Te hoge verwachtingen, of verkeerde instellingen Marantz Cinema 60 DAB

Gestart door Jeffrey, december 23, 2025, 23:38:57

Vorige topic - Volgende topic

Jeffrey

Nu ik toch al een eind op weg geholpen ben, heb ik ook nog 1 vraag over de Crossover instellingen. De front speakers (de 702 s2) stond standaard op full-range. Ik merk dat het geluid beter is wanneer ze naar 100Hz gaan. Kan dit kloppen? En is 100hz een veilige instelling voor de langere termijn? Mijn subwoofer is ingesteld op 35 (low pass freq)

Alvast bedankt

RHK

Citaat van: Jeffrey op december 25, 2025, 10:59:35Nu ik toch al een eind op weg geholpen ben, heb ik ook nog 1 vraag over de Crossover instellingen. De front speakers (de 702 s2) stond standaard op full-range. Ik merk dat het geluid beter is wanneer ze naar 100Hz gaan. Kan dit kloppen? En is 100hz een veilige instelling voor de langere termijn? Mijn subwoofer is ingesteld op 35 (low pass freq)

Alvast bedankt

Ik zou ze op full range laten. Draai maar eens op stereo instelling en dan sub "no"  Dus alleen de 2 fronts het hele bereik laten weergeven. En eerst die DB intelling eens opschroeven naar bijv. +8 Db.   Voor HT staan ze bij mij op 60Hz.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat daarbij de toevoeging van m'n REl sub de kers op de taart is. Maar dat is iets voor latere toevoeging.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

SB_Marantz

Citaat van: RHK op december 25, 2025, 10:47:43Ter aanvulling ;
Dit is ook wat ik gedaan heb, na de aanschaf van mijn B&W's. Ik kwam er achter dat deze speakers wat meer input vroegen. Ik heb daartoe de output in mijn AV naar +8 DB gezet, na enig experimenteren. (Schaal gaat tot +12Db). Hieronder nog een uitleg van Marantz, nadat ik toch benieuwd was wat deze instelling nu precies inhoudt.
Let wel; dit is per versterker/speaker verhouding verschillend.

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met de klantenondersteuning van Marantz.

Wij helpen u graag om meer duidelijkheid te brengen voor uw vraag over de +8 dB instelling op uw Marantz AV7706 voorversterker. Wij hebben dit doorgenomen en geven graag wat meer uitleg over waarom deze instelling soms nodig is en wat het effect ervan is.
Waarom is de +8 dB instelling soms nodig?
De +8 dB instelling wordt gebruikt om de output van uw voorversterker te versterken. Dit kan nuttig zijn wanneer de normale volume-instellingen niet genoeg detail of dynamiek in het geluid leveren, zoals u hebt ervaren met de Bowers & Wilkins 702 S3 luidsprekers. Dit probleem kan ontstaan door verschillende factoren:

Spreidingsverschillen van de versterker: Niet alle versterkers en voorversterkers leveren hetzelfde uitgangsniveau. Het kan zijn dat de uitgang van uw AV7706 in vergelijking met de eindversterker of de luidsprekers een lager niveau heeft, waardoor de speakers niet genoeg detail kunnen leveren bij een normaal volume.

Luidsprekerspecificaties: Verschillende luidsprekers hebben verschillende gevoeligheden. Luidsprekers zoals de B&W 702 S3 hebben misschien een andere gevoeligheid dan de voorversterker verwacht. Dit betekent dat ze niet zo snel reageren op het signaal dat de voorversterker levert, waardoor het lijkt alsof er minder detail in het geluid komt.

Instellingen in de luisterruimte: De akoestiek van de ruimte speelt ook een rol. In een ruimte met veel geluidsreflecties of bepaalde demping kan het moeilijker zijn om detail in het geluid te horen. Het verhogen van de uitgangsversterking kan helpen om de weergave van de lage en hoge tonen te verbeteren, wat resulteert in meer helderheid en detail.

Waarom is het verhogen van de dB veilig?
Het verhogen van de dB-instelling op de voorversterker is in feite het versterken van het signaal voordat het naar de eindversterker gaat. Het is geen "volume-verhoging" in de traditionele zin (zoals het draaien aan de volumeknop), maar meer een versterking van het bron-signaal. Dit betekent dat de versterker niet harder hoeft te werken om het gewenste volume te bereiken, wat voorkomt dat er ongewenste vervorming optreedt.

Deze instelling is ontworpen om ervoor te zorgen dat u de juiste geluidskwaliteit/volume krijgt zonder dat u het volume overmatig hoeft te verhogen, wat de kans op vervorming zou vergroten.

Samenvatting:
De +8 dB instelling kan nodig zijn om ervoor te zorgen dat uw systeem de juiste hoeveelheid detail en dynamiek uit de luidsprekers haalt, vooral als de voorversterker minder uitgangsvermogen heeft of de luidsprekers minder gevoelig zijn voor het signaal. Dit is een gebruikelijke instelling in high-end audioapparatuur en is veilig voor zowel de versterker als de luidsprekers.

Als u liever geen gebruik maakt van deze instelling, kunt u proberen de Audyssey setup uit te voeren om het geluid verder te optimaliseren voor uw ruimte. Dit kan ook helpen om de output van de speakers te verfijnen zonder dat u de dB-instelling hoeft te verhogen.

Bedankt voor het plaatsen van dit kwatsverhaal.
Ik heb nog nooit zo'n kolder gelezen. :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: SB_Marantz op Gisteren om 10:06:19Bedankt voor het plaatsen van dit kwatsverhaal.
Ik heb nog nooit zo'n kolder gelezen. :schater:

Je mening wordt gewaardeerd, het is de reactie en advies op mijn vraag aan Marantz support. Het is echter wel zo dat een gedeelte van de uitleg over de input verhoging in Db wel degelijk effect had en de weergave verbeterd heeft. Over het algemeen vind ik die uitleg geen onzin, het bevestigde wat ik zelf al had uitgeprobeerd en het werkte. Mvgr.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

SB_Marantz

Nou het is geen mening maar een reactie op.

Deze was niet onderbouwd wat ik normaliter wel doe.
Dus in het kort zou het harder laten uitsturen van de preamp naar de eindversterker zorgen voor meer dynamiek en meer detail?

Wat er dus gebeurt is dat je de volume pot wat minder ver hoeft open te draaien voor dezelfde output wat dus gaat suggereren dat je ''meer'' hoort.
Ja de wat hogere output en meer is het niet.

Het verhaal rammelt aan alle kanten.
Gewoon even nadenken en je bent er al.

Zo lees ik hoewel surround mijn interesse totaal niet heeft erg slechte recenties over deze receiver maar ook daar ga ik persoonlijk niet in mee tot ik zo'n ding zelf zou hebben.

Tevens is het zo dat er veel op basis van reviews gekocht wordt.
Je kunt dan van een enorme koude kermis thuiskomen.
Vooral met luidsprekers.

En ja ook ik ben op mijn plaat gegaan met het kopen van luidpsrekers.
Klonk daar ok tot mooi en thuis bagger.
Daarom hamer ik er altijd op om luidsprekers ALTIJD thuis te beluisteren en te beoordelen.

Tevens geef ik om nog veel meer redenen nooit geen adviezen welke luidspreker te kopen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: SB_Marantz op Gisteren om 12:03:02Zo lees ik hoewel surround mijn interesse totaal niet heeft erg slechte recenties over deze receiver maar ook daar ga ik persoonlijk niet in mee tot ik zo'n ding zelf zou hebben.

Mijn AV is geen receiver maar een voortrap en de recensies zijn prima en wat ie voorversterkt komt bijzonder lekker via de Rotel's  m'n B&W's uit. Zowel in stereo als Home Cinema.
5.2.2

SB_Marantz

Het gaat niet over jouw AV preamp met E.V. maar over het geposte verhaal en de cinema 60.
Misschien wat verwarring maar het lijkt me nu wel duidelijk.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Ja ok, dan begreep ik dat verkeerd. Ja, de cinema serie heb ik geen ervaring mee, kan er niet over oordelen. Persoonlijk vind ik een aparte voor en eindtrap toch effe beter.
5.2.2

SB_Marantz

Jouw gemaakte stap is in ieder geval goed......waarom?
Heel simpel: Er zijn een hoop mensen die toch een aparte eindversterker aan hun complete AV receiver hangen.
Geldverspilling.......tevens zijn de aangehaalde argumenten knap triest.
Zoals ja meer vermogen etc.
Die max 5 wpc die je bij gebruik in je speakers propt?

Als er al niet correct versterkt wordt zit dat altijd in de preamp welke maar al te vaak opslingering en andere niet correcte zaken versterkt en daar staat de eindversterker compleet los van.

What goes in must come out.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

5.2.2