Citaat van: kh75 op mei 08, 2025, 19:14:29De gevoeligheid van de hedendaagse speaker is zeker wel minimaal 90 db.
DWZ bij 1 Watt input is 2,83 VAC = 90 db geluidsdruk op 1 Meter afstand.
Bij verdubbeling, 2 Watt dus krijg je 93 spl . Wederom op 1 Meter afstand gemeten.
Heel verhaal maar er komt ook no een bak roomgain bij.
Ik zou gewoon een paar mooie speakers kopen die het in jouw ruimte mooi doen en genieten maar.
dus als ik het goed begrijp stuurt de 1060 maar 1Watt uit om 90DB te bekomen op 1meter afstand van de speaker gemeten?(correct me if i'm wrong) 90Db is in een normale woonkamer (die van mij meet 8m lang op 4m breed) al behoorlijk luid naar mijn mening, nu vraag ik me af waarom die heisa rond die watts die een versterker moet hebben voor dit of dat aan te kunnen sturen !!!?
Daarom probeerde ik je ook duidelijk te maken hoe het zit d.m.v. die test op 3 frequenties.
Ik stond er van te kijken dat mijn 1060 niet inkakte op die frequentie.
48 Hz om precies te zijn.
Mensen begrijpen ook niet dat een sinus een constante is en dus een veel zwaardere belasting voor de versterker is dan muziek.
De amplitude veranderd niet bij een sinus en bij muziek wel!
Met 20 Khz testen is ook redelijk link en moet je niet te lang doen.
Je ziet dus ook dat zo'n oud krengetje veel meer kan leveren als opgegeven.
Krap 50 i.p.v. de opgegeven 30 Watt.
In de praktijk heb je meer dan voldoende aan deze versterker of je moet op oorlogssterkte willen draaien.
Ga je van 50 naar 100 wpc win je 3 dB in SPL.
Dat is merkbaar maar heeft het echt zin?
Dat mag de persoon in kwestie zelf uitmaken.
Als ik een keer echt snoeihard wil spelen pak ik wel wat anders.
Wat mij in de loop der jaren wel opvalt is dat speaker fabrikanten wel een beetje zwetsen.
Kwa continue belastbaarheid , gevoeligheid en zelfs het frequentie verloop.
En als laatste wat ik volgens mij al tig keer gemeld heb: Beluister/beoordeel speakers in jouw ruimte en niet in een winkel vanwege de akoestiek etc.
Ik wens je veel succes met jouw ontdekkinsreis en keuze.