Citaat van: sonsan op december 08, 2025, 21:12:30Maakt het nog enig kwalitatief verschil welke analoge ingang ik daarvoor ga nemen, zoals cd of blu-ray?
In theorie zou er geen enkel verschil mogen zijn tussen de verschillende RCA aansluitingen van dezelfde versterker/receiver. De signaalverwerking lijkt me 100% dezelfde.
Ik ga er vanuit dat de keuzeknop CD/DVD/TV/BluRay/SAT/... gewoon een elektronische schakeling is die kiest welke input naar de voorversterker wordt gestuurd waar de echte signaalverwerking pas start.
Als je echt kritisch en zaken theoretisch gaan bekijken, kan je beweren dat er wel een verschil kan zijn. Zo zou je kunnen beweren dat de analoge ingang of dan vooral de signaalpaden (zijn gewoon koperlaagjes op een printplaat) die dicht bij mogelijke storende componten zoals een voeding meer vatbaar zijn voor iets op te vangen dan deze die het verst liggen.
Maar ik geloof nooit dat je dit kan horen. En al zeker niet op een Marantz Receiver. Wanneer je een echte audiophile bent die gelooft in de meerwaarde van duizende euro's kostende stroomkabels, kan je denken dat je verschill hoort, maar dan zou ik zeggen dat je beter eens moet nadenken over de onwterp kwaliteit van een pokkedure voorversterker.
Tussen RCA en HDMI kan er zeker verschil zitten. Omdat bij RCA de digitaal analoog conversie gebeurt in de speler, in het 2de geval in de receiver.
Zoals
@NB al aanhaalde vergelijken en kiezen wat jou het best klinkt, want ook hier is niet gezegd dat de DAC in de speler beter is, of beter geïmplementeerd dan die van de receiver.