Set van Rogier-H

Gestart door Rogier-H, juli 26, 2026, 10:14:45

Vorige topic - Volgende topic

Rogier-H

Dit is beter, vandaag gemaakt, soms nog storing bij Dirac.com
Stereo
Marantz Cinema 30
B&W 702 S3
B&W (sub) ASW608
SVS (sub) SVS SB
Dirac Live

HT
Marantz Cinema 30
B&W 702 S3
B&W (Surround) 606 S3
B&W (Center) HTM6 S3
B&W (sub) ASW608
SVS (sub) SVS SB-1000 PRO
Elac (hoogte) ELAC DEBUT 3.0 DA43
Dirac Live ART

dmeerpa

Weet dat je in DIRAC ART ook heel grillige curves kan maken.
Ik zie op al je screenshots dat je links en rechts de slider gebruikt om een curve te bekomen.
Maar door te klikken op het rechter icoon bovenaan (zie foto bijlage) worden er puntjes op de lijn gezet. Je kan er zelf toevoegen of verwijderen en zo op bepaalde frequenties iets meer geven.

Je kan ook door te rechterklikken op de groep curves importeren, zoals de NAD housecurve, StromAudio, Harman, ...
Je kan er een paar hier vinden op de DIRAC website.

Ik ben fan van de NAD curve, maar als ik zie dat je in de laatste afbeelding nog geen 3dB toevoegt in het laag vrees ik dat het te zal zijn. Maar proberen kost niks :)

Merk wel dat je DIRAC Live gebruikt en geen ART of BC (BassControl). Als ik me goed herinner moest in bij Live en BC ook minder laag in de curve hebben dan met ART. Nu ik ga in ART nog een stukje verder door nadien nog een PEQ toe te passen gemaakt op basis van een meeting van een flat curve.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

Rogier-H

Citaat van: dmeerpa op Vandaag om 10:54:31Weet dat je in DIRAC ART ook heel grillige curves kan maken.
Ik zie op al je screenshots dat je links en rechts de slider gebruikt om een curve te bekomen.
Maar door te klikken op het rechter icoon bovenaan (zie foto bijlage) worden er puntjes op de lijn gezet. Je kan er zelf toevoegen of verwijderen en zo op bepaalde frequenties iets meer geven.

Je kan ook door te rechterklikken op de groep curves importeren, zoals de NAD housecurve, StromAudio, Harman, ...
Je kan er een paar hier vinden op de DIRAC website.

Ik ben fan van de NAD curve, maar als ik zie dat je in de laatste afbeelding nog geen 3dB toevoegt in het laag vrees ik dat het te zal zijn. Maar proberen kost niks .

Merk wel dat je DIRAC Live gebruikt en geen ART of BC (BassControl). Als ik me goed herinner moest in bij Live en BC ook minder laag in de curve hebben dan met ART. Nu ik ga in ART nog een stukje verder door nadien nog een PEQ toe te passen gemaakt op basis van een meeting van een flat curve.
Er was een storing bij Dirac.com vandaar dat ART en BC ze niet op het grafiek staan. Storing is inmiddels opgelost. Ja het is wel leuk om een beetje met filters te experimenteren  :-D
Stereo
Marantz Cinema 30
B&W 702 S3
B&W (sub) ASW608
SVS (sub) SVS SB
Dirac Live

HT
Marantz Cinema 30
B&W 702 S3
B&W (Surround) 606 S3
B&W (Center) HTM6 S3
B&W (sub) ASW608
SVS (sub) SVS SB-1000 PRO
Elac (hoogte) ELAC DEBUT 3.0 DA43
Dirac Live ART

Rogier-H

Vandaag mijn 2.2 configuratie verder uitgewerkt. Ik kreeg ART niet goed werkend dus weg gelaten.
Wat je ziet in de grafiek is het totale muziek beeld (de Fronts en subs) Deze zijn samen gevoegd tot een muziek beeld.
Het laag heb ik met +6.5dB verhoogd en het hoog met -3dB verlaagd. Het blijft experimenteren maar hek klinkt nu naar mijn zin.
ART werkt wel goed in de Surround omgeving.

Stereo
Marantz Cinema 30
B&W 702 S3
B&W (sub) ASW608
SVS (sub) SVS SB
Dirac Live

HT
Marantz Cinema 30
B&W 702 S3
B&W (Surround) 606 S3
B&W (Center) HTM6 S3
B&W (sub) ASW608