DAC filters effect wordt vaak onderschat

Gestart door ArjenAH, april 22, 2026, 08:15:00

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH en 1 gast bekijken dit topic.

ArjenAH

hello Bijna iedereen weet zo een beetje dat een DAC filters heeft die men kan instellen.
Maar vaak wordt het effect onderschat.
Sommige standaard filters produceren zulk analytisch technisch gezien perfect geluid dat
leuk is voor een half uurtje luisteren maar daarna vermoeiend wordt en nog moeilijk te verdragen is.

Oplossing: kies een andere filter (b.v.b met de aanduiding 'Minimum Phase Slow Roll-off'

Dit is een filter dat bijna analoog geluid produceert.

Succes ermee!

Stereo: Marantz Cinema 30, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One, Pro-ject Phone Box DS3 B

HT: Marantz c30, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro, 5.1.2.

Radio: Wharfedale.

NB

Die gebruik ik ook altijd. De andere mogelijkheid op mijn versterker klinkt wat scherper in het hoog.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 1 -Dali C 8D- Yamaha CDS303 - Quantis tuner-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sony BlueRay.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

ArjenAH

.
Stereo: Marantz Cinema 30, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One, Pro-ject Phone Box DS3 B

HT: Marantz c30, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro, 5.1.2.

Radio: Wharfedale.

Slashhead

Ik heb sinds een maand een Musical Fidelity M8X dac.
Na langdurig testen ben ik zelf uitgekomen op filter 8 (Non Oversampling) met Upsampling. Met deze setting krijgt het mid wel meer presence en dat moet je kunnen compenseren. In mijn keten kan dat. Het was een enorm gedoe om de DAC mijn wereld in te krijgen. Heel even zag ik het niet meer zitten met de M8X dac. Maar uiteindelijk nog wat tweaks met de gain in mijn keten (meer analoge headroom erin en digitale verzwakking), en toen viel alles op zijn plek.
NOS en Upsampling lijkt in eerste instantie een vreemde keuze, maar voor mijn setup werkte dat het beste. Ik wil altijd een live gevoel hebben als ik muziek luister. De band moet bij mij in de kamer staan, de bas moet in de hot zone zitten en de kick moet druk hebben. Dat lukte me niet met (filter 2, de slow roll-off). Ik geef helemaal niks om soundstage, breedte, diepte en glans. Het moet klinken zoals ik dat ken als ik zelf ook sta te spelen.

NOS: (het is niet echt NOS, zoals bij sommige R2R dacs, hier is het dat je via upsampling compenseert in de Altera CPLD II processor en dus geen oversampling doet op de ESS chip)

- haalt smoothing weg
- maakt transiënten rauwer
- geeft bite
- geeft rand
- geeft snaar‑attack
- maakt het middengebied minder klinisch
- maakt het laag minder breed en meer gericht

Upsampling:

- geeft middengebied‑druk
- geeft presence
- maakt het minder laid‑back
- brengt forwardness terug

Alleen dit moet je compenseren door meer laag toe te voegen. Bij mij kan dat met de miniDSP studio SHD, via Dirac Live profiel voor room correction. Ik geef dan het laag +1 dB en dat zorgt ervoor dat het mid gebied weer integreert. Zonder deze compensatie klinkt het mid een beetje los van de rest.
Het resultaat is dat live gevoel waar ik naar op zoek was.
Dit is geen setting voor iemand die luistert, naar diepte, breedte. details, neutraliteit en dergelijke. Die zullen dat eerder vinden bij Filter 2 (slow roll-off). Dat is het meest gangbaar. Ik heb een heel andere smaak.