Citaat van: RHK op november 24, 2025, 15:42:42Commercie. Zoiets moet standaard in je nieuwe (dure) apparatuur aanwezig zijn.
DIRAC koop je bij DIRAC en niet Marantz... of Marantz er een % op krijgt...geen idee.
Marantz heeft je standaard Audessey, mijn ervaring was dat DIRAC Life + Bass Control veel beter is dan Audessey.
Maar geef toe je moet de hele DIRAC suite kopen en dat is niet bepaald goedkoop, ik zou moeten kijken maar ik vermoed dat ik zo'n 700€ kwijt ben, maar het klink wel veel allemaal een heel stuk beter, iets wat ik vrees niet te evenaren met 700€ duurdere speakers.
Ik heb ondertussen al de default ART settings losgelaten op mijn bestaande meeting en kan alleen maar zeggen (voor stereo alvast) wat een verbetering
Wat ik na calibratie was het nu Audessey en ook DIRAC BassControl had, was dat je toch wat body mistte wat je wel had in Pure Direct. Die heb ik nu wel met ART. Daar klinkt het zoals in Pure Direct, alleen klinkt het niet zo boomerig als met Pure Direct, omdat room gain wordt aangepakt. Want dat doet ART voornamelijk uw akoestische problemen aanpakken zonder akoestische panelen (die je ook niet mee krijgt met uw (dure) apparatuur.
En ik moet me nu wat gaan verdieping in het afstellen en kiezen van de juiste ondersteunende kanalen wat ongetwijfeld nog beter resultaat zou moeten opleveren.
Ik probeer deze avond wat REW meetingen te posten die het verschil Pure Direct, Dirac Bass Control en ART weergeven.