat die niet zo laag gaan
  * omdat die zelden zo'n signaal zien

voor het geval er wel eens wat langskomt (bij film) is het beter om dat via je sub te laten gaan

ivm met je sub: als je inmeet op een lager volume, ga je zien dat het kreng wel eens 'in slaap' kan vallen
(indien er een auto-standby op zit) altijd aanzetten (& zelf uitschakelen) is een oplossing..

Dus alles op 40 Hz zetten.....blijven de Fronts en Center op LARGE staan, of aanpassen naar SMALL ?

Oh...op de sub zit vlgns. mij geen auto-standby, dan kan ik dus meten met een lager volume (9 uur).
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

eens je een cross instelt zijn ze niet langer LARGE/fullband
dus ja: alles 40Hz, dit zul je wsl na het inmeten moeten instellen..

en je sub volume kwartje open, de cross volledig open
ik bedenk net dat het kan zijn dat je sub ook geen 40Hz haalt
& dat mss daarom je fronts fullband toegewezen krijgen..

opnieuw: 40Hz is gruwelijk laag & komt zelden voor, maak je daar dus niet teveel zorgen om..

CiteerAlleen een bijpassende Center ontbreekt. Ik ga eens kijken voor de B&W HMT61 of HMT62. Nu heb ik de CC6.

wat mankeer je juist met die center? imho best een mooie match met de rest..

Mexicaanse Hond

40Hz is ruwweg de grondtoon van de laagste noot die een contrabas kan produceren. Dat is laag, maar een goede 40Hz (binnen 3 dB van de rest van het spectrum) is geen overbodige luxe.
Wil je de allerlaagste registers van een kerkorgel weergeven, dan heb je een echte 20 Hz nodig.

Nu denk ik niet dat jullie dat draaien, maar goed.