voordelen / nadelen XLR - cinch bij PM14-CD14/SA-1

Gestart door bonbon, februari 02, 2010, 11:05:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

dat mag uiteraard je bevinding zijn, dan weer terug naar de kern.

wat vind je het voordeel/nadeel tov een cinch koppeling?

WimPeu

Kwa geluid kan ik niet echte verschillen op noemen. Misschien als je ze tussen een CD speler en versterker zet dat je meer resultaat krijgt. Dat heb ik niet geprobeert. Zal dat later nog eens testen.
Heb toen kabels ven het zelfde type gebruikt. 1 in de XLR uitvoering en 1 in de RCA uitvoering. Ik heb de XLR gehouden, al was het maar vanwege de betere aansluitingen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Dennis E36

Het "leuke" is dat het wel moeilijk 1 op 1 te vergelijken is.
Het is namelijk zo dat bij Marantz de uitgangsspanning verdubbeld wordt bij XLR.
RCA is bij de CD14 2.2V en XLR 4.4V -> dit geeft een "boost" van ongeveer 6dB.

Hierdoor "lijkt" het met XLR in mijn ogen altijd voller, duidelijker hoorbare details etc. te hebben.
Draai de volumeknop met de RCA dan maar wat verder open.....

Bedoel hiermee te zeggen dat het meer lijkt dat XLR beter is. De meningen zijn
in dit geval ook altijd erg verdeeld!
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

WimPeu

#18
Belangrijk is dat alle apparatuur "fully balanced" is.
Het is namelijk wel eens zo dat er alleen de eindstages dubbel opgebouwd zijn en dat er in het begin een chip toegepast wordt. Want dan is namelijk het verschil tussen RCA kabels en XLR kabels niet erg groot.
Ook zijn geballanceerde versterkers niet geschikt voor speaker niet met hun impedantie onder de 4 Ohm kunnen vallen. Veel van dergelijke versterker willen nog wel eens hun eindtorren hierdoor verbranden.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Dennis E36

#19
Citaat van: WimPeu op februari 02, 2010, 18:09:59
Belangrijk is dat alle apparatuur "fully balanced" is.
Het is namelijk wel eens zo dat er alleen de eindstages dubbel opgebouwd zijn en dat er in het begin een chip toegepast wordt. Want dan is namelijk het verschil tussen RCA kabels en KLR kabels niet erg groot.
Ook zijn geballanceerde versterkers niet geschikt voor speaker niet met hun impedantie onder de 4 Ohm kunnen vallen. Veel van dergelijke versterker willen nog wel eens hun eindtorren hierdoor verbranden.

Kan je dat afleiden uit de specs? Zijn de CD14 en PM14(al dan niet met toevoeging) dan wel of niet volledig gebalanceerd opgebouwd?

Blijft bij volledig gebalanceerde opbouw de spanning wel gelijk? Of wordt die dan toch weer terug gebracht naar 2.2V (in bovengenoemd geval)? Als dat zo is, dan heb je geen last van die extra 6dB.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

lo

Kun je niet een setje RCA en XLR lenen bij je hifi zaak?
Heb ik ook gedaan ten tijde van testen accuphase.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Citaat van: Dennis E36 op februari 02, 2010, 18:12:29
Kan je dat afleiden uit de specs? Zijn de CD14 en PM14(al dan niet met toevoeging) dan wel of niet volledig gebalanceerd opgebouwd?

Volgens mij staat dat niet in de specs. Vaak zijn versterkers in die klasse dat wel. De MM-8003 schijnt het weer niet te zijn en de XLR aansluitingen daarop zijn dus eigenlijk mooi (voor het oog) :wink:

Citaat van: Dennis E36 op februari 02, 2010, 18:12:29
Blijft bij volledig gebalanceerde opbouw de spanning wel gelijk? Of wordt die dan toch weer terug gebracht naar 2.2V (in bovengenoemd geval)? Als dat zo is, dan heb je geen last van die extra 6dB.

Vraagje voor de techneuten hier...Maar wat is het probleem van de hogere uitgangs spanning. Ik zie dat eigenlijk als een voordeel.

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bonbon

Citaat van: lo op februari 02, 2010, 18:54:16
Kun je niet een setje RCA en XLR lenen bij je hifi zaak?
Heb ik ook gedaan ten tijde van testen accuphase.

groet,

lo

Ik durf het haast niet te bekennen maar sinds 2 jaar is er in Maastricht geen goede audiozaak meer... alleen de mediamarkt en weet niet of die XLR hebben en willen uit laten proberen....
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Dennis E36

Citaat van: WimPeu op februari 02, 2010, 19:24:09
Volgens mij staat dat niet in de specs. Vaak zijn versterkers in die klasse dat wel. De MM-8003 schijnt het weer niet te zijn en de XLR aansluitingen daarop zijn dus eigenlijk mooi (voor het oog) :wink:

Vraagje voor de techneuten hier...Maar wat is het probleem van de hogere uitgangs spanning. Ik zie dat eigenlijk als een voordeel.



Hoe hoger de uitgangsspanning des te meer dB's. De versterker zit eerder aan zijn max, de volumeknop kan je dan (nog) minder ver openzetten. Stel je hebt 10V uitgangsspanning dan kan je misschien nog maar 10% van het regelbereik gebruiken....dit even kort door de bocht gezegd.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

lo

Citaat van: bonbon op februari 02, 2010, 19:50:25
Ik durf het haast niet te bekennen maar sinds 2 jaar is er in Maastricht geen goede audiozaak meer... alleen de mediamarkt en weet niet of die XLR hebben en willen uit laten proberen....


Ai, da's niet zo mooi nopompom. Ik denk ook niet dat MM of een andere grote dozen schuivert dat doet.
Misschien iets verder weg zoeken? Ik heb mijn accuphase en de leen kabeltjes ook zo'n 25 a 30 km verder op gehaald.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JackieBrown

Mijn HIFI zaak adviseerde mij dat elk XLR kabel beter is dan een ongebalanceerde. ik heb een HQ XLR. het is oke!