Citaat van: RonaldW op januari 19, 2010, 19:49:04
Tja, van koper weet ik niets anders dan dit de DE geleider is voor stroom, aluminium daarin tegen HET materiaal om warmte af te voeren, daarom is een motorblok van je auto en het tandwielhuis van een stuk elektrisch gereedschap hiervan, terwijl het stroomgeleidende gedeelte van elektrisch gereedschap toch echt van koper moet zijn wil je wat goeds hebben.
Bij lasapparatuur bouwen ze die goedkope dingetjes met aluminium of gedeeltelijk aluminium spoel en de "echte"
las trafo's toch echt met vette koperen spoelen, oftewel met welk doel word dit gemonteerd ?
nu we het toch over oa auto's hebben,koper is een betere warmte geleider dan aluminium,de betere radiateur heeft namelijk een koper legering ,aluminium word meestal gekozen omdat het lichter is en ook een stuk goedkoper,men spreekt trouwens niet van een aluminium blok (wel in de volksmond) maar van een aluminium legering,aluminium is te zacht om daar een motorblok van te maken.
Technisch zuiver aluminium is ongelegeerd aluminium met een zuiverheidsgraad tussen 99 en 99,9% (meestal zo'n 99,5% met als rest Fe en Si) en is verder vrij van bijmengingen die de corrosieweerstand nadelig zouden kunnen beïnvloeden.
Het wordt ook gebruikt vanwege zijn goede elektrische geleidbaarheid (k = 36.106 S/m) en zijn geringe gewicht (r = 2,7 kg/m3) gebruikt voor draad, kabel, stroomstaven enz.