Tweaken

Gestart door kdt, april 07, 2010, 10:07:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kdt

Zijn er forumleden die ervaring hebben met vibrapods onder de PM17 of CD17.

(Vibrapods zijn isolatievoetjes voor onder uw Audio- en Video-apparatuur. Deze gepattenteerde 'pods' zijn gemaakt van zorgvuldig geslecteerd isolerend en absorberend materiaal en de vorm is zo gekozen dat de werking optimaal is.
Plaats de 'pods' onder uw AV-apparatuur en geniet direct van het resultaat. De 'pods' veranderen niet zozeer het geluids- en videobeeld, ze maken het alleen veel mooier. Het geluid wordt opener, de bas wordt strakker, u hoort meer detail, ruimtelijkheid en diepte. In wezen wordt de gehele soundstage verbeterd. Het videobeeld krijgt met het gebruik van de 'pods' meer diepte en wordt rustiger, maar vooral een stuk scherper.

Omdat een cd of dvd altijd draait en daarmee heel de speler mee laat trillen geven Vibrapods ongeacht de gebruikte ondergrond grote winst. Maar ook in andere situaties kan de vibrapod uitkomst bieden. Denk bijvoorbeeld aan luidsprekers die met de spike's uw harde vloer beschadigen, met Vibrapods heeft u hier geen last meer van. Probeer de pods ook eens onder uw overige apparatuur. Vooral als de ondergrond (audiomeubel) minder stabiel is zult u grote verbeteringen waarnemen. Voor de Home-Theather liefhebbers is nog een andere toepassing aan te bevelen; gebruik de 'pods' onder de subwoofer.)
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

renes59

#1
Voor het beschadigen van de vloer of kast kan ik mij het indenken, voor verbetering van het geluid geloof ik niet in dit soort dingen. Heeft mij ook nog niemand kunnen uitleggen wat het precies doet met de electronenstroom in de diverse apparaten.
Omdat je het eerst moet proberen om er over te kunnen oordelen heb ik ook "dingetjes" onder apparaten gehad, ik hoor geen verschil.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

#2
Ik heb al mijn componenten op Vibrapods staan. Reden: mijn houten audiomeubel met daarin alle componenten staat tussen de frontspeakers en de sub, hierdoor krijgt de kast behoorlijke klappen te verwerken (trillen). Dat lijkt mij niet bevordelijk voor de componenten. De Vibrapods maken dat er niet/nauwelijks nog trillingen van de kast aan de componenten worden doorgegeven.

Echter kan ik geen enkel positief effect betreft de geluids-/beeldkwaliteit vaststellen, ik heb deze (nog) niet mogen ervaren. Maar dat was dus ook niet mijn doelstelling met het in gebruik nemen van de pods.

Tweaks welke wel een positief effect hadden in mijn set en ruimte:
* gebruik spikes onder speakers en sub
* plaatsen tegel onder sub
* IC (tussen cd-speler en versterker)
* Ls.kabels
* vloerkleed
* en de voornaamste (en kostenloze): het schuiven met de speakers :yes:.


Sander.

VK

Citaat van: kdt op april 07, 2010, 10:07:55

De 'pods' veranderen niet zozeer het geluids- en videobeeld, ze maken het alleen veel mooier.


Dus toch verandering?  :angel: :-D

renes59

Zoals Xander32 zegt, vloerkleed, schuiven met de speakers dat geeft veranderingen in geluid. Akoestiek aanpassen, dat heeft nut.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Bearke65

Hoi KDT

Zelf luisteren, ervaren en dan oordelen is het credo. Ik heb ze eens uitgeprobeerd onder mijn Cd14 maar dat was geen verbetering, eerder een verslechtering. Ik heb een tijdje geleden eens Quadraspire voetjes geprobeerd maar die geven wel resultaat: het geluidsbeeld wordt hier wel losser en transparanter van, als ik dan de Vibrapods weer terug plaats dan wordt het beeld troebeler, donkerder en trager. Maar zoals altijd bij dit soort zaken: niet iedere tweak is een verbetering en neem even rustig de tijd, desnoods een paar dagen, om te beoordelen of een verandering voor jou ook echt een vooruitgang is.

Have fun

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Bearke65

Oh ja: inderdaad het schuiven met speakers kan een enorm grote verandering (verbetering) betekenen. Afgelopen weekend mijn Avalons 6 cm naar voren geschoven en een cm of twee naar binnen en dat gaf op het vlak van laagweergave een hoorbare verbetring t.o.v. de vorige positite. Wél svp je speakers precies positioneren voor de beste (stereo) weergave!

Have fun

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

kdt

Goed te lezen dat er zoveel over gesproken wordt.
Ik heb onder de rest van de apparatuur 8 mm dikke glasplaten met spikes; voor de CD17 (en SA8400) is wel een verbetering hoorbaar, het geluid is transparanter en het stereobeeld breder. Ik denk dat dit zeker kan komen dat er nu helemaal geen trillingen meer doorgegeven worden. Mijn audiorack is een Standesign met 5 houten plateaus, die staat op spikes op een betonnen vloer. Tuner en MD staan nu ook op glas. Maar de PM17 nog niet, gezien het gewicht van de versterker leek mij vibrapods een goede oplossing maar als het niet of nauwelijks "iets doet" kan ik het geld beter anders besteden. Ik zal nu eerst spikes onder de glasplaat monteren en de PM17 daarop plaatsen.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

renes59

Misschien kun jij mij dan uitleggen welke trillingen het geluid kunnen doen verslechteren.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

De negatieve trillingen zijn de boosdoeners, René. Ook wel bad vibes genoemd.  :wink:

Bearke65

#10
Citaat van: kdt op april 07, 2010, 11:11:00
Goed te lezen dat er zoveel over gesproken wordt.
Ik heb onder de rest van de apparatuur 8 mm dikke glasplaten met spikes; voor de CD17 (en SA8400) is wel een verbetering hoorbaar, het geluid is transparanter en het stereobeeld breder. Ik denk dat dit zeker kan komen dat er nu helemaal geen trillingen meer doorgegeven worden. Mijn audiorack is een Standesign met 5 houten plateaus, die staat op spikes op een betonnen vloer. Tuner en MD staan nu ook op glas. Maar de PM17 nog niet, gezien het gewicht van de versterker leek mij vibrapods een goede oplossing maar als het niet of nauwelijks "iets doet" kan ik het geld beter anders besteden. Ik zal nu eerst spikes onder de glasplaat monteren en de PM17 daarop plaatsen.
He KDT

Glas is geen goed platform, beter is het om met dik hout of anders graniet te werken. Ik heb destijds ook een Standesign gehad en het hout vervangen door steen (restpartij vensterbanken, op de kop kunnen tikken) . Dat gaf
een behoorlijke verbetering. Effect zal onder (SA)CD speler groter zijn dan onder je versterker overigens.

Grtz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

renes59

Citaat van: Mexicaanse Hond op april 07, 2010, 11:32:28
De negatieve trillingen zijn de boosdoeners, René. Ook wel bad vibes genoemd.  :wink:
Die komen toch ergens weg en gaan tussen de oren zitten. Als ze éénmaal tussen de oren zitten zijn ze verrekte moeilijk weg te krijgen. :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Citaat van: renes59 op april 07, 2010, 11:55:53
Die komen toch ergens weg en gaan tussen de oren zitten. Als ze éénmaal tussen de oren zitten zijn ze verrekte moeilijk weg te krijgen. :-D
Een goede tweak doet dan wonderen, hoor.  :evil:

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

kdt

Speciaal voor renes
doe maar eens een test als volgt   laat een lp draaien en geeft een tik op het plateau waarop de platenspeler staat, geheid dat je deze tik hoort via het element uit je speakers. Met deze test toon je aan dat trillingen doorwerken in het geluid. Het is niet voor niets dat er spikes zijn die on der speakers en racks worden gezet.

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat glas niet goed zou zijn, glas is een uiterst dood materiaal, uiterst stijf en homogeen. Het lijkt mij bij uitstek een goede basis voor apparatuur.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215