Citaat van: Stadium III op augustus 08, 2026, 22:12:24Leuk verhaal had het al gelezen op een andere link
Prijs is wel gezakt , tov mijn SR 8012 is er weinig veranderd , software is wat beter geworden maar geen Marantz meer voor mij
Ik heb wel al gemerkt dat specs niet alles zeggen. Ik denk dat de grootste stap voor mij deze was van de Marantz SR8002 naar de Marantz SR7005. Op papier waren ze beiden 125 watt per kanaal, maar in de praktijk had ik bij de SR8002 een extra amp nodig voor de fronts want die kwamen te kort in dynamische stukken en helderheid. Vanaf de SR7005 had ik niet het gevoel dat de extra amp niets toevoegde en is ze toen ook verdwenen in de set tot ik mijn Wharfedale Elysians heb gekocht en ik tevens naar 7.1(2).4 ben gegaan. Ik vermoed dat de oorzaak de vernieuwe voorversterking (opkomst van de HDAM-SA2 modules) was.
Ik hou enorm van de klankkleur van de combi Marantz/Wharfedale. Ik zou dus niet direct weten welk merk dan wel.
Het is meer dan 15 jaar geleden dat ik naar een Audio beurs ben geweest. Ik heb veel dure stes gehoord met KEF en B&W speakers van >25000€, of McIntosh sets, en ik vond dat mijn toenmalige set beter klonk (voor mijn smaak).
de persoon van wie ik de Marants SaCD30n overkocht had speakers van 25000€, en had de Marantz vervangen door Hegel omdat de Marantz zogenaamd te hard klonk in zijn set. De man gaf een demo... en ik had zelfs geen 5€ willen geven voor zijn stereo set van 35000€ waard was, hij was tevreden, ik vond het hoog pijn doen aan mijn oren. Ik had wel wat schrik op weg naar huis omdat hij de Marantz harder vond dan wat ik hoorde, maar hier klinkt hij super in mijn set, en zelfs met mijn surround receiver vond ik mijn set 1000x beter klinken.
Het is dus eerder schrik dat 'een' nieuwe klank mij gewoon niet zal aanstaan. Ik lees wel eens dat mensen zeggen een versterker vevormt niet en de klank is gelijk maar dat is geen waar. Toen ik de SR8002 had, heb ik er 3 verschillende versterkers achter getest.
Alle 3 klonken ze anders. De één te schel maar had het beste laag dat ik ooit uit mijn fronts had gehoord (was een Vincent trouwens), de ander was nog stechter dan de SR8002 en de Rotel die ik uiteindelijk kocht had dezelfde klankkleur als de Marantz maar bracht de details en dynamiek die ik miste (mocht wel met 250W per kanaal bij 6ohm).
Maar mogelijks was de uitkomst totaal anders met andere speakers. Ik geloof dat er ee match moet zijn tussen de versterker en de speakers, daarmee dat ik ook blindelings de dure Wharfedale Elysians heb gekocht en mij geen seconde heb beklaagt (had mss liever zwarte gehad omdat het beter past in mijn interrieur).