Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx en 4 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Is min of meer toch weer een soort van REL  :-D
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Cambridge audio 340A se, Def Tech D9, Onkyo BD SP809

dmeerpa

Net mail gehad dat mijn SVS PC-2000 Pro verstuurd is...Vermoedelijk ga ik de pech hebben dat PDP niet op zaterdag levert, en gezien ik maandag en dinsdag niet thuis ben, de levering zal mogen aanpassen naar woensdag :x

Morgen ontvangen zou leuker zijn, want dan begint het meten.
ik heb 3 locaties waar ik via REW de respons wil meten (één ervan is om de SVS PB12+ mogelijks te vervangen door een 2de PC-2000 Pro, daar zal vooral de prestaties van het subsonic laag een rol spelen).
De andere 2 meetingen is om uit te maken waar ik de extra sub plaats, achter de linker front speaker wat mijn voorkeur heeft qua bekabeling, ofwel links van de zitplaats, waar ik vermoed ze het best de problemen van de andere sub op zal vangen. Mijn huidige sub staat nu recht in de woonkamer, en daar merk ik 2 dips tussen 37 en 65Hz. ook mijn andere speakers rechts in de ruimte zitten met dips (10db) tssen 50 en 70Hz. De linker speakers die in werkelijkheid eerder in het midden van de kamer staan, hebben daar ook last van, de één wat meer dan de andere, behalve de surround rechts (tss 3 en 5db verlies maar op papier gaat die ook maar tot 60Hz +/-3db en 50Hz -10db), omdat deze wel tegen de rechtermuur staat waar ik dus overweeg de 2de sub die trouwens downfire is te plaatsen. Echter dat vergt dan een draadloze verbinding.

De linker front geeft het probleem niet, maar valt al af vanaf 48hz, en heeft dan weer een grote dip op 95Hz.
Nu Dirac ART lost dat al grotendeels op doordat hij de andere speakers gebruikt om de andre te ondersteunen, maar behalve de subwoofer en de fronts heb ik eigenlijk geen deftige ondersteuning onder de 70Hz. De atmos speakers halen wel 48Hz, maar kampen allemaal met de dips tss 48Hz en 75hz.

Zo zie je ook dat niet tegenstaande het goed klinkt, meetingen aantonen dat er best wel wat issues zijn in het laag.

Eens de keuzes gemaakt zijn (en indien nodig wireless verbinding er is) kan het inmeten met DIRAC beginnen en het finetunen van ART al dan niet met een PEQ (gegenereerd met REW) geïntegreerd in de target curve.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

RHK

Ik heb destijds m'n bestaande sub na de aanschaf van de 2e sub, rechts naast m'n zitbank aan de linkerzijde van de surround R geplaatst. Tot mijn verrassing had ik meteen een veel ruimere en dynamische surround bubble.
De subs staan als het ware diagonaal tegen over elkaar. Ik weet dat je geluk moet hebben met de akoestiek. Als ik denkbeeldige lijnen trek om de speakeropstelling dan heb ik een soort vierkant. Metingen zijn met Audyssey gedaan.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: RHK op Vandaag om 13:19:56Ik heb destijds m'n bestaande sub na de aanschaf van de 2e sub, rechts naast m'n zitbank aan de linkerzijde van de surround R geplaatst. Tot mijn verrassing had ik meteen een veel ruimere en dynamische surround bubble.
De subs staan als het ware diagonaal tegen over elkaar. Ik weet dat je geluk moet hebben met de akoestiek. Als ik denkbeeldige lijnen trek om de speakeropstelling dan heb ik een soort vierkant. Metingen zijn met Audyssey gedaan.

Als ik ze links en rechts plaats van de luisterplek zouden ze ook iets of wat diagonaal staan. 
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

RHK

Citaat van: dmeerpa op Vandaag om 16:23:27Als ik ze links en rechts plaats van de luisterplek zouden ze ook iets of wat diagonaal staan.

Ik zou zeggen probeer het.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Vandaag de BK sub opgehaald en eenmaal thuis gekomen meteen op de plek naast de bank(luisterpositie) neergezet, de gain stond eigenlijk meteen goed(1/4) en heb alleen de phase ff moeten checken + de crossover, die heb ik maar ff een tandje hoger gezet (50 Hz) maar verder lekker plug and play  HB

Ik denk dat ik nu wel even klaar ben  :lol:
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

TurboMarco

Citaat van: RHK op Vandaag om 17:09:43Ik zou zeggen probeer het.
De enige juiste methode  :yes:

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op Vandaag om 18:27:34Vandaag de BK sub opgehaald en eenmaal thuis gekomen meteen op de plek naast de bank(luisterpositie) neergezet, de gain stond eigenlijk meteen goed(1/4) en heb alleen de phase ff moeten checken + de crossover, die heb ik maar ff een tandje hoger gezet (50 Hz) maar verder lekker plug and play  HB

Ik denk dat ik nu wel even klaar ben  :lol:
Zou best kunnen dat je al gelijk goed zit.  8-) 2e sub kan nog wat subtieler meespelen is mijn beleving, die heb ik op 40Hz crossover gezet. Gain ook op 1/4. Dan heb je nog zat laag met een 2e sub er bij. Althans, zo rammelt het bij mij met een goede Atmos film aardig de huiskamer in.  HB
5.2.2