Net mail gehad dat mijn SVS PC-2000 Pro verstuurd is...Vermoedelijk ga ik de pech hebben dat PDP niet op zaterdag levert, en gezien ik maandag en dinsdag niet thuis ben, de levering zal mogen aanpassen naar woensdag
Morgen ontvangen zou leuker zijn, want dan begint het meten.
ik heb 3 locaties waar ik via REW de respons wil meten (één ervan is om de SVS PB12+ mogelijks te vervangen door een 2de PC-2000 Pro, daar zal vooral de prestaties van het subsonic laag een rol spelen).
De andere 2 meetingen is om uit te maken waar ik de extra sub plaats, achter de linker front speaker wat mijn voorkeur heeft qua bekabeling, ofwel links van de zitplaats, waar ik vermoed ze het best de problemen van de andere sub op zal vangen. Mijn huidige sub staat nu recht in de woonkamer, en daar merk ik 2 dips tussen 37 en 65Hz. ook mijn andere speakers rechts in de ruimte zitten met dips (10db) tssen 50 en 70Hz. De linker speakers die in werkelijkheid eerder in het midden van de kamer staan, hebben daar ook last van, de één wat meer dan de andere, behalve de surround rechts (tss 3 en 5db verlies maar op papier gaat die ook maar tot 60Hz +/-3db en 50Hz -10db), omdat deze wel tegen de rechtermuur staat waar ik dus overweeg de 2de sub die trouwens downfire is te plaatsen. Echter dat vergt dan een draadloze verbinding.
De linker front geeft het probleem niet, maar valt al af vanaf 48hz, en heeft dan weer een grote dip op 95Hz.
Nu Dirac ART lost dat al grotendeels op doordat hij de andere speakers gebruikt om de andre te ondersteunen, maar behalve de subwoofer en de fronts heb ik eigenlijk geen deftige ondersteuning onder de 70Hz. De atmos speakers halen wel 48Hz, maar kampen allemaal met de dips tss 48Hz en 75hz.
Zo zie je ook dat niet tegenstaande het goed klinkt, meetingen aantonen dat er best wel wat issues zijn in het laag.
Eens de keuzes gemaakt zijn (en indien nodig wireless verbinding er is) kan het inmeten met DIRAC beginnen en het finetunen van ART al dan niet met een PEQ (gegenereerd met REW) geïntegreerd in de target curve.