CiteerDaarnaast heeft Xmax en sensitivity, in mijn optiek, weinig te maken met de vraag of je al dan niet een high pass filter moet gebruiken in combinatie met je luidsprekers samen met een sub.
In mijn optiek zijn beide parameters van cruciaal belang om een subwoofer te integreren, immers het is bekend dat drivers met een relatief grote excursie een lagere gevoeligheid hebben, vandaar dat daar van de versterker veel meer gevraagd word.
Wanneer je PA drivers gebruikt dan hebben deze een hele lage excursie maar wel een hoge gevoeligheid waarbij 99 db geen uitzondering is en gebruik je dergelijke drivers in een huiskamer omgeving moet jezelf heel graag pijnigen om deze drivers aan hun maximale excursie te krijgen. Het belangrijkste is dat je daar subs bij zet die vrijwel dezelfde eigenschappen hebben anders is het de subwoofer die aan stress onderhevig is.
Een high-pass gebruik ik alleen wanneer een mid/bass een lage gevoeligheid en een te kleine excursie heeft om op hoog volume te draaien, zowiezo cross ik alle subs veel lager dan de meeste gebruikers omdat ik vind dat subwoofers die hoger dan 50 Hz al snel boomy vind klinken, tenzij de subwoofer in de range van 6 - 10 inch gebruikt word en dan nog cross ik een sub dan op het punt waar de main speaker af begint te vallen.
Dit allemaal omdat mijn voorkeur uit gaat naar een high-level connectie waarbij het dus noodzakelijk is om de luidsprekers full-range te laten spelen.
CiteerWaarom zou Marantz de mogelijkheid geven voor het instellen van een high pass filter op o.a. Model M1?
Er zijn zoveel versterkers met een high-pass filter dus dat is helemaal niet zo bijzonder, maar de reden daarvoor lijkt mij vrij duidelijk want dat bied de gebruiker meer mogelijkheden.
Het is geen noodzaak en wanneer een versterker in het laag stress vertoond geeft dat alleen maar aan dat je veel teveel spl vraagt en dat de versterker daar blijkbaar niet op berekend is.
In dat geval zou ik naar een andere versterker uitkijken of accepteren dat er een limiet is en de volume wat zachter zetten.