uitbreiding HT set

Gestart door pully, april 04, 2011, 02:30:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

still life

Citaat van: pully op april 05, 2011, 23:39:05
het enigste wat ik wil zijn slechts de 2 frontspeakers vervangen door eventueel de elacs, de basbox , center en de 2 rear boxen blijven (voorlopig?) de compact 20 van tma.

pully, eerder zoals vermeld voorzie ik daarbij geen enkel probleem
die compact 20's presenteren geen enkele uitdaging voor je SR, icm de sub prima voor film (surround)
maar het mooiste geluid zal je hebben in stereo met de elac fronts, wat ook een beetje je bedoeling is..


Citeerrest slechts 1 vraag van mij richting Marvin :
Wat is dippen ?????
crazy marv heeft er ff geen zin meer in.. :-P

een speaker moet je zien als een wisselende last voor je versterker:
bij bepaalde frequenties zal deze gaan dippen of zakken, heb je een moeilijke gekozen dipt hij laag (naar 2 ohm of dieper), so what zul je denken?
wel: op dat moment moet je amp serieus gaan bijtrekken, draai je daarbij ook nog eens op volume gaat een modale amp daarbij over zijn nek,
met alle gevolgen vandien..


CiteerVoor de rest sry dat jullie een Newbie als mij moeten helpen maar moet zeggen hulp is tot nog toe ZEER goed ik blijf gewoon stomme vragen stellen totdat ik weet wat ik wil weten  :-o

hier zie ik geen enkel probleem, daar dient een forum juist voor..

CiteerIs ie nu echt geholpen met deze reacties, of wordt ie alleen gewezen (met op zich correcte constateringen) op het feit dat hij geen audiofreak is?


ik denk het eerste,
het blijft overigens vrij basic & je moet daarbij de zaken gewoon benoemen zoals ze zijn..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Cadfael

Wat is je verhouding muziek/films kijken?

ik heb zelf ook een ps3 maar ook een losse blurayspeler, ik merk toch dat de losse speler een beter beeld geeft. En ik vind zelf een ps3 een beetje overdone voor een blurayfilmpje, lijkt me dan ook een stuk meer stroom verbruiken. Ik wil afentoe wel eens een cd luisteren(klassiek/jazz), en doe dat nu ook via mn blurayspeler. Maar de hoofdmoot is toch vooral films kijken waar ik mn versterker voor gebruik.

Dus, wat al eerder werd geopperd, zou je de ud5005 ook nog mee kunnen nemen in je overweging.
De sr5004 is toch geen stereoversterker, dus zou je er dan wel een high-end cd-speler tegenaan willen gooien?

Ik heb die AS/200 sub ook, en ben er erg tevreden mee :)
qua speakers heb ik speakers gekozen die wel wat minder in het laag waren dan vb Mordaunt short mezzo's, maar daarintegen in het hoog veel beter waren. De laagte compenseer ik met de sub wat prima werkt.

succes in iedergeval.
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

audiof. zonder budget

Even wat opmerkingen over het dippen van speakers (shooting from the hips, zeg maar)...

generaliserend,:  Als je naar de impedantiecurve van een speaker kijkt, dan zie je, voor het (sub)laag onder de 80 Hz de impedantie niet omlaag gaat maar juist omhoog!!! Voor iedere speaker geldt dat deze zijn eigen curve heeft, maar in zijn algemeenheid geldt dit. Dit natuurlijke effect wordt enigszinds "gedempt"door het filter, maar is er toch wel. Juist voor de frequentie gebieden > 80 Hz geldt dat de impedantie op zijn laagst is. Dit lage/laagste gedeelte loopt door tot ongeveer 250 Hz. Als je het spectrum analyseerd van muziek zie je dat de component tussen de 80Hz en 250 Hz procentueel meer aanwezig is dan de component onder de 80 Hz en daarom inderdaad een grotere invloed op belasting van je versterker.

Veel merken geven dit laagste deel op als (nominale) impedantie. Andere nemen het rekenkundig gemiddelde en weer veel merken nemen de specificaties met een korreltje zout, omdat het voornamelijk een marketing tool is. Het impedantie gedrag van een speaker is dus niet zo heel eenvoudig uit te leggen (als ik bovenstaande enigszins uitgelegd krijg :wink: )
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

Citaat van: still life op april 06, 2011, 09:58:20
crazy marv heeft er ff geen zin meer in.. :-P

Inderdaad, ik probeer op een simpele manier wat duidelijk te maken.
En als er dan een post, zonder enige constructieve bijdrage, me verteld dat het te moeilijk is en dat de topic starter daar niet mee geholpen is dan is het voor mij verder wel mooi geweest.
Ik heb meer te doen dan enkel hier wat neer te kalken.  :-)

pully

Citaat van: marvin op april 06, 2011, 19:04:19
Inderdaad, ik probeer op een simpele manier wat duidelijk te maken.
En als er dan een post, zonder enige constructieve bijdrage, me verteld dat het te moeilijk is en dat de topic starter daar niet mee geholpen is dan is het voor mij verder wel mooi geweest.
Ik heb meer te doen dan enkel hier wat neer te kalken.  :-)

ach Marvin ik waardeer het zeer dat je iets neerkalkt  :-o  als ik het niet helemaal begrijp dan vraag ik het gewoon nog eens  HLP  , en ziedaar het een en ander wordt iets duidelijker.

Citaat van: audiof. zonder budget op april 06, 2011, 16:54:03

Wat ik hierdoor dus begrijp
Even wat opmerkingen over het dippen van speakers (shooting from the hips, zeg maar)...

generaliserend,:  Als je naar de impedantiecurve van een speaker kijkt, dan zie je, voor het (sub)laag onder de 80 Hz de impedantie niet omlaag gaat maar juist omhoog!!! Voor iedere speaker geldt dat deze zijn eigen curve heeft, maar in zijn algemeenheid geldt dit. Dit natuurlijke effect wordt enigszinds "gedempt"door het filter, maar is er toch wel. Juist voor de frequentie gebieden > 80 Hz geldt dat de impedantie op zijn laagst is. Dit lage/laagste gedeelte loopt door tot ongeveer 250 Hz. Als je het spectrum analyseerd van muziek zie je dat de component tussen de 80Hz en 250 Hz procentueel meer aanwezig is dan de component onder de 80 Hz en daarom inderdaad een grotere invloed op belasting van je versterker.


Alles onder de 80 hz gaat naar de sub , staat zo ingesteld bij de SR 5004 en ongeveer bij de sub ook.
Alles tussen de 80 hz en 250 hz is dus veel aanwezig bij muziek en juist in deze range hebben de boxen de meeste moeite icm de versterker?

Marvin

Ik laat je ook niet in de steek hoor....   nonono

Je zou eens, als je zin en tijd hebt, dit stukje door kunnen lezen.
Niet alles is interessant of zal je vaak terug horen of gebruiken, maar er staat een hoop leuke basis informatie over het een luidspreker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker

pully

Goed ga ik morgen vroeg even doorlezen bij eventuele noob  vragen val ik je weer lastig hahahahahaha

Marvin

Ik zit het nu een beetje door te pluizen, niet alles klopt helemaaal.
Maar ja, dat is de online encyclopedie.  :-D


audiof. zonder budget

#23
Citaat van: marvin op april 06, 2011, 22:53:36
Ik zit het nu een beetje door te pluizen, niet alles klopt helemaaal.
Maar ja, dat is de online encyclopedie.  :-D

En ja, buiten dat het het (soms) niet helemaal klopt is er ook nog zo iets als interpretatie.....
Of zoals volgens de experts.... kennis is nog niet altijd kunde :wink: :yes: :wink: :yes: :wink:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

pully

#24
Citaat van: marvin op april 06, 2011, 22:41:19

Je zou eens, als je zin en tijd hebt, dit stukje door kunnen lezen.
Niet alles is interessant of zal je vaak terug horen of gebruiken, maar er staat een hoop leuke basis informatie over het een luidspreker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker

Ben ik weer  HLP

Heb het even? doorgenomen. Begrijp het algemeen prinicipe van een luidspreker wel en het is redelijk duidelijk allemaal, alleen het volgende snap ik niet helemaal
CiteerElektrische aspecten

Het is van belang dat de bewegingen van de luidspreker zo goed mogelijk overeenkomen met de spanning die de versterker levert. Hiervoor is het van belang dat de interne weerstand van de versterker en de weerstand van de kabels zo laag mogelijk is. De verhouding tussen de impedantie van de luidspreker en de interne weerstand van versterker plus kabel wordt dempingsfactor genoemd. Als de dempingsfactor te laag is gaat de luidspreker een eigen leven leiden.
Het is dus van belang dat een goede (voldoende dik) luidsprekerkabel gebruikt word

Het weerstand principe snap ik wel, maar als de dempingsfactor te laag wordt ?????????   Hier zeggen ze dus je weerstand moet niet te hoog worden (snapt ik) maar ook niet te laag want dan gaat de speaker een eigen leven leiden  HLP

Marvin

Dempings factor hoef je je geen zorgen om te maken, dat heeft de fabrikant van je versterker al gedaan.
En wanneer je gewoon 2.5mm draad gebruikt zit het met de dikte wel goed, tenzij je hele lange afstanden gaat afleggen. Dan kan een dikkere geen kwaad, dikker draad is minder weerstand.

still life

het gaat ook om de stroom die door de kabels gaat vloeien:
intussen weet je dat een speaker kan dippen, en bij die lage weerstand moet je amp serieus stroom gaan leveren,
werk je met te dunne kabeltjes kunnen die daarbij zelfs gaan opwarmen of erger..
bedenk bvb dat de kabels in de muur van je huis ook 2.5mm² zijn en afgezekerd tot 16A

better safe than sorry dus & zoals gezegd zit je safe met 2,5mm²
met gevaar op kabeldiscussies :angel: kun je die gewoon v/d rol gaan kopen in elke bouwmarkt..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

pully

Ik begrijp dus hieruit dat mijn kabels goed zijn  hello hello hello

audiof. zonder budget

#28
Citaat van: marvin op april 08, 2011, 01:26:07
Dempings factor hoef je je geen zorgen om te maken, dat heeft de fabrikant van je versterker al gedaan.
En wanneer je gewoon 2.5mm draad gebruikt zit het met de dikte wel goed, tenzij je hele lange afstanden gaat afleggen. Dan kan een dikkere geen kwaad, dikker draad is minder weerstand.

Dit is inderdaad een hele goede benadering, misschien interessant voor de geintereerden over damping factor (bron wikipedia)

In loudspeaker systems, the value of the damping factor between a particular loudspeaker and a particular amplifier describes the ability of the amplifier to control undesirable movement of the speaker cone near the resonant frequency of the speaker system. It is usually used in the context of low-frequency driver behavior, and especially so in the case of electrodynamic drivers, which use a magnetic motor to generate the forces which move the diaphragm.

Speaker diaphragms have mass, and their surrounds have stiffness. Together, these form a resonant system, and the mechanical cone resonance may be excited by electrical signals (e.g., pulses) at audio frequencies. But a driver with a voice coil is also a current generator, since it has a coil attached to the cone and suspension, and that coil is immersed in a magnetic field. For every motion the coil makes, it will generate a current that will be seen by any electrically attached equipment, such as an amplifier. In fact, the amp's output circuitry will be the main electrical load on the "voice coil current generator". If that load has low resistance, the current will be larger and the voice coil will be more strongly forced to decelerate. A high damping factor (which requires low output impedance at the amplifier output) very rapidly damps unwanted cone movements induced by the mechanical resonance of the speaker, acting as the equivalent of a "brake" on the voice coil motion (just as a short circuit across the terminals of a rotary electrical generator will make it very hard to turn). It is generally (though not universally) thought that tighter control of voice coil motion is desirable, as it is believed to contribute to better-quality sound.

A high damping factor indicates that an amplifier will have greater control over the movement of the speaker cone, particularly in the bass region near the resonant frequency of the driver's mechanical resonance. However, the damping factor at any particular frequency will vary, since driver voice coils are complex impedances whose values vary with frequency. In addition, the electrical characteristics of every voice coil will change with temperature; high power levels will increase coil temperature, and thus resistance. And finally, passive crossovers (made of relatively large inductors, capacitors, and resistors) are between the amplifier and speaker drivers and also affect the damping factor, again in a way that varies with frequency.

Dit soort zaken wordt bij een opleiding geluidstechniek in de PA-wereld behandeld als verplichte kost... Het leuke is dat dit volledig voor hifi ook van toepassing is. :wink: :wink: :wink:

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df