MM element versus MC element

Gestart door ArjenAH, juni 23, 2026, 19:27:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArjenAH

MM en MC die zijn toch heel verschillend.
Heb een element dat veel beter presteert het zogenaamde Pick it dat monteer als een MM element maar gedraagt zich als een MC element.
Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

ArjenAH

#1
Het Pick it Pro element is ook nog eens Balanced element een speciale techniek om storende signalen uit de omgeving te voorkomen. Voor een prijs van 199 euro heb je een klasse MM element. Je kan het uitbreiden naar een compleet Balanced systeem door je systeem uit te breiden met een voorversterker die met deze techniek om kan gaan.
Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

ArjenAH

Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

Jokke

Het verschil tussen MM (Moving Magnet) en MC (Moving Coil) zit hem in de constructie van de toonafnemer.
MM is praktischer, want de naald kan je vervangen zonder het element met de coil te vervangen.
Bij MC zit de coil vast aan de naald en moet je dus het volledige element vervangen wanneer de naald is versleten.
MC is duurder, maar daarom niet beter.  MM is de meest praktische keuze voor de meesten onder ons.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Denon DCD-1015, Tidal, Roon
Jamo Concert11, Denon PMA-2000R
LG 83C5, Panasonic DP-UB820EFK, Netflix
Wireworld, Audioquest, Inakustik, ISY

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op juni 24, 2026, 09:16:24Het Pick it Pro element is ook nog eens Balanced element een speciale techniek om storende signalen uit de omgeving te voorkomen. Voor een prijs van 199 euro heb je een klasse MM element. Je kan het uitbreiden naar een compleet Balanced systeem door je systeem uit te breiden met een voorversterker die met deze techniek om kan gaan.

Alles staat met de afstelling het is niet moeilijk om een mc element naar ..... te laten klinken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                            Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Oehlbach Dali ARGON

ArjenAH

Citaat van: JohnWx op juni 25, 2026, 12:55:15Alles staat met de afstelling het is niet moeilijk om een mc element naar ..... te laten klinken
Inderdaad het is vrij moeizame procedure om het goed te laten klinken...
Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

ArjenAH

#6
Citaat van: Jokke op juni 25, 2026, 10:08:26Het verschil tussen MM (Moving Magnet) en MC (Moving Coil) zit hem in de constructie van de toonafnemer.
MM is praktischer, want de naald kan je vervangen zonder het element met de coil te vervangen.
Bij MC zit de coil vast aan de naald en moet je dus het volledige element vervangen wanneer de naald is versleten.
MC is duurder, maar daarom niet beter.  MM is de meest praktische keuze voor de meesten onder ons.
Ja je hebt het goed, daarom heb ik gekozen voor het pick it pro B element wat een MM element is, prijs verschillen zijn enorm.

Waar ik ook achter ben gekomen, dat de naald druk op plaat een richtlijn is wat de fabrikant opgeeft.
Als je het goed wil hebben moet je op je gehoor af gaan: te weinig laag (bas) is de naald druk te weinig. De naald zweeft als het ware in de groef. Als je de naald druk iets verhoogd, zul je merkender dat  het laag (Bas) is toegenomen.  Dit komt omdat het laag diep in de groef zit en als de druk te weinig is heeft het te weinig wrijving in de dieper gelegen groeven om het laag goed te kunnen weergeven.

Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

ArjenAH

Waar ik ook achter ben gekomen, dat de naald druk op plaat een richtlijn is wat de fabrikant opgeeft.
Als je het goed wil hebben moet je op je gehoor af gaan: te weinig laag (bas) is de naald druk te weinig. De naald zweeft als het ware in de groef. Als je de naald druk iets verhoogd, zul je merkender dat  het laag (Bas) is toegenomen.  Dit komt omdat het laag diep in de groef zit en als de druk te weinig is heeft het te weinig wrijving in de dieper gelegen groeven om het laag goed te kunnen weergeven.
Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op juni 25, 2026, 20:29:29Waar ik ook achter ben gekomen, dat de naald druk op plaat een richtlijn is wat de fabrikant opgeeft.
Als je het goed wil hebben moet je op je gehoor af gaan: te weinig laag (bas) is de naald druk te weinig. De naald zweeft als het ware in de groef. Als je de naald druk iets verhoogd, zul je merkender dat  het laag (Bas) is toegenomen.  Dit komt omdat het laag diep in de groef zit en als de druk te weinig is heeft het te weinig wrijving in de dieper gelegen groeven om het laag goed te kunnen weergeven.

Met de basis instellingen zit je zeker al op 95% al goed is voor heel veel mensen prima, vroeger waren er test platen om het allemaal net nog effe de puntjes op de i de krijgen.

Ik heb een draaitafel een PRoject met een AT-VM95E vind het prima


Vroeger de mooiste draaitafels gehad en elementen van Denon maar vid Spotify zoveel makkelijker

Ik heb 10 platen geloof ik wel 180gr versies

Maar ja dan heb je het maar  :evil:


Geniet ze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                            Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Oehlbach Dali ARGON

Ron75

Citaat van: ArjenAH op juni 25, 2026, 20:29:29Waar ik ook achter ben gekomen, dat de naald druk op plaat een richtlijn is wat de fabrikant opgeeft.
Als je het goed wil hebben moet je op je gehoor af gaan: te weinig laag (bas) is de naald druk te weinig. De naald zweeft als het ware in de groef. Als je de naald druk iets verhoogd, zul je merkender dat  het laag (Bas) is toegenomen.  Dit komt omdat het laag diep in de groef zit en als de druk te weinig is heeft het te weinig wrijving in de dieper gelegen groeven om het laag goed te kunnen weergeven.

Ik gebruik een klein weegschaaltje, speciaal gemaakt om de naalddruk te wegen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/naalddrukweegschaal-5g-precisie-afstelling-naalddrukmeter-mini-naalddrukweger-naalddruk-meter-voor-platenspeler-precisie-afstelling/9300000254943884/?referrer=socialshare_pdp_www

Daarmee stel ik de aanbevolen naalddruk precies in, heel handig in gebruik en zeer nauwkeurig.

Teveel naalddruk kan vinyl sneller doen slijten en/of beschadigen.
Te weinig naalddruk zal de platen sneller doen overslaan.

Er kan maar weinig op tegen een goed afgestelde draaitafel, puur genieten!
Marantz 2285b / Sansui SE-8X / Marantz 6300 / Technics SL1210 MK2 / Marantz CD-72 MKII / Marantz 5020 / ReVox B77 / Dali 104

ArjenAH

Citaat van: Ron75 op Gisteren om 15:24:37Ik gebruik een klein weegschaaltje, speciaal gemaakt om de naalddruk te wegen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/naalddrukweegschaal-5g-precisie-afstelling-naalddrukmeter-mini-naalddrukweger-naalddruk-meter-voor-platenspeler-precisie-afstelling/9300000254943884/?referrer=socialshare_pdp_www

Daarmee stel ik de aanbevolen naalddruk precies in, heel handig in gebruik en zeer nauwkeurig.

Teveel naalddruk kan vinyl sneller doen slijten en/of beschadigen.
Te weinig naalddruk zal de platen sneller doen overslaan.

Er kan maar weinig op tegen een goed afgestelde draaitafel, puur genieten!

Altijd handig, heb hem ook besteld  :-)
Stereo: Arcam AVA35, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One.

HT: Arcam AVA35, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro.

Radio/Muziek: Wharfedale Diamond 12.1, Powernode (N331).

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                            Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Oehlbach Dali ARGON