Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

Early Bird

Citaat van: TurboMarco op Gisteren om 23:11:36Verder ben ik het in grote lijnen wel eens met de auteur.
De auteur, Amir, is eigenaar van het ASR forum en heeft een grote staat van dienst.
Daarnaast heeft Xmax en sensitivity, in mijn optiek, weinig te maken met de vraag of je al dan niet een high pass filter moet gebruiken in combinatie met je luidsprekers samen met een sub.
Waarom zou Marantz de mogelijkheid geven voor het instellen van een high pass filter op o.a. Model M1?
Het frequentiebereik van je luidsprekers in het laag doen, in mijn optiek, ertoe.
Mijn luidsprekers gaan tot 44 hz -6db Dat is met open baspoort die ik gesloten heb vanwege de door mij ingestelde highpass frequentie van 80 hz.
Ik ben het volledig eens met Amir vanwege mijn uitgebreide ervaring met o.a. MiniDsp en diverse luidsprekers.
Maar goed, ieder zijn mening.
Zo, nu naar de qualificatie F1 kijken.
Hobby's: Wandelen, radiozendamateur.
Marantz Model M1, Pioneer BDP-LX58, Monitor Audio Gold 50 6g, SVS SB-1000 Pro, Nordost, AudioQuest, RFI en EMI filter, LG G5

Early Bird

Hobby's: Wandelen, radiozendamateur.
Marantz Model M1, Pioneer BDP-LX58, Monitor Audio Gold 50 6g, SVS SB-1000 Pro, Nordost, AudioQuest, RFI en EMI filter, LG G5

RHK

Akoestiek is ook bepalend. In mijn geval voldoen alle speakers en subs  prima.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Wat mij betreft is er nog een factor dat ik hier niet las...luistervolume of moet ik zeggen het Fletcher-Munson effect.

Wanneer het volume omlaag gaat, ervaren we minder bas en hoge tonen (het Fletcher-Munson effect), dus wil je dat gaan compenseren door EQ of DSP-instellingen aan te passen, of door indien je een sub hebt de volume van de sub iets harder te zetten.

Ik in mijn appartement probeer rekening te houden en speel vermoedelijk mijn muziek niet luider dan 70dB en misschien in een goede bui 75dB.

Maar als je "in the middle of nowhere" woont, speel je misschien aan 80 of zelfs 85dB, en dus ga je het laag anders gaan beleven, en inderdaad ook de vraag stellen waarom heb ik een sub nodig want die full range leveren plenty off bass.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: Early Bird op Vandaag om 08:36:40

Ik vind de video misleidend. Hij heeft gelijk over de problemen die onstaan door reflecties. Deze heb ik hier aan de lijve ondervonden. En ja ik heb héél grote speakers, maar of kleine speakers de oplossing zijn, daar heb ik sterke twijfels over.

Elke speaker zal door reflecties een bassboost kennen. En als je speakers bs 30Hz halen waar een kleine speaker dan al op -10dB zit, zal 30Hz in een kleine ruimte inderdaad minder luid en aangenamer klinken. MAAR het klinkt nog steeds niet correct, want wat je hoort is nog altijd het originele signaal + reflecties. Ga je de kamer aanpassen richting een anechoic kamer, dan gaan we richting het het originele signaal, en dan komen we terug bij de kleine speaker die dan al 10dB te stil klinkt op 30Hz.

Daarom ben ik zo'n fan van DIRAC ART. ART maakt gebruik van alle speakers in de kamer om die reflecties te counteren (een beetje hetzelfde principe als noice cancelling in een hoofdtelefoon). Samen met de house curve waarmee je het Fletcher-Munson effect kan bespelen, krijg is op 30Hz wel min of meer het originele signaal op het gewenste geluidsvolume, zelfs met grote speakers in een vermoedelijk te kleine ruimte.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

TurboMarco

CiteerDaarnaast heeft Xmax en sensitivity, in mijn optiek, weinig te maken met de vraag of je al dan niet een high pass filter moet gebruiken in combinatie met je luidsprekers samen met een sub.
In mijn optiek zijn beide parameters van cruciaal belang om een subwoofer te integreren, immers het is bekend dat drivers met een relatief grote excursie een lagere gevoeligheid hebben, vandaar dat daar van de versterker veel meer gevraagd word.
Wanneer je PA drivers gebruikt dan hebben deze een hele lage excursie maar wel een hoge gevoeligheid waarbij 99 db geen uitzondering is en gebruik je dergelijke drivers in een huiskamer omgeving moet jezelf heel graag pijnigen om deze drivers aan hun maximale excursie te krijgen. Het belangrijkste is dat je daar subs bij zet die vrijwel dezelfde eigenschappen hebben anders is het de subwoofer die aan stress onderhevig is.

Een high-pass gebruik ik alleen wanneer een mid/bass een lage gevoeligheid en een te kleine excursie heeft om op hoog volume te draaien, zowiezo cross ik alle subs veel lager dan de meeste gebruikers omdat ik vind dat subwoofers die hoger dan 50 Hz al snel boomy vind klinken, tenzij de subwoofer in de range van 6 - 10 inch gebruikt word en dan nog cross ik een sub dan op het punt waar de main speaker af begint te vallen.
Dit allemaal omdat mijn voorkeur uit gaat naar een high-level connectie waarbij het dus noodzakelijk is om de luidsprekers full-range te laten spelen.

CiteerWaarom zou Marantz de mogelijkheid geven voor het instellen van een high pass filter op o.a. Model M1?
Er zijn zoveel versterkers met een high-pass filter dus dat is helemaal niet zo bijzonder, maar de reden daarvoor lijkt mij vrij duidelijk want dat bied de gebruiker meer mogelijkheden.
Het is geen noodzaak en wanneer een versterker in het laag stress vertoond geeft dat alleen maar aan dat je veel teveel spl vraagt en dat de versterker daar blijkbaar niet op berekend is.
In dat geval zou ik naar een andere versterker uitkijken of accepteren dat er een limiet is en de volume wat zachter zetten.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Primare A20, Def Tech D9, Onkyo BD SP809, Teac V680 en veel subs

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op Vandaag om 09:21:13Wat mij betreft is er nog een factor dat ik hier niet las...luistervolume of moet ik zeggen het Fletcher-Munson effect.

Wanneer het volume omlaag gaat, ervaren we minder bas en hoge tonen (het Fletcher-Munson effect), dus wil je dat gaan compenseren door EQ of DSP-instellingen aan te passen, of door indien je een sub hebt de volume van de sub iets harder te zetten.

Ik in mijn appartement probeer rekening te houden en speel vermoedelijk mijn muziek niet luider dan 70dB en misschien in een goede bui 75dB.

Maar als je "in the middle of nowhere" woont, speel je misschien aan 80 of zelfs 85dB, en dus ga je het laag anders gaan beleven, en inderdaad ook de vraag stellen waarom heb ik een sub nodig want die full range leveren plenty off bass.

We hebben een winnaar! dmeerpa gaat voor de koelkast  :-D

De Fletcher-Munson (curve) heb ik hier ook vaak genoemd maar op één of andere manier gaat men daaraan voorbij dus ik ben blij dat je dit aanhaald.
Wat je zegt klopt precies en het enige wat ik daar nog aan toe wil voegen is dat daar ook de loudness functie voor in het leven geroepen is.

HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Primare A20, Def Tech D9, Onkyo BD SP809, Teac V680 en veel subs