Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Citaat van: xander32 op februari 14, 2010, 12:23:09
Er is meer dan alleen bas, al heeft deze wel een essentiele rol in het meerkanaals gebeuren.

Zo meteen wordt de oude zitgroep opgehaald en morgen komt de nieuwe(en waarschijnlijk ook een vloerkleed):
zal dan opnieuw de set moeten inregelen. Ik ga dit maar eens volgens de methode in het filmpje doen met de aanvulling dat ik alles naloop met meetlint en Db.meter en de sub op m`n gehoor afstel.

Eens zien wat dat geeft :roll:.


Sander.

Er is zeker meer als bass gelukkig  :-D

Maar ik heb liever dat alles goed staat kwa volume en dat mijn speakers niet uit het geheel getrokken worden door een regel systeem ( EQ )
De timing is idd ook belangrijk en een relgelsysteem kan eventueel de fase verschuiven door zijn afstanden te corrigeren
Verder heb ik de speakers gekocht op hun weergave en daar hoeft voor mij niet in gesneden te worden kwa pieken en dalen

Dit is ook waarom ik geen FAN ben van die systemen

Dus het oude vertrouwde handwerk is voor mij het beste !
Dus Sander met de nieuwe bak en kleden regelen met die handel ! :-D

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

#16
De oude doorgezakte bank is zojuist opgehaald door de dochter (& diens vriendje) van een kameraad van ons:
zij gaan zo een x samenwonen. Zij blij ik blij (hoef niets te regelen om er vanaf te komen).
Klinkt hier nu wel als:


Ook wel boeiend wat er na 6 jaar zich allemaal verzameld achter de bank :-P.

Kidding (vriendin leest mee).

Betreft Audessy: gebruikt dat systeem ook bij een standaard set-up de equalizer? Ben daar ook niet een erg groot fan van: net als Rob heb ik het signaal zoveel mogelijk "pure direct" (dat is tevens de door mij meest gebruikte instelling samen met source direct).


Sander.

Stadium III

Al regel je maar 1 punt in zal de EQ functie meteen werken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op februari 14, 2010, 16:04:08
Al regel je maar 1 punt in zal de EQ functie meteen werken

Niet helemaal juist.
Op de SR8002 kan men de ACOUSTIC EQ aanpassen.
Je kan die uit zetten, op Audessey, Front, Flat en Preset.
ACOUSTIC EQ MODEs worden niet gebruikt bij weergave van Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, en DTS-HD signals.

Normaal zou hij ook uit moeten staan bij Pure en Source Direct, maar dat wordt niet vermeld.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

xander32

Citaat van: dmeerpa op februari 14, 2010, 19:16:37
Niet helemaal juist.
Op de SR8002 kan men de ACOUSTIC EQ aanpassen.
Je kan die uit zetten, op Audessey, Front, Flat en Preset.
ACOUSTIC EQ MODEs worden niet gebruikt bij weergave van Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, en DTS-HD signals.

Normaal zou hij ook uit moeten staan bij Pure en Source Direct, maar dat wordt niet vermeld.
Ok, helder: denk dat ik die dan maar ga uitzetten t.b.v. de nieuwe set-up. Of ga ik dan veel missen? Doe ik dan juist Audessy onrecht aan?


Sander.

dmeerpa

Citaat van: xander32 op februari 14, 2010, 19:23:37
Ok, helder: denk dat ik die dan maar ga uitzetten t.b.v. de nieuwe set-up. Of ga ik dan veel missen? Doe ik dan juist Audessy onrecht aan?


Sander.

Test het even uit, als je verschil hoort. Ik ging deze namiddag ermee experimenteren. Maar ben al een hele middag bezig met het plannen van de upgrade van mijn PC.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

dmeerpa

Citaat van: xander32 op februari 14, 2010, 12:05:49
Beste ...,
ik ken je verder nog niet maar bij mij en ook bij de meesten anderen die ik zie staan de oren naar voren :lol:. Heb jij een zeldzame anatomische afwijking en de oren soms naar achter staan  :-P.


:wink: Sander.
:schater:

Neen deze heb ik niet. Maar heb wel een rugleuning aan de lederen zetel en daarachter een muur. Deze zulen zeker geluiden weerkaatsen, of ni  :?
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

Stadium III

Citaat van: dmeerpa op februari 14, 2010, 19:16:37
Niet helemaal juist.
Op de SR8002 kan men de ACOUSTIC EQ aanpassen.
Je kan die uit zetten, op Audessey, Front, Flat en Preset.
ACOUSTIC EQ MODEs worden niet gebruikt bij weergave van Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, en DTS-HD signals.

Normaal zou hij ook uit moeten staan bij Pure en Source Direct, maar dat wordt niet vermeld.
Nu staat hij hier standaard uit maar dat hij zich ook uitschakeld met de nieuwe formaten is voor mij nieuw !
Goed om te weten !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Shepherd Moon

hey,

ivm het afstellen van je HT set.
Jullie hebben dus blijkbaar de luxe om meerdere luisterpunten te meten. Ik zit nog met een ouder systeem van m'n Denon AVC-A1 SE upgrade en kan dus maar 1 luisterpunt instellen naar mijn denken.

Nu is m'n vraag, is het afstellen van meerdere luisterplekken nu ook eigenlijk eerder maken van compromissen of niet? Want als je manueel afstelt van 1 luisterplek krijg je daadwerkelijk ook daar pas de juiste plaatsingen.
Hoe kan je nu met de zelfde aantal speakers meerdere plaatsen gaan bestrijken met de juiste staging in je surroundformaat?
Ik kan me voorstellen dat jeje spot wat kunt opentrekken als het ware, strekkend over een groter oppervlakte.
Maar ik kan me evengoed voorstellen dat alle plaatsingen daardoor ook wat vager worden en minder scherp geplaatst.

Of zit ik daarin verkeerd?

Ivm het equalizen zit ik natuurlijk nog wel met een achterstand, pieken en dalen kan ik niet direct er uit halen aangezien ik denk dat m'n reciever niet die funtie bevat. (nog eens manual raadplegen, maar in de menu's kwam ik er toch niets van tegen).
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin

nee dat zie je wel aardig goed hoor.

het inmeten van meerdere punten in je kamer is nuttig voor een equalizer, maar dan gaat het wel iets verder dan een equalizer in een receiver. Lyngdorf maakt daar (oa) mooie producten voor.
en zo zijn er nog wel een aantal.
dat meet je akoestiek in op iets van 7 plekken (hoe meer hoe beter) en dat gaat dan met een DSP (Digital Sound Processing) de frequentie per speaker aanpassen op een 'gladde' weergave in de ruimte.
dat is voor surroundtoepassing ongeveer onbetaalbaar. (3 van die apparaten nodig voor een simpele 5.1 opstelling)
dat er in de receivers iets verwerkt zit wat er enigsinds op wil lijken is leuk.
maar ook de apparaten van Lyngdord zijn niet altijd in elke ruimte of met bepaalde apparatuur zaligmakend.

het inmeten van verschillende punten is dus voor akoestiek-weetjes, niet voor de db-afregeling van de speakers onderling.
als je op de plek waar je zit goed geluid wilt hebben dan zou ik hem daar inmeten, -en niet in de keuken...

wat zo'n kastje bv doet is; front links staat meer in de hoek dan rechts, nu haalt de dsp waarschijnlijk laag uit de linker en knalt er wat hoog bij. en waarschijnlijk krijgt rechts meer middenbereik.

wil je echt goed aan DSP doen, dan zit je al snel naar aktieve speakers te kijken met daarbij behorende dsp software, dat wordt al wat betaalbaarder en is naar mijn idee toch wel een beetje de toekomst voor thuisgebruik.

want ja, de zwakste schakel is veelal de akoestiek.

xander32

@ Marvin: jij geeft dus aan dat de gebruikte technieken zoals Audessy het eigenlijk net niet zijn, niet erg efficient zijn maar dat er momenteel ook geen bruikbare (lees betaalbare) alternatieven zijn.

Is het dan met de beperkte mogelijkheden van de huidige systemen wijs om deze te gebruiken of kan je toch maar beter een set-up handmatig uitvoeren?


Sander.

Stadium III

Ik zie het zo dat je het systeem wel kunt gebruiken om de eerste stap te zetten
Wil je verder gaan dan zie ik toch met een losse db meter en meetlint betere vrschillen
Je zou dan eventueel met een antimode of een velodyne sms-1 het laag kunnen optimaliseren

Verder zou je je kamer acoustic kunnen laten optimaliseren voor een beter response
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

je eigen oren geven de uitslag in deze, denk ik tenminste.
maar ik zou het handmatig doen.
je kan nu eenmaal niet verwachten dat de ingebouwde audessy een stereo DSP systeem van 2000euro kan evenaren op alle kanalen.
en dat hoeft ook niet, ik denk dat wanneer je een erg lastige ruimte hebt dat het wel wat voor je kan betekenen.
maar dan zit de beperking dus al in de ruimte, en dan stapel je correctie op correctie.
de basis moet goed zijn, dan heb je dit niet nodig. vind ik.
dus heb je een enigsinds correcte ruimte met een overwogen opstelling van de speakers, dan heb je dit denk ik niet nodig.
ik zoek problemen in de hardware, niet de software.
maw, demping/plaatsing/apparatuur (en dan vooral speakers) ed.
een geheel correcte ruimte en dito opstelling behoeft amper aanpassing in het geluidsdomein, en dat is wat je zou moeten nastreven.
dat lukt uiteraard niet in de huiskamer, in een luiserruimte is dit al moeilijk.
vandaar dat ik zeg speakers met bijbehorende DSP software.
aktief aangestuurd met een actief DSP filter.
dan kan je receiver gewoon lekker knallen zonder al te veel rekenwerk, -en de correctie wordt in de speaker geregeld binnen de tolerantie van de speaker, veranderingen zonder grove dynamiek verlies.

spelen met de audessy kan natuurlijk geen kwaad, het kan best zo zijn dat er voor jou een acceptabel geluid uit komt. beter dan wanneer je het zelf probeerd. prima toch!!

xander32

Resume: ik ga de huidige set-up resetten, dan eerst een x volgens de "Audessy methodiek" instellen en handmatig finetunen, die settingen ga ik opschrijven, en vervolgens deze na een tijdje vergelijken met een volledig handmatige set-up.

Ik ben benieuwd. Waar Audessy allicht enige winst t.o.v. de handmatige set-up kan geven is de soundbubble maar als dat ten koste gaat van de speakers eigen sound / diens eigen karakteristiek dan weet ik het wel :yes:.

Dat zal wel volgende week worden, dan heb ik een extra lang weekend. Zal mijn bevindingen dan hier posten.

Sander.

Marvin

je moet op een gegeven moment ook tevreden zijn, anders blijf je bezig.
(zegt degene die net de frontspeakers hoger heeft geplaatst en een sub heeft verschoven).  :-D