Zelf zit ik ook op 3,5m.
Ik heb zo'n 15 jaar gedaan met een 60" plasma. Ik kwam toen van een 43".
In het begin was dat van.. heb ik niet overdreven, maar de voorbije jaren was de beslissing gevallen, de volgende TV moet groter zijn. Alleen vond ik die Pioneer Kuro PDP-LX6080D een mooier (lees natuurlijker beeld) dan wat ik zag in de winkels en wou ik niet upgraden.
Anderhalf jaar geleden kocht mijn broer dan een 77" Samsung LED tv, en hier begon het toch ook te kribbelen of het toch geen tijd was afscheid te nemen van de Pioneer.
Echter wat voor mij heel belangrijk was, waarheidsgetrouwe kleuren.
Ik ben toen op volgende site terechtgekomen die oa TV schermen vergelijkt, maar ook meetingen doet van de kleurkalibratie
RTINGS.com.
Die hebben me laten inzien dat die schermen met de juiste instellingen een heel waarheidsgetrouw beeld weergeven, in vergelijking met de veel te hoge saturatie en contrast in de winkels waar gras radio actief lijkt.
Zelf heb ik lang nagedacht of ik ook voor een 77" zou gaan, maar ben uiteindelijk zelfs voor 83" gegaan.
De eerste dagen was dat wat overweldigend, maar dat wende héél snel, en vandaag ben ik zeker dat zelfs een 97" had gekund (los van de exuberante prijs).
Vandaag zou ik moeite hebben om te moeten terugkeren naar een kleiner scherm.
Los van mijn verhaal, denk ik dat je een héél goede keuze maakte. De LG G5 is een heel goed OLED scherm (zelf heb ik zijn voorganger de G4).
Wees blij dat je niet voor de Samsung Q70D ging, want die is op alle vlakken de mindere van deze LG, en ook die LG C4 dat je eerst op het oog had (al heeft Samsung evenwaardige OLED in zijn gamma steken.
Grote verschil tss LG en SAMSUNG is dat LG voor Dolby Vision kiest en Samsung voor HDR10+, beiden ondersteunen HDR10.
Echter Dolby Vision is op papier superieur aan HDR10+.
Dolby Vision biedt over het algemeen een superieure kwaliteit met 12-bits kleur en een helderheid tot 10.000 nits, tegenover HDR10+ met 10-bits kleur en 4.000 nits. Beide maken gebruik van dynamische metadata voor scène-voor-scène-optimalisatie, maar Dolby Vision biedt meer controle voor makers en wordt op grotere schaal toegepast op streamingdiensten en high-end tv's. Hoewel HDR10+ royaltyvrij is en aan populariteit wint.