minimale belastbaarheid

Gestart door fleetwood, september 12, 2009, 17:54:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fleetwood

hallo
ik zou mij graag de heco victa 700 aanschaffen. (3 WEG VLOERSTAANDER)
het enige waar ik mij zorgen over maak is dat deze een minimale belastbaarheid van 160w hebben.
mijn versterker (pm 8003) is 2 maal 70w.

kan iemand mij zeggen of ik dit mag doen?
of speelt dit geen rol?
dank

Marantz 81

#1
dat kan jou PM8003 wel aan hoor  :wink:  die op gegeven vermogens zeggen niet zoveel omdat er veel meer bij komt kijken en hoop merken geven veeeeeeeeeel meer op als dat ze in werkelijk heid leveren ,autoradio bijvoorbeeld staat altijd 4x50w maar levert dan maar 8 wat per kanaal

dat zullen wel gewoon piek vermogens zijn

als je een versterker hebt die 200 echt wats levert ga je over bedragen praten vanaf 1000 euro per kanaal zonder de voor versterker

Maurice

Ehhh, dit kan volgens mij wel degelijk uitmaken!
Ken de betreffende speakers niet, maar indien zij veel vermogen nodig hebben kan dit duiden op een zeer laag rendement. Blijkbaar hebben deze speakers veel vermogen nodig om echt los te komen.
Of dit echt zoveel verschil maakt kun je volgens mij alleen in de praktijk ervaren. Speakers dus aansluiten op je receiver en kijken of dit goed gaat.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: Maurice op september 12, 2009, 22:03:06
Ehhh, dit kan volgens mij wel degelijk uitmaken!
Ken de betreffende speakers niet, maar indien zij veel vermogen nodig hebben kan dit duiden op een zeer laag rendement. Blijkbaar hebben deze speakers veel vermogen nodig om echt los te komen.
Of dit echt zoveel verschil maakt kun je volgens mij alleen in de praktijk ervaren. Speakers dus aansluiten op je receiver en kijken of dit goed gaat.
Toch even vlug gegoogled ;)
Lijkt mij geen probleem te worden hoor!

Afm.:     (bxhxd) 230 x 1050 x 305 mm
Kleur:    Beukenkleur
Max. belastbaarheid (muziek):    280 W
Sinus:    160 W
Frequentiebereik:    26 - 38000 Hz
Impedantie:    4 - 8 Ω
Geluidsniveau:    91 dB

Rendement is 91dB, dus hoog te noemen. Zelfs een zeer lichte versterker moet hier goed geluid uit kunnen halen.
Blijkbaar kunnen de speakers een max muziekbelastign aan van 280W (pieken dus) en nominaal 160W (dus niet minimaal). Elders zie ik wel weer aanbevolen minimum van 160 W staan (redcoon), lijkt mij gewoon een fout.
Ik zou mij er dus NIET druk om maken!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

Dan heb ik een vraag.

8 ohm - 4 ohm speakers....

Wat is daar over te zeggen? Je ziet vaak dat een versterker bv 100w kan leveren op 8 ohm en bijna 200 @ 4 ohm.
Is er qua geluidskwaliteit dan ook verschil tussen 4 en 8 ohm?

Mijn speakers zijn bv 4 ohm en hebben een gevoeligheid van 89db....Tot nu toe zeggen deze waardes mij nog steeds niks. Dat ze goed klinken ben ik het iig eens :D

fleetwood

bedankt maurice voor je zoekwerk  notworthy

Maurice

Citaat van: MadVillain op september 12, 2009, 22:37:13
Dan heb ik een vraag.

8 ohm - 4 ohm speakers....

Wat is daar over te zeggen? Je ziet vaak dat een versterker bv 100w kan leveren op 8 ohm en bijna 200 @ 4 ohm.
Is er qua geluidskwaliteit dan ook verschil tussen 4 en 8 ohm?

Mijn speakers zijn bv 4 ohm en hebben een gevoeligheid van 89db....Tot nu toe zeggen deze waardes mij nog steeds niks. Dat ze goed klinken ben ik het iig eens :D
Zegt meer over impedantieverloop, wat voor een versterker moeilijker is dan een stabiele impedantie van bijv. 8 ohm.
Aan 4Ohm wordt de impedantie gehalveerd, waarbij verwacht wordt dat het afgegeven vermogen van de versterker verdubbelt. Niet alle versterkers kunnen dit!

Rendement is de geluidsdruk aan 1 watt op 1 meter afstand gemeten. Dus het zegt hoeveel geluidsdruk er opgebouwd wordt met 1 wat vermogen. Des te hoger, des te makkelijker voor een versterker.
Heb je daarbij echter een speaker met een grillig impedantieverloop, dan wordt het voor een versterker weer moeilijker. De theorie hierachter mag een ander geven.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

#7
Mijn huidige (front)speakers hebben een hoge gevoeligheid en zouden dan ook aan een relatief lichte versterking genoeg moeten hebben. Concreet: met een gevoeligheid van 91 db. zou de 100 watt v.d. SR6001 meer dan voldoende moeten zijn. Toch klonk het gestresst, onrustig. Dat werd mede veroorzaakt doordat betreffende speakers een grillig impedantieverloop kennen. Na het bijvoegen van een stabiele eindversterker is het geluidsbeeld met 100% vooruit gegaan.

Wat ik er mee wil aangeven is dat wattages idd. weinig zeggen, de stabiliteit / controle van de versterking is veel bepalender.

Ik denk dat een PM8003 (70 watt) een veel meer stabiele versterker is dan een SR 6001 receiver (100 watt) en dat het in combinatie met de betreffende Heco`s wel goed zit.


Sander.

SB_Marantz

Wat is een stabiele versterker?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Citaat van: SB_Marantz op september 13, 2009, 10:54:55
Wat is een stabiele versterker?
Ik ben een a-techneut maar ik denk dat een stabiele versterker een versterker is welke constant een bepaald vermogen kan leveren, ondanks bijvoorbeeld grote impedantiesprongen van de aangesloten speakers.

Maar de meer technisch onderlegde forumleden kunnen dit waarschijnlijk veel beter en feitelijker neerzetten.


Sander.

SB_Marantz

Citaat van: MadVillain op september 12, 2009, 22:37:13
Dan heb ik een vraag.

8 ohm - 4 ohm speakers....

Wat is daar over te zeggen? Je ziet vaak dat een versterker bv 100w kan leveren op 8 ohm en bijna 200 @ 4 ohm.
Is er qua geluidskwaliteit dan ook verschil tussen 4 en 8 ohm?

Mijn speakers zijn bv 4 ohm en hebben een gevoeligheid van 89db....Tot nu toe zeggen deze waardes mij nog steeds niks. Dat ze goed klinken ben ik het iig eens :D


Je speakers hebben een gemiddelde impedantie van 4 Ohm dus niet strak 4 Ohm.
Dat een versterker zijn uitgangsvermogen kan verdubbelen zegt niets over de geluidskwaliteit.
89 dB/W zegt dat je die geluidsdruk haalt bij 1 Watt input.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: xander32 op september 13, 2009, 11:00:08
Ik ben een a-techneut maar ik denk dat een stabiele versterker een versterker is welke constant een bepaald vermogen kan leveren, ondanks bijvoorbeeld grote impedantiesprongen van de aangesloten speakers.

Maar de meer technisch onderlegde forumleden kunnen dit waarschijnlijk veel beter en feitelijker neerzetten.


Sander.

De impedantie fluctueerd vaak zo niet altijd tussen de pak weg 3 en 40 Ohm bij een 8 Ohm speaker.
Pas bij extreem lage impedanties kan een versterker in ademnood komen.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: fleetwood op september 12, 2009, 17:54:16
hallo
ik zou mij graag de heco victa 700 aanschaffen. (3 WEG VLOERSTAANDER)
het enige waar ik mij zorgen over maak is dat deze een minimale belastbaarheid van 160w hebben.
mijn versterker (pm 8003) is 2 maal 70w.

kan iemand mij zeggen of ik dit mag doen?
of speelt dit geen rol?
dank


Speelt geen rol.
Die 160 Watt is de maximale continue belastbaarheid.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Citaat van: SB_Marantz op september 13, 2009, 10:54:55
Wat is een stabiele versterker?
Waarom stel je deze vraag als je zelf de betreffende wijsheid in pacht hebt :wink:.

Sander.

SB_Marantz

#14
Omdat ik het graag van je wilde lezen.  :wink:

Er bestaan namelijk nogal wat misverstanden blijkt.

Edit: ik heb niet ALLE wijsheid in pacht maar wat ik weet deel ik graag!  pompom
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM