Citaat van: ArjenAH op juli 23, 2026, 14:19:40Hier iets betere foto's
Op de eerste foto zie je de Dolby Atmos 'hoog' luisprekers, deze staan op de witte luidsprekers naar boven gericht. (de witte luitsprekers doen niet mee, hier speel ik mijn radio op) Er is wel hoogte verschil maar dat lost Dirac Live wel op.
Op tweede foto staat alleen de rechter Dolby Admos luidspreker op. (De linker staat niet op de foto)
Ik zou kijken of je niks onder de atmos speaker kan plaatsen zodat ze vooraan op dezelfde hoogte staan. Dit principe bij jou kaatst het geluid via plafond naar de luisterplek. Door de verschillende hoogte zit je daar met een enorm verschil, Ook achteraan zou ik zorgen dat die twee evenhoog staan.
Dirac zal dat wel wat proberen bijsturen, maar je maakt het DIRAC onnodig moeilijk en die zal het nooit zo goed doen dan een (zelfgemaakt) speakerstandje. En ik zou dat standje dan ook maar in eens onder de witte speaker plaatsen, staan die ook evenhoog.
Je zou zelfs kunnen experimenteren door de sub te verhogen en zien welke impact dit geeft op het geluid.
Nu als je de atmos speaker verplaatst moet je wel opnieuw alles inmeten.
Is er een reden dat je de atmos speakers niet in de hoek van de muur en plafond monteerd?
Ik deed het zo. Merk op dat ik ze voor en achter ander monteerde, en dat is om ze beter naar de zitbank te richten, gezien de bank dicht tegen de achtermuur staat.