Marantz SR6015 - bricked na firmware upgrade?

Gestart door ted, juni 13, 2025, 14:07:30

Vorige topic - Volgende topic

ted

Hi Marantz-forum,

Eerder deze week heeft mijn Marantz SR6015 nachtelijk een automatische firmware update uitgevoerd. De dag erna stond "error 0102" in het venster van de receiver met de mededeling dat ik het apparaat moest ontkoppelen van stroom en opnieuw insteken.
Hierop volgt wederom een poging tot update, die iedere keer weer (6+ keer) faalt. De receiver is met een nieuwe ethernet-kabel direct verbonden aan mijn internet-router. Internet functioneert, ik kan de kabel op andere devices insteken en probleemloos internetten.

Daaropvolgend heb ik, op advies van Marantz support,volgende reset procedure uitgevoerd. Ook deze blijft maar falen, loopt iedere keer tot ±92%, geeft aan 1min resterend gedurende 20+ minuten en stopt daarna vrolijk met dezelfde "error 0102" met verzoek tot unplug and reboot.

Gedurende al deze pogingen heb ik het apparaat ook 30minuten en zelfs uren lang unplugged gehad met de hoop dat het daarna wel zou werken.

Ik ben aan het eind van mijn latijn vwb troubleshooting en baal als een stekker. Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat een dergelijk "premium apparaat" zich na ±4 jaar gebruik bricked met een automatische update. Maar goed, dat is emotie.

Ik zie wel dat het apparaat op mijn netwerk verbind, heb het Mac-adres en IP adres. Hij accepteert telnet heel kort, geen SSH, lijkt nog te luisteren op https (tcp/443), maar toont enkel een lege webpagina met twee balken. Kan ik misschien via seriele kabel verbinden in het chassis ergens?

Hopelijk hebben jullie inspiratie? Of weten jullie wellicht een servicepunt (regio Limburg, NL liefst?) die me wellicht verder kunnen helpen. Of is het apparaat werkelijk overleden en aan vervanging toe?

Alle hulp is van harte welkom, alvast dank voor het meedenken.

Grt, Ted

ted

Een update:
In principe had ik het opgegeven, de receiver uit het meubel gebouwd en alles ontkoppeld. Tegen alle advies in nog een poging gedaan, dit keer zonder ethernetkabel, wellicht zaten mijn wifi settings nog in memory(?). Hoe dan ook, uiteindelijk heeft de restore deze keer wel gewerkt.
Vervolgens heb ik enkel een hdmi kabel aangesloten, setup assistant geskipt en nog twee firmware updates handmatig gestart. De receiver lijkt helemaal up to date en te werken momenteel. Morgen (of vandaag over een paar uur) weer alles terug aansluiten en bevestigen dat werkelijk alles weer werkt.

Hoe dan ook kan ik iedereen in ieder geval van harte aanbevelen om auto-update onder geen enkel beding te gebruiken...

Marvin

Ja het kan helaas weleens verkeerd uitpakken met zo'n update.
Hier is ie van de week ook automatisch gegaan, zelf gelukkig geen problemen.

ted

Dat het misgaat vind ik nog niet eens zo erg. Dat het herstel ettelijke uren aan frustratie en onduidelijkheid kost eigenlijk wel. Bij moederborden heb je daarvoor tegenwoordig al jaren vaak een dubbele BIOS chip en recent steeds vaker een mogelijkheid om via een USB stick en een knopje op de achterkant automatisch te herstellen.
Zou niet gek zijn als zoiets ook in dit soort hardware zou zitten.

Jokke

Eind goed, al goed.
De aanhouder wint.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz