kabelbruggetjes / jumpers

Gestart door TurboMarco, maart 15, 2026, 21:44:33

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Citaat van: Early Bird op Vandaag om 09:09:32Mijn voorkeur gaat uit naar de bijgeleverde bruggen.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze te vervangen.
Indien ik ze zou vervangen dan neem ik een gevlochten koperdraad van minimaal 1mm² en indien mogelijk rechtsteeks klemmen.
Mocht direct klemmen niet kunnen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar 'Rhodium Plated' spades.
Aangezien bij audio frequenties nagenoeg géén skineffect optreedt is een  koperdraadje van 1mm² ruim voldoende.
De rest is, in mijn optiek, cosmetisch.
Uiteraard kan iedereen doen waar hij/zij een goed gevoel bij heeft.
Ik verkoop mijn kabels ook aan mensen die er een goed gevoel aan over houden, de achterliggende redenen zijn voor mij totaal niet relevant.
Zij blij, ik blij.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Primare A20, Def Tech D9, Onkyo BD SP809, Teac V680 en veel subs

Early Bird

Citaat van: NB op maart 16, 2026, 16:31:40Ik heb de blikken dingetjes vervangen door stukjes kabel.
Het zou maar zo kunnen zijn dat die 'blikken' dingetjes gemaakt zijn van niet magnetisch metaal.
Hobby's: Wandelen, radiozendamateur.
Marantz Model M1, Pioneer BDP-LX58, Monitor Audio Gold 50 6g, SVS SB-1000 Pro, Nordost, AudioQuest, RFI en EMI filter, LG G5

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op maart 18, 2026, 12:30:21Zoals @NB het al zei hangt veel af hoe diep je zakken zijn. Sommige mensen zijn bereid dat extra te betalen enkel en alleen voor de looks.
Dat is min of meer wat Paul McGowan van PS Audio zegt in
deze YouTube video.

Op mijn center en surrounds deed ik het nog anders, ik stripte een deel weg van de isolatie weg op zo'n 15 à 20cm van het einde. Vervolgens stak ik de kabel door de connector voor het laag, en draaide die aan thv de ontstripte kabel. Het uiteinde maakte ik dan vast aan de connector voor het hoog.
Dit lijkt me theoretisch de beste oplossing. De jumper is gelijk aan de speakerdraad, de draad wordt niet onderbroken tussen receiver en de connectoren voor het hoog, en ik heb het aantal connecties tot het maximale minimum herleid en er was geen enkele extra kost.

Iets anders ik heb met AI onderzoek wat voor coaxkabel ik het beste kan gebruiken tussen mij CD speler en versterker.
En bleek toch het advies van de wat duurdere kabel te gebruiken. En adviseerde mij de AudioQuest Digitale Coax Cinnamon 1,5 m. Deze kabel kost 120 euro... Is dit normaal voor deze aansluiting?
Stereo: Arcam A25, Arcam ST25, B&W702 S3, Thorens TD, Arcam CD5, Sub SVS SB-1000 Pro.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3.

Desktop: FIIO SP5, FIIO K15, IMAC 2025, CD Box DS3, Audeze LCD-X.

ArjenAH

Iets anders ik heb met AI onderzoek wat voor coaxkabel ik het beste kan gebruiken tussen mij CD speler en versterker.
En bleek toch het advies van de wat duurdere kabel te gebruiken. En adviseerde mij de AudioQuest Digitale Coax Cinnamon 1,5 m. Deze kabel kost 120 euro... Is dit normaal voor deze aansluiting?
Stereo: Arcam A25, Arcam ST25, B&W702 S3, Thorens TD, Arcam CD5, Sub SVS SB-1000 Pro.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3.

Desktop: FIIO SP5, FIIO K15, IMAC 2025, CD Box DS3, Audeze LCD-X.

Jokke

Citaat van: ArjenAH op Vandaag om 18:14:17Iets anders ik heb met AI onderzoek wat voor coaxkabel ik het beste kan gebruiken tussen mij CD speler en versterker.
Ik zou dan de goedkoopste Audioquests RCA nemen : tower.  ong.35 Euro.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Denon DCD-1015, Tidal
Jamo Concert11, Denon PMA-2000R
LG 83C54 evo, Panasonic DP-UB820EFK, Netflix
Wireworld, Audioquest, Inakustik, ISY

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Quantis tuner-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

TurboMarco

Deze topic gaat niet over welke rca/tulp of welke kabel dan ook kabel beter is, het was mij alleen te doen in hoeverre men bereid is daar in te investeren.

Al lezende op het net zijn er best wel veel mensen die met kabel/jumpers heel tevreden zijn met het resultaat, natuurlijk zijn er ook mensen die daar niets mee hebben.

Welkom in de wereld van kabels.

Mijn blijvende advies: koop wat je leuk vind.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Primare A20, Def Tech D9, Onkyo BD SP809, Teac V680 en veel subs