Tja, was me een avondje wel.
Zo tegen 19.30 arriveerden Fritz en ondergetekende precies tegelijk bij Hans Kortenbach, de bouwer van deze luidsprekers. Hans speelt momenteel met een Firstwatt eindversterker ( echt de mooiste transistor versterker te koop voor een redelijke prijs er is nog een nieuwe in Ned. te koop voor net geen 2000 euro, wat minder is als de prijs in de USA), een zelfbouw buizen voorversterker, een Teax X03 SACD speler en een setje Grand Crescendo`s in ontwikkeling.
Kabels allemaal zelfbouw met katoenen mantels.
De 1e indruk , pooh wat zijn die luidsprekers toch wel flink aan de maat....
Ik denk toch wel dik 110 cm hoog en zeker 45 breed en 55 diep....
Maar ze zien er ook wel heel mooi uit..
De speakerunits hadden nog maar 200 uur ingespeeld en de kasten ( van slechts 4 mm dun hout) waren nog niet helemaal verlijmd en ook niet gelakt. Verder was aan 1 kant de bracing ( allemaal latjes aan de binnenkant van de houtpanelen) nog niet helemaal af zodat we even 2 bronzen gewichten op de kasten legden om ongewenste resonantie tegen te gaan. Na een uurtje spelen was de boel op temperatuur en kon er serieus worden geluisterd.
Tja mijn Concorde`s waren goed, Fritz zijn Wilson zijn goed, maar zeker in het laag zijn deze luidsprekers van een hele andere klasse. Echt ongelofelijk tekenend, het gaat heel diep en is het geluid is heel erg schoon.
Bij verschillende opname`s was het of de instrumenten gewoon 2 meter voor ons in de kamer stonden.
Wat prachtig 3d geven deze luidsprekers weer.
Hoe beter de opname hoe meer je geniet...
Het midden subliem. Transparantie,resolutie , fenomenaal, ik hoorde dat er bij een opname van Leonard Cohen iemand zat mee te fluiten, nog nooit ergens anders gehoord.....
Patricia Barber, al vind je de muziek niets, de opname`s zijn echt wonderschoon.
Op de Grand Crescendo`s komt dat er echt fantastisch uit.
Fritz vond alleen er wat te weinig hoog werd weergegeven maar dat is ook meer een kwestie van smaak dan van een tekort. Vermoedelijk zal dat met een Sssss kabel wel zijn opgelost (idee voor Fritz).
Zo na 23.00 vertrokken we weer richting huis. Vandaag gaat mijn setje in productie... Nog een paar weekjes geduld en dan nog 300 uur inspelen....