Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Is min of meer toch weer een soort van REL  :-D
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Cambridge audio 340A se, Def Tech D9, Onkyo BD SP809

dmeerpa

Net mail gehad dat mijn SVS PC-2000 Pro verstuurd is...Vermoedelijk ga ik de pech hebben dat PDP niet op zaterdag levert, en gezien ik maandag en dinsdag niet thuis ben, de levering zal mogen aanpassen naar woensdag :x

Morgen ontvangen zou leuker zijn, want dan begint het meten.
ik heb 3 locaties waar ik via REW de respons wil meten (één ervan is om de SVS PB12+ mogelijks te vervangen door een 2de PC-2000 Pro, daar zal vooral de prestaties van het subsonic laag een rol spelen).
De andere 2 meetingen is om uit te maken waar ik de extra sub plaats, achter de linker front speaker wat mijn voorkeur heeft qua bekabeling, ofwel links van de zitplaats, waar ik vermoed ze het best de problemen van de andere sub op zal vangen. Mijn huidige sub staat nu recht in de woonkamer, en daar merk ik 2 dips tussen 37 en 65Hz. ook mijn andere speakers rechts in de ruimte zitten met dips (10db) tssen 50 en 70Hz. De linker speakers die in werkelijkheid eerder in het midden van de kamer staan, hebben daar ook last van, de één wat meer dan de andere, behalve de surround rechts (tss 3 en 5db verlies maar op papier gaat die ook maar tot 60Hz +/-3db en 50Hz -10db), omdat deze wel tegen de rechtermuur staat waar ik dus overweeg de 2de sub die trouwens downfire is te plaatsen. Echter dat vergt dan een draadloze verbinding.

De linker front geeft het probleem niet, maar valt al af vanaf 48hz, en heeft dan weer een grote dip op 95Hz.
Nu Dirac ART lost dat al grotendeels op doordat hij de andere speakers gebruikt om de andre te ondersteunen, maar behalve de subwoofer en de fronts heb ik eigenlijk geen deftige ondersteuning onder de 70Hz. De atmos speakers halen wel 48Hz, maar kampen allemaal met de dips tss 48Hz en 75hz.

Zo zie je ook dat niet tegenstaande het goed klinkt, meetingen aantonen dat er best wel wat issues zijn in het laag.

Eens de keuzes gemaakt zijn (en indien nodig wireless verbinding er is) kan het inmeten met DIRAC beginnen en het finetunen van ART al dan niet met een PEQ (gegenereerd met REW) geïntegreerd in de target curve.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

RHK

Ik heb destijds m'n bestaande sub na de aanschaf van de 2e sub, rechts naast m'n zitbank aan de linkerzijde van de surround R geplaatst. Tot mijn verrassing had ik meteen een veel ruimere en dynamische surround bubble.
De subs staan als het ware diagonaal tegen over elkaar. Ik weet dat je geluk moet hebben met de akoestiek. Als ik denkbeeldige lijnen trek om de speakeropstelling dan heb ik een soort vierkant. Metingen zijn met Audyssey gedaan.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: RHK op februari 27, 2026, 13:19:56Ik heb destijds m'n bestaande sub na de aanschaf van de 2e sub, rechts naast m'n zitbank aan de linkerzijde van de surround R geplaatst. Tot mijn verrassing had ik meteen een veel ruimere en dynamische surround bubble.
De subs staan als het ware diagonaal tegen over elkaar. Ik weet dat je geluk moet hebben met de akoestiek. Als ik denkbeeldige lijnen trek om de speakeropstelling dan heb ik een soort vierkant. Metingen zijn met Audyssey gedaan.

Als ik ze links en rechts plaats van de luisterplek zouden ze ook iets of wat diagonaal staan. 
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro

RHK

Citaat van: dmeerpa op februari 27, 2026, 16:23:27Als ik ze links en rechts plaats van de luisterplek zouden ze ook iets of wat diagonaal staan.

Ik zou zeggen probeer het.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Vandaag de BK sub opgehaald en eenmaal thuis gekomen meteen op de plek naast de bank(luisterpositie) neergezet, de gain stond eigenlijk meteen goed(1/4) en heb alleen de phase ff moeten checken + de crossover, die heb ik maar ff een tandje hoger gezet (50 Hz) maar verder lekker plug and play  HB

Ik denk dat ik nu wel even klaar ben  :lol:
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

TurboMarco

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op februari 27, 2026, 18:27:34Vandaag de BK sub opgehaald en eenmaal thuis gekomen meteen op de plek naast de bank(luisterpositie) neergezet, de gain stond eigenlijk meteen goed(1/4) en heb alleen de phase ff moeten checken + de crossover, die heb ik maar ff een tandje hoger gezet (50 Hz) maar verder lekker plug and play  HB

Ik denk dat ik nu wel even klaar ben  :lol:
Zou best kunnen dat je al gelijk goed zit.  8-) 2e sub kan nog wat subtieler meespelen is mijn beleving, die heb ik op 40Hz crossover gezet. Gain ook op 1/4. Dan heb je nog zat laag met een 2e sub er bij. Althans, zo rammelt het bij mij met een goede Atmos film aardig de huiskamer in.  HB
5.2.2

Marvin

Ik heb de subwoofers al een hele tijd achter me tegen de muur staan, op elkaar gestapeld onder de bar.
Die bar zal ik trouwens wel enorm gaan missen.
De fronts staan op full range icm de 4e order bandpass woofers.
Heb nog niet eerder zo'n enorm dikke onderlaag gehad. 
Het is allemaal erg afhankelijk van de ruimte en de ruimte die je hebt.
Maar spelen met de positie kan geen kwaad.
Het koppelen van de subs was wel een enorme verbetering tov ze los van elkaar links en rechts voor.
Ben wat dat betreft ook zeker benieuwd hoe het allemaal gaat klinken in het nieuwe huis.
Want zoals we allemaal wel weten tegenwoordig; de ruimte bepaald voor een groot deel de weergave. 
Ik heb wel goede hoop, alleen de plavuizen vloer zal wel erg veel invloed gaan hebben.
Zoals ik het nu in m'n gedachte heb zal er een subwoofer tussen de fronts komen en de tweede links of rechts achterin de kamer. 
Maar als het tegenvalt is er ook wel de ruimte om ze weer te stapelen.
Esthetisch alleen wat minder aantrekkelijk denk ik.
Maar als het allemaal in dit kleine appartementje past, dan past het ook in deze royale hoekwoning. (Royale hoekwoning, gestolen beschrijving van Funda).  clown1

TurboMarco

Ik heb ook 2 subs gestapeld en dat bevalt mij wel hoor, goed liever had ik gehad dat het 2 dezelfde waren maar ik vind het wel best zo.
De achterste sub geeft wel de raakste klappen wat ook wel logisch is want deze staat in een hoek, de andere twee staan vrij van de rechter speaker en die klinken wel wat strakker.
Eerder met de T5 kon ik links en rechts een sub kwijt want de T5 stond achter de linker front speaker, maar dat was dan ook maar een kleine zwarte doos (267 x 302 x 297 mm)

Wij hebben ook een plavuizen vloer maar met een paar grote vloerkleden is dat niet zo'n ramp hoor.

Het esthetisch deel vind ik echt van ondergeschikt belang wanneer het om muziekweergave gaat evenals weergave van films, het is maar net waar je prioriteiten liggen :-)
Gelukkig denkt mijn vrouw er net zo over :mrgreen:

LG77C4

Marvin

Esthetisch, je verzint nog wel eens wat met een borrel op.  :schater:
Maar die fronts zijn al behoorlijk aanwezig met 150cm hoogte, gestapelde subs 110cm.
En er komt inderdaad wel een fors kleed voor de luidsprekers te liggen, We gaan het meemaken!

ArjenAH

Citaat van: RHK op februari 27, 2026, 19:01:39Zou best kunnen dat je al gelijk goed zit.  8-) 2e sub kan nog wat subtieler meespelen is mijn beleving, die heb ik op 40Hz crossover gezet. Gain ook op 1/4. Dan heb je nog zat laag met een 2e sub er bij. Althans, zo rammelt het bij mij met een goede Atmos film aardig de huiskamer in.  HB
Heb ooit eens een ATMOS setje gehad van Sonos lang geleden, maar viel ook een beetje tegen. Voor een echte Amos heb je een 7.1 luidsprekers opstelling nodig? Geen idee  hello
Stereo:Arcam A25, Arcam ST25, B&W704 S3, DS224+, Thorens TD, FIIO K15 DAC

HT: LG 65" G5 OLED, Powernode (N331), Sub SVS SB-1000 Pro, PULSE FLEX 2I x2, HTM6 S3,

Desktop: B&W 606 S3, Powernode N330 FIIO K9 DAC.

Software: Audirvana Studio V3

RHK

Citaat van: ArjenAH op februari 28, 2026, 14:59:04Heb ooit eens een ATMOS setje gehad van Sonos lang geleden, maar viel ook een beetje tegen. Voor een echte Amos heb je een 7.1 luidsprekers opstelling nodig? Geen idee  hello

Dolby Atmos is naar mijn ervaring nog niet wat het thuis zou moeten zijn, Vanaf een goed opgenomen Dolby Atmos blu-ray is het al beter.
Speaker opstelling Atmos kan al met 2 Dolby enabled aan de voorzijde, al dan niet aan het plafond. Nog beter is 4 aan het plafond.
Ik heb er 2 op mn fronts staan, brengt eigenlijk nog niet wat ik er van verwacht had, beter is denk ik aan het plafond, dat voldoet alleen niet aan de WAF factor. (Woman Acceptable Factor)  :-D . Pathe Imax theaters hebben bijv, 52 speakers voor Atmos weergave.
Op jouw vraag, Dolby Atmos kan dus al met een 5.1.2 opstelling. Uitbreiding is dan 7.2.4. of 9.2.4 , 11.4.4. of 13.4.4. enz. 8-)
Edit; dit hoort eigenlijk in het Home Theater topic thuis.
5.2.2

ArjenAH

Citaat van: RHK op februari 28, 2026, 16:30:17Dolby Atmos is naar mijn ervaring nog niet wat het thuis zou moeten zijn, Vanaf een goed opgenomen Dolby Atmos blu-ray is het al beter.
Speaker opstelling Atmos kan al met 2 Dolby enabled aan de voorzijde, al dan niet aan het plafond. Nog beter is 4 aan het plafond.
Ik heb er 2 op mn fronts staan, brengt eigenlijk nog niet wat ik er van verwacht had, beter is denk ik aan het plafond, dat voldoet alleen niet aan de WAF factor. (Woman Acceptable Factor)  :-D . Pathe Imax theaters hebben bijv, 52 speakers voor Atmos weergave.
Op jouw vraag, Dolby Atmos kan dus al met een 5.1.2 opstelling. Uitbreiding is dan 7.2.4. of 9.2.4 , 11.4.4. of 13.4.4. enz. 8-)
Edit; dit hoort eigenlijk in het Home Theater topic thuis.
Tanks! 8-)
Stereo:Arcam A25, Arcam ST25, B&W704 S3, DS224+, Thorens TD, FIIO K15 DAC

HT: LG 65" G5 OLED, Powernode (N331), Sub SVS SB-1000 Pro, PULSE FLEX 2I x2, HTM6 S3,

Desktop: B&W 606 S3, Powernode N330 FIIO K9 DAC.

Software: Audirvana Studio V3

dmeerpa

Zo mijn subje is deze ochtend ook aangekomen (al deed DPD weer wat ze niet moesten doen, afzetten in de inkomhal zonder aanbellen).

De sub zeker na onsub PEQ heeft een mooi frequentie verloop stukken beter dan mijn oude PB12+.
Ik heb hem achter de linkerfront, gezien hij daar zo goede resultaten haalt, niet eens geprobeerd om hem tegen de linkermuur te plaatsen gezien het reeds behaalde resultaat en anders moet ik draadloos gaan werken wat een mogelijke bron van problemen kan zijn.

DIRAC BassControl geeft me al een super curve voor beide subs samen. Met DIRAC Art is de curve voorlopig minder. DE PB12+ heeft een serieuze piek op 25Hz en valt dan direct af, om nog even wat op te leven tussen 15 en 12Hz. Echter met ART slaagt de PC-2000 Pro er niet in om dat op te vangen niet tegenstaande die mooiri begint af te vallen vanaf 20HZ.

Ik heb nu net even subwoofer connecties omgedraaid, zidat de PC-2000 nu de eerste sub is, mss heeft dat wel een bepaalde prioriteit.

Ik heb ook even de PC2000 achter de rechter front gezet, maar dat was héél wat minder, los van dat ik ook wat in de problemen kom met de speakerkabel van de front, was dat niet beter dan de huidige PB12+, echter is het esthetisch wel mooier.

De zoektocht naar 2 nieuwe subwooferkabels kan beginnen (2m en eentje van 4/5m). Ik dacht aan de SVS Soundpath of InAkustik Premium.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K