Citaat van: ArjenAH op april 10, 2026, 18:14:17Iets anders ik heb met AI onderzoek wat voor coaxkabel ik het beste kan gebruiken tussen mij CD speler en versterker.
En bleek toch het advies van de wat duurdere kabel te gebruiken. En adviseerde mij de AudioQuest Digitale Coax Cinnamon 1,5 m. Deze kabel kost 120 euro... Is dit normaal voor deze aansluiting?
Ten eerste AI lijkt me hiervoor niet uw beste vriend. AI gebruikt hiervoor het internet als bron. Hoe meer mensen Audioquest aanraden, hoe groter de kans dat hij Audioquest kabel aan u gaat voorstellen.
Daarbij zal hij de site van Audioquest doorneuzen, en op basis van de verhalen of fabeltjes die daar staan een keuze maken.
Nu Audioquest is een grote speler op de audio/video markt, en zal inderdaad vaak aangeprezen worden (zelf heb ik ook HDMI kabels van dat merk).
Ik vraag me wel af welke coax zoek je? voor een analoge verbinding (en dus de DAC van de CD speler te gebruiken) of een digitale zodat de DAC van de versterker gebruikt wordt.
Ik vermoed het laatste gezien de Arcam CD5-speler is uitgerust met een ESS ES9018 DAC, terwijl de Arcam Radia A25-versterker gebruikmaakt van een hoogwaardigere ESS ES9280AQ Pro DAC.
Zoals
@NB voorstelt lijkt me de Forest Coax meer dan voldoende.
Maar het is zoals
@TurboMarco wat zegt, hoeveel wil je er voor geven, de meerprijs staat niet in verhouding met de verbeteringen dat je zal horen, veel kans dat je hier geen verschil zal horen tussen de Forest en de Cinnamon terwijl het wel 54€ vs 109€ is bij hifiklubben.
Maar wil je gemoedsrust want AI raadde je die aan, en heb je iets nu ja die 55€ is nu ook de wereld niet, zeker niet ten opzichte de kostprijs van mijn set, kan je toch voor de Cinamon gaan.