Verbinding PM7500

Gestart door philipwillems@gmail.com, november 30, 2025, 17:31:09

Vorige topic - Volgende topic

philipwillems@gmail.com

Hallo. Ik ben de gelukkige bezitter van een Marantz Hi-Fi stack bestaande uit PM7005, NA6005 (beide een jaar of acht oud) en een CD-speler CD6007 (enkele jaren later erbij gekocht). Nu hebben de drie apparaten zo hun eigenaardigheden (waarom heeft de versterker bijvoorbeeld geen standby-knop aan de voorkant maar wel aan de binnenkant, met time-out, of ook: waarom heeft de CD-speler zo'n knullig scherm in vergelijking met de netwerkspeler). Maar over het algemeen ben ik heel tevreden.

Een ding echter blijft me 'kwellen' en dat is de samenwerking tussen die interne RCA / RC-5-bussen. Ik heb me wat verdiept in de technologie (IR-signalen en voor de netwerkspeler IP naar IR), maar kan mijn vinger toch niet op mijn probleem leggen. Dat is: waarom, als ik mijn netwerkspeler aanzet, schakelt de versterker niet naar de netwerkspeler? Via de remote kan ik prima schakelen (dus IR-signalen), maar automatisch gaat het niet. Idem voor het uitschakelen. Het uitschakelen van de NA en de CD veroorzaken geen enkele rustreactie bij de versterker.

Het is de wereld niet, maar ik wil het graag snappen. Heeft Marantz hier niet aan gedacht om het in te regelen? Is het beleid? Of heb ik simpelweg iets niet goed geregeld (of is er wat kapot)? Ik heb de bussen denk ik correct, als een daisy-chain verbonden. Out > In > Out > In> Out > In. Ik heb geprobeerd zowel de versterker als de netwerkspeler startpunt te maken. Ook het extern schakelen achterop (dus externe IR uit) of intern schakelen, of elke mogelijke combinatie ervan, verandert niets aan de situatie.

Iemand? Ik vond hier nog geen gepsrekken over. Dat kan betekenen dat niemand dit verwacht van deze apparatuur, maar ook dat het elders werkt en hier niet...

Veel dank voor elke reactie!
Philip

hg5812

Hallo.
Zoals jij het voor ogen hebt gaat inderdaad niet.
Wel kun je met het knopje "AMP ON" op de ab van de netwerk speler de versterker aan of uit schakelen.
En met het knopje "SOURCE POWER" op de ab van de versterker de CD speler aan of uit schakelen.
Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Denon DMD1300
Philips AF829
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

philipwillems@gmail.com

Dank voor jouw reactie hg5812. Inderdaad, die had ik al door. Door ze via die control bus te verbinden, bedien ik de drie apparaten met 1 afstandsbediening nu. Ik gebruik de ab van de CD, die is het meest overzichtelijk en praktisch voor mijn gebruik.

Het liefste echter had ik voor de basisbediening mijn ab links laten liggen cq een soort auto-setting gehad voor de amp. Ie: muziek aan op de netwerkspeler, amp aan. Dat was goed mogelijk geweest met de technologie, maar mogelijk druist het tegen de ontwerpfilosofie van Marantz 'destijds' in om een netwerkspeler (of cd-speler for that matter) controle te geven over een amp. Maar dat is wel gissen van mij.

Maar goed, fijn dat jij eea bevestigde. Dan kan ik nu in vrede verder :)