Marantz sr-14 / sr-14mkII

Gestart door mahansz, april 23, 2007, 15:20:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mahansz

weet iemand eigenlijk het verschil tussen de sr-14 en de sr-14mkII ? Ik ga misschien deze receiver aanschaffen (sr-14), mede omdat hij ook ontzettend goed in stereo speelt (zelf gehoord :-D). Daarnaast natuurlijk meer vermogen en surroundmogelijkheden!
Weet iemand dit verschil? thanx!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Stadium III

mmm mkII zal denk ik wel een betere voeding hebben en eventueel iets meer optie's aan boord maar dit is maar een sugestie !

Iig een zeer mooi apparaat !

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

mahansz

even een likkebaardend fotootje.....

Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

joep

Ik heb een sr-14, prima ding! Het is een 5.1 versterker. 5 maal 140 wat.
Ik dacht dat de mkII een doorlus mogelijkheid had voor 7.1 dus met een extra stereo eindtrap heb je 7.1, je moet dan wel weer 2 extra speakers hebben.

joep

#4
Hans, de SR-14 is stereo zeker beter dan een PM-17 mkll en ook stukken beter dan een PM-16.
Minstens zo goed als een PM-15S1 (ik denk beter) maar heeft een stuk meer vermogen.
Hij zal ongeveer gelijk zijn met een PM-14 en iets minder dan een PM-11S1.

mahansz

joep thanx voor de info!!!!! :wink:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

xlr8

Sterker nog, de eindversterkers van de PM 14 zijn gelijk aan de SR14 ;)   ow, tevens heeft de MKII een HDCD decoder... njah, who cares ?? da's toch op sterven na dood  :-P
De SR14 is simpelweg een goede keuze, de totale opbouw (dus ook voeding) is gelijk aan de MKII.

joep

#7
xlr8 wat is het verschil in stereo tussen de SR-14 en de PM-15 S1? (ga ik er wel van uit dat je de juiste instellingen gebruikt op de SR-14)
Heb je een PM-15 S1 nodig als je reeds een SR-14 hebt?
Of is het luxe dat jij beide bezit?
Ga ik er foutief van uit dat jij de PM-15 S1 bezit i.p.v. de oudere PM-15?

mahansz

kijk, het begint idd interessant te worden  :lol:. Ik ben ook benieuwd xlr8!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

xlr8

Citaat van: joep op mei 11, 2007, 09:03:20
xlr8 wat is het verschil in stereo tussen de SR-14 en de PM-15 S1? (ga ik er wel van uit dat je de juiste instellingen gebruikt op de SR-14)
Heb je een PM-15 S1 nodig als je reeds een SR-14 hebt?
Of is het luxe dat jij beide bezit?
Ga ik er foutief van uit dat jij de PM-15 S1 bezit i.p.v. de oudere PM-15?

Ik heb de (good) ?old fashion?  PM15 ?geen S1, en idd met een SR14 + een PM 15 heb ik de S1 niet nodig  :-P

De PM 15 is gebouwd als een Sherman tank met gigantisch veel bruikbaar vemogen, hierop staan 2x Infinity Kappa 9.2i welke bekend staan een gruwelijk impedantie verloop te hebben,  let wel in extended run zelfs tot 1,2 ohm !
De PM15 gaat hier moeiteloos mee om en timmert een meters brede b?hne waarbij je het gevoel hebt bij hogere volumes de tram nog rondom het concertgebouw te horen rijden? echt loepzuiver en tot in de details gecontroleerd met een ongekende  laag extensie   notworthy  ...dit is niet meer het zogeheten mooi links/rechts stereo maar een stukje derde dimensie: holografie! eenmaal gehoord kan en wil je niet meer anders  ;)

Wel, de SR14 hangt aan 2x Infinity Kappa 8.2i die op hun beurt weer wat ?vriendelijkere? speakers zijn? Ik heb de 9.2?s  ook wel eens aan de SR14 gehad (enkel in stereo, en de juiste instellingen: uiteraard Source Direct en de Fronts op ?Large?)  het hierboven omschrevene komt heel erg dicht in de buurt met als opvallend gedeelte dat het klank karakter vrijwel identiek is, met n?t dat streepje meer analoge warmte  pompom
De PM15 is strakker en heeft meer reserves of hoe je wilt meer autoriteit. Overigens waren mijn eerdere ervaring met de PM14 identiek aan de huidige SR14.

De SR14 is in concredo dus ook een fantastisch goede 2 kanaals amp die je qua karakter, vermogen en stabiliteit aan de PM14 kan spiegelen  :wink:

SB_Marantz

Voor zover ik het weet zijn de nieuwere 9.2 helemaal niet zo problematisch dan de oude Kappa 9.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xlr8

eg wel !  :-D  njah, idd niet zo gruwelijk als de befaamde 9(a)
De 9.2i heeft ook een schakelaartje aan de achterzijde met de text "extended" ...de beide 12 inch woofers zijn parallel geschakeld en zorgen bij de juiste stroomleverancier een heerlijke maagmassage  8-)
Als de schakelaar op "bypass" staat wordt 1 woofer omzeild en draait deze passief mee.
Versterkers met een lage dempingsfactor en/of matige stroomreserves kan je er in beide gevallen beter niet aanhangen.
Voorbeeld: De PM17 is middels een langzame dood er ten onder gegaan, de PM16 trok het redelijk maar bij hogere volumes kelderde het klankbeeld drastisch terwijl de PM14 er een stuk makkelijker mee omging en zelfs niet bij enorme dynamiekpieken bij inschoot...   

TurboMarco

De 9.2i hebben idd ook de manco van 2x4 Ohm paralel geschakeld crossover puke,2 Ohm nominaal!! :-o hoe verzin je het.

Maar die PM15 wil ik nog wel een keer hebben!
Een tijdje terug stond er een op MP,de eigenaar had ook nog een PM14,en gaf aan dat de AB toch wel zo handig was :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Ga mijn SR-14 verkopen, voor de verandering.

xlr8

Ow... jammer, met welke reden ??  een betere receiver op gebied van 2 kanaals weergave zal je niet snel treffen... en durf wel te stellen ook niet veel beter op 5.1 !   nonono