Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

Emiel77

Tool - Undertow

Heerlijk album wat mij betreft met onder andere het briljante Sober :-D

NB

Return To Forever. feat. Chick Corea. Where Have I Known You Before.
RTF in de sterbezetting met:
Chick Corea, Al DiMeola, Stanley Clarke en Lenny White.
Cd uit onbekend jaar. Origineel uit 1974.
Op Polydor (Polygram USA).
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Emiel77

Simply Red - A New Flame

If You Dont Know Me By Now is toch wel een favoriet :-D

NB

Stevie Ray Vaughan And Double Trouble. Het album Soul To Soul.
Cd uit 1985, op Epic (CBS).
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-

Slaapkamer:

Emiel77

Kan zijn dat ik deze al eens gedeeld had, maar mooi genoeg om nog eens te delen :-D

Samantha Fish - When a Cajun girl gets the blues (live, een jong talent met haar gitaar)

NB

Creedence Clearwater Revival. Het eerste gelijknamige album.
Cd op Fantasy, uit onbekend jaar.
Oorspronkelijk uit 1968.
Kamer set:

Slaapkamer:

Emiel77

Florence & the Machine - Lungs

Ik gok dat You've got the love het meest bekend is...

NB

Jethro Tull. Het album Thick As A Brick.
De in 1997 geremasterde cd versie.
Best wel ok gedaan.
Cd uit 1998, op Chrysalis (EMI)
Kamer set:

Slaapkamer:

AudioPhillie

Al de hele week in "luister sessie mode".
Vorige week mijn gehele CD collectie opnieuw geript. Maar dit keer de laptop waarop dit gebeurd maar eens op mijn externe accu aangesloten. Dat begon met de CD "The Songs Of Distance Earth" van Mike Oldfield. (Japan persing).
Die gebruik ik al jaren als referentie. Leek eerst een mindere productie van MO maar met elke upgrade van m'n set begon deze meer te leven.
Enfin, het effect van branden zonder netspanning was zo spectaculair dat de hele collectie er dus aan moest geloven.
Dus nu mijn hele collectie in een nieuw licht aan het luisteren.

Tussendoor luister ik via YouTube Music naar de vele suggesties die ik hier lees.
Op dit moment speelt Disturbed van The Sickness. Helemaal niet onaardig ...  HB

De volgende albums zijn vandaag al gepasseerd:
- The Songs Of Distance Earth (bijna dagelijkse kost al sinds deze uitkwam  notworthy )
- Santana - Inner Secrets (dank aan moeders die deze direct na aankoop in 1987 als "te heftig" classificeerde. Die ging dus meteen naar mijn beginnende collectie. Nog steeds erg tevreden over deze actie toen. Ik hoop binnenkort de Japanse persing binnen te krijgen  :kwijl:
- Extreme - Waiting For The Punchline. Heerlijke directe productie. Japanse persing ook onderweg ...
- Dream Theater - Train Of Thought. (Japanse persing) Eigenlijk het enige album waar ik niet geheel narrig van Labrie wordt. Als DT fan van de "eerste minuut" realiseer ik mij dat Charlie Dominici zijn vocalen ondanks mijn voorkeur voor "When Dream And Day Unite" waarschijnlijk ook niet hadden overtuigd.
- The Return Of The Headhunters. Op max volume ...  Weer zo'n album om altijd blij van te worden.
- The Four Seasons van Vivaldi: S. Ozawa & Boston Symphony Orchestra. (FIM UHD) Na ongeveer 6 andere versies al te hebben geprobeerd verwacht ik geen uitvoering meer te vinden waar ik meer enthousiast over zal worden. Mega strak gespeeld en top opname.

Verder staan de volgende (HiRes) internet radiozenders bijna dagelijks op:
- Radio Paradise World & Eclected Mix
- 1.fm (BOM Psytrance; Radio Gaia; Ambient PsyChill en ChillOut Lounge)
- De NAIM klassieke en jazz zenders

Geniet van je dag! En de music ...
"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

Hoewie Loewie

Hoi. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en daarom wat vragen. Heb je originele Cd's geript? Zo ja, wat voor bestanden heb je er van gemaakt? En heb je daar toen met een laptop met externe accu (zo ik lees zonder netstroom) schijfjes van gebrand wat een groot effect heeft. Wat is dat effect?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015 - CD273 CD5400OSE
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Veel Superscope: www.superscopeaudio.nl

NB

Canned Heat& John Lee Hooker. The Best Of Hooker 'n Heat.
Puike blues, oprecht gespeeld.
Canned Heat blijft op de achtergrond en geeft JL Hooker de ruimte die hij verdiend.
Bepaald geen audiofiele opname (ook niet echt slecht) maar het kippenvel staat op mijn armen.
Cd op Liberty (EMI), uit 1996.
Oorspronkelijk uit 1970 /71.
Kamer set:

Slaapkamer:

AudioPhillie

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 03, 2023, 23:32:05Hoi. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en daarom wat vragen. Heb je originele Cd's geript? Zo ja, wat voor bestanden heb je er van gemaakt? En heb je daar toen met een laptop met externe accu (zo ik lees zonder netstroom) schijfjes van gebrand wat een groot effect heeft. Wat is dat effect?

Goedemorgen
Alle cd's waren originelen. Alles is naar WAVE geript. In eerste instantie gewoon met een oude XNB gaming laptop direct op netspanning.
In tweede instantie de laptop aangesloten op de GoalZero Yeti 3000X accu waar mijn audio ook door gevoed wordt. Ik heb geen cd's gebrand.

Ik heb de WAVE files gemaakt met en zonder directe netspanning met elkaar en met de originele cd vergeleken.
De WAVE files worden weergegeven via de NA11-S1 (via music server en usb) en de cd's via CD17KI.

Een enkele cd valt door de mand omdat de opname te "eerlijk" lijkt maar ik had er (veel) meer verwacht.
Tot mijn verbazing was dit vaker andersom het geval.

Zo was opname van Dire Straights Private Investigations (Money for Nothing, standaard persing) altijd erg gevuld met ruis. Met de accu als voeding klinkt de cd via CD17 al veel beter maar blijft de ruis toch nog licht hoorbaar. Gold eigenlijk ook voor de direct op netspanning geripte files. Op de versie met accu geript is de ruis zo goed als verdwenen.

De rips via accu zijn ruimtelijker en meer gedetailleerd. De verschillende instrumenten staan meer naast elkaar dan ze elkaar overlappen en worden omgeven door rust. Bassen ook "strakker" en het hoog gaat verder maar blijft boterzacht op de oren (in tegenstelling tot de onder AC geripte files)
De CD17-KI presteert redelijk matig in de hoge regionen. Eigenlijk gewoon overall dof vergeleken bij de NA11.

De opnamekwaliteit van Elaine Page en Barbara Dickson's I Know Him So Well (Two Hearts verzamel cd) heb ik altijd teleurstellend gevonden. De stemmen van beide dames gaan nu op een fijne manier door merg en been.

Helaas de "schone" WAVE files nog niet kunnen vergelijken met originele cd's via de SA-1 aangezien AudioService in Elst al sinds maart dit jaar bezig is om deze machine te downgraden ipv te herstellen. (Daar gaat zeker nog een topic over komen)

Als je wil zet ik een paar voorbeelden voor je in DropBox zodat je zelf kan vergelijken en beoordelen. Dat zou in theorie moeten werken .....

Hoewie Loewie

Citaat van: AudioPhillie op augustus 03, 2023, 12:28:33Enfin, het effect van branden zonder netspanning was zo spectaculair dat de hele collectie er dus aan moest geloven.
Als je geen CD's brandt, wat bedoel je dan met "branden zonder netspanning"?

Even terugkomend op het rippen: je ript naar WAVE zeg je. Bestanden op een CD zijn in de regel al WAV(E)-bestanden dus wat je daadwerkelijk doet is kopiëren? En welk programma of toepassing gebruik je daar dan voor? En wat verandert die bestanden dan ten opzichte van het origineel waardoor het spectaculaire effect optreedt?

Hoewie Loewie

Citaat van: AudioPhillie op augustus 04, 2023, 11:17:25Als je wil zet ik een paar voorbeelden voor je in DropBox zodat je zelf kan vergelijken en beoordelen. Dat zou in theorie moeten werken .....
Hoi. Bedankt voor dit aanbod maar ik heb geen streamer in mijn set. En had ik die wel, dan zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe ik een opstelling zou kunnen/moeten maken om een correcte vergelijking te kunnen doen tussen het originele bestand en het "geripte" bestand.

AudioPhillie

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 04, 2023, 14:26:23Als je geen CD's brandt, wat bedoel je dan met "branden zonder netspanning"?

Even terugkomend op het rippen: je ript naar WAVE zeg je. Bestanden op een CD zijn in de regel al WAV(E)-bestanden dus wat je daadwerkelijk doet is kopiëren? En welk programma of toepassing gebruik je daar dan voor? En wat verandert die bestanden dan ten opzichte van het origineel waardoor het spectaculaire effect optreedt?

Oops ... daar had gewoon "rippen" moeten staan. Foutje. Sorry voor de verwarring  redface

Ik heb zelf geen idee of je conclusie over "kopiëren" in alle gevallen klopt. Ik heb zojuist even een paar originele cd's in Windows verkenner geopend. Volgens windows staan er *.cda bestanden op die als 1 kb grote worden weergegeven.
In een Steve Hoffman forum wordt dit toegelicht maar blijken er inderdaad ook cd's te zijn die zich wel degelijk als wave files laten lezen.
Als ik verder zoek zal ik deze vermoedelijk ook wel vinden in mijn cd verzameling. Ga ik later nog even proberen.

Ashampoo Burning Studio 2022 is het programma waar ik mee rip.

Dezelfde track die met netspanning is geript is 14.683 kb groot maar
via de accu is het resultaat hiervan een bestand van 14.887 kb ....

Had die Yngwie J Malmsteen ooit toch gelijk dat hij het niet met "Less is More" eens is  :-D

Ik ga nog even verder studeren en experimenteren.
Interessante of opmerkelijke bevindingen zal ik hier melden.