Zit nu naar een pm 7001 te luisteren....kan een sr 7001 niet tegen op

Gestart door cheese, juni 19, 2009, 23:24:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


cheese

oke dan word het wel heel interessant om een zwarte pm 7003 te kopen...past best mooi bij mij cd 17....


gr Cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

WimPeu

Is het VV gedeelte van een SR nou echt zo veel slechter als het VV gedeelte van een PM??
Volgens mij wordt er in receivers in het algemeen bezuinigd op het versterker gedeelte, kan bijna ook niet anders want er moet voor vaak (relatief) weinig geld veel versterking ingebouwd worden. 5 of 7 stuks. Dat met elkaar weegt vaak nog niet eens zoveel als een EV (bv Rotel RB1070) die weegt al meer dan 13kg alleen. Gewicht zegt soms al genoeg.

Ik heb meerder EV's achter mijn SR's geprobeerd en in alle gevallen (mits je de goede combi gebruikt natuurlijk) ging het geluid er op vooruit. Controle van je speakers is enorm belangrijk. Met mijn huidige EV moest ik mijn op de SR aangesloten rears 2 tandjes op schroeven omdat ze niet meer in verhouding stonden met mijn fronts die dus door de EV worden aangestuurd. Ik heb het dan niet over de klank dat die zo veel veranderd, die wordt idd bepaald door de VV in de SR.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Slashhead

WimPeu, heb je ook wel eens een geintegreerde versterker (wel uit dezelfde klasse als je EV) geprobeerd? En dat vergeleken met het resultaat van je SR + EV?

cheese

slechter weet ik niet......maar als ik de pm gewoon gebruik is het geluid echt beter(naar mijn smaak) dan wanneer ik hem als ev achter de sr hang.....het geluid heeft meer detail en da bas is strakker.


gr cheese.
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

WimPeu

Citaat van: Slashhead op juni 20, 2009, 13:04:23
WimPeu, heb je ook wel eens een geintegreerde versterker (wel uit dezelfde klasse als je EV) geprobeerd? En dat vergeleken met het resultaat van je SR + EV?

Ja dat heb ik met een SR-4002 en de PM-7001 gedaan. De klank is dan idd anders (lichtjes) maar het is ook een andere VV. Vraag blijft dan welke is beter. Dan is 'beter' ook een subjectief begrip natuurlijk.

Bij de opbouw van een set blijft het schipperen als je en goed surround wilt en goed stereo. :|
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Slashhead

#21
Ja het is kijken wat voor jezelf het meest werkbaar en acceptabel is. Ik moet wel zeggen dat mijn manier van werken niet ideaal is vanwege volume regeling. Maar toch is het voor mij acceptabel t.o.v. de prestatie winst. Maar dat zegt natuurlijk niks over de beleving van een ander.
Een PM7003 of PM8003 is dan (in een geval zoals de mijne) een stuk betere oplossing met een eind versterker schakelaar op de voorkant.
Met je SR8002 zul je vast een veel betere VV hebben dan ik met mijn SR7000.

xander32

#22
Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden ...

Zelf ga ik het proberen met een SR & EV. Mijn bevindingen zal ik hier ook plaatsen.

Zojuist heb ik weer drie cd`s compleet afgeluisterd met alleen de SR (en CD 6002): ondanks dat mijn speakers nog niet goed los zijn (geluid blijft nog te dicht op de speaker hangen) verbaas ik mij van de geluidskwaliteit in stereo. Mijn huidige ht-set vind ik zelfs beter in stereo dan mijn voormailge stereo-set(ik ben cd`s aan het her-ontdekken...). Ik weet echter niet of dit aan de speaker ligt (B&W cdm 7se versus Focal Chorus 816W - nu) of de versterking (PM78 versus SR6001 nu).

Van de EV verwacht ik dan ook alleen maar meer grip, meer controle.

Sander.


Elmo

Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb de pre-out van mijn SR5001 op de tape-1 van mijn vintage Marantz 1070. Mijn CD-speler heb ik rechtstreeks op de 1070 aangesloten en de rest op de SR5001. Over het verschil in weergave van CD's kan ik kort zijn, een wereld van verschil in het voordeel van de 1070. De 1070 draai je gewoon half open en daarna stel je het volume op de SR5001. Wel oppassen met de volumeknop als je CD's gaat draaien op de AUX, dan moet je hem wel terugdraaien want die 1070 is een pittig bakkie!  :-D

Zo'n knopje voor het loskoppelen van voor- en einddtrap (op de voorkant) lijkt mij ideaal als je zowel surround als stereo wilt gaan draaien.

dmeerpa

Ik denk niet dat in mijn situatie de PM7001 beter zal klinken als ik die zou gebruiken als EV. Want de SR8002 heeft een groter vermogen.

Wat zou dit geven als ik de PM7001 zou gebruiken als VV voor CD, tuner en digitale TV en deze dan aansluiten op de PRE-in van de SR8002 en deze dan dienst laten doen als EV.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

Elmo

Citaat van: dmeerpa op juni 20, 2009, 16:07:17
Ik denk niet dat in mijn situatie de PM7001 beter zal klinken als ik die zou gebruiken als EV. Want de SR8002 heeft een groter vermogen.

Meer vermogen betekent niet automatisch een betere klank. Mijn SR5001 levert 90 Watt per kanaal en de 1070 35 Watt, toch klinkt die laatste veel beter in stereo. Het is ook een kwestie van smaak. Ik houd persoonlijk van warm en iewat wollig geluid. Let ook op hoeveel Watt de versterker uit het lichtnet trekt en hoeveel er aan de klemmen geleverd wordt (kwaliteit van de voeding). De 1070 heeft een hele zware voeding en trekt volgens mij iets van 170 Watt uit het lichtnet voor 2 x 35 Watt. Even ter vergelijk: de SR5001 volgens mij circa 600 Watt voor 7 x 90 Watt (en een tuner).

Hoe de SR8002 zich verhoudt t.o.v. de PM7001 vind ik moeilijk om in te schatten. Zou wel een leuke test zijn.

Marantz 81

als je het voorversterker gedeelte van die pm7001 niet gaat gebruiken

kun je beter een andere losse eindversterker kopen  :-)

ik heb ook toen ik de SR5001 nog had men CD5001 erop aangesloten  ,en de pm7001 gekoppeld aan de SR5001 als alleen eindeversterker ,je merkte wel dat er meer power achter zat door de pm7001 te koppelen , maar het geluid kwam niet los van de speakers scherpe hoge tonen en doffe bass

daarna de CD5001 aangesloten op de PM7001  hello :-D

drees62

Citaat van: Elmo op juni 20, 2009, 16:24:42

Hoe de SR8002 zich verhoudt t.o.v. de PM7001 vind ik moeilijk om in te schatten. Zou wel een leuke test zijn.

In het Duitse audioblad "Audio" zijn ze de SR 8001, de PM 7001 en de PM 7001 KI alle drie op hun stereoprestaties getest. Achtereenvolgens behaalde ze hiervoor 85 punten, 80 punten en 85 punten.
Ik heb zelf ook een PM 7001 getest, ik vond het zeker geen vooruitgang in stereo t.o.v. mijn SR 8001. Dit bevestigt ook de mening van dit blad. Dan moet je toch echt wel met een PM 15 of zelfs een PM 11 aankomen uit de huidige modellijn. Ook van mensen die thuis een dedicated stereo-opstelling hebben, heb ik al meerdere malen opmerkingen gekregen over de puike stereokwaliteiten van mijn surround receiver.
Ter info: de PM 15 kreeg 100 punten in Audio, de PM 11 kreeg er 110.

cheese

Hallo Drees,

maar ik mag ook aannemen dat jouw 8001 beter in stereo presteert dan mijn 7001......ik kon de verschillen wel horen in het voordeel van de pm 7001.

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Marvin