Welke speakers gebruiken jullie op de Marantz 1060

Gestart door kh75, mei 07, 2025, 00:33:53

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Citeermijn vraag is:de mensen die hier deze versterker ook bezitten welke speakers gebruiken jullie op de 1060? Alvast bedankt voor jullie moeite
Of het nou 1060(A) versterker (B) of versterker met gelijkwaardige output (C) is word er gevraagd welke speakers gebruiken jullie.
Je kan er alle kanten mee uit maar hier word toch echt om een persoonlijke voorkeur gevraagd en het is dan toch goed dat hier ideeën uitgewisseld worden.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

Frits Denon

Citaat van: TurboMarco op mei 07, 2025, 18:40:12Of het nou 1060(A) versterker (B) of versterker met gelijkwaardige output (C) is word er gevraagd welke speakers gebruiken jullie.
Je kan er alle kanten mee uit maar hier word toch echt om een persoonlijke voorkeur gevraagd en het is dan toch goed dat hier ideeën uitgewisseld worden.

Okay. Ik ben fan van Elac. Zou je naar kunnen kijken. De BS Vela 403 monitor met een sub is een leuke combi.

Deze is ook de moeite waard om te beluisteren: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2253303379-elac-fs407
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Jokke

B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz

Frits Denon

Citaat van: Jokke op mei 07, 2025, 19:05:49Gevoeligheid is aan de lage kant, niet?

Klopt, maar is wel 4 Ohm. Komt er meer vermogen vrij voor de aansturing, mits de 1060 een beetje stabiel is.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Die gevoeligheid van de Elac is bovengemiddeld gezien de 4 Ohm nominale impedantie.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Heb zelf een 1030 gehad die het kleinste uit de serie is en daar een set Seas EX4 mee aangestuurd, goed het ging niet echt hard maar het was toereikend.

5.1.4

LG77C4

SB_Marantz

Ik heb er even tijd voor gemaakt en mijn 1060 even getest.

Bij 1 Khz 50 Watt
Bij 50 Hz 50             @8 Ohm
Bij 20 Khz 50

Bij 4 Ohm eveneens 50 Watt 

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

kh75

De gevoeligheid van de hedendaagse speaker is zeker wel minimaal 90 db.

DWZ bij 1 Watt input is 2,83 VAC = 90 db geluidsdruk op 1 Meter afstand.
Bij verdubbeling, 2 Watt dus krijg je 93 spl . Wederom op 1 Meter afstand gemeten.

Heel verhaal maar er komt ook no een bak roomgain bij.

Ik zou gewoon een paar mooie speakers kopen die het in jouw ruimte mooi doen en genieten maar.

dus als ik het goed begrijp stuurt de 1060 maar 1Watt uit om 90DB te bekomen op 1meter afstand van de speaker gemeten?(correct me if i'm wrong) 90Db is in een normale woonkamer (die van mij meet 8m lang op 4m breed) al behoorlijk luid naar mijn mening, nu vraag ik me af waarom die heisa rond die watts die een versterker moet hebben voor dit of dat aan te kunnen sturen !!!?
[/quote]

kh75

Bij verdubbeling, 2 Watt dus krijg je 93 spl . Wederom op 1 Meter afstand gemeten.

Ik zou gewoon een paar mooie speakers kopen die het in jouw ruimte mooi doen en genieten maar.

[/quote]dus als ik het goed begrijp stuurt de 1060 maar 1Watt uit om 90DB te bekomen op 1meter afstand van de speaker gemeten?(correct me if i'm wrong) 90Db is in een normale woonkamer (die van mij meet 8m lang op 4m breed) al behoorlijk luid naar mijn mening, nu vraag ik me af waarom die heisa rond die watts die een versterker moet hebben voor dit of dat aan te kunnen sturen !!!?
[/quote]

JohnWx

Citaat van: kh75 op mei 08, 2025, 19:16:13DWZ bij 1 Watt input is 2,83 VAC = 90 db geluidsdruk op 1 Meter afstand.

dus als ik het goed begrijp stuurt de 1060 maar 1Watt uit om 90DB te bekomen op 1meter afstand van de speaker gemeten?(correct me if i'm wrong) 90Db is in een normale woonkamer (die van mij meet 8m lang op 4m breed) al behoorlijk luid naar mijn mening, nu vraag ik me af waarom die heisa rond die watts die een versterker moet hebben voor dit of dat aan te kunnen sturen !!!?

Marketing of je moet heel wat geweld aansturen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

TurboMarco

Handig om te weten is hoe een fabrikant van een luidspreker aan die gevoeligheid komt want het kan zomaar het geval zijn dat ze bijvoorbeeld 2.5 kHz met het hoogst gemeten spl pakken en dat in zijn geheel als 98db opgeven.

In dit geval laat de constructie van de speaker niet toe om in de lage regionen ook maar in de buurt te komen van de opgegeven 98db want het ligt ruim 10db lager.

De meeste energie van een versterker gaat naar frequenties onder 100hz vandaar dat versterkers voor subwoofers altijd een bak meer stroom kunnen leveren.

5.1.4

LG77C4

SB_Marantz

Citaat van: kh75 op mei 08, 2025, 19:14:29De gevoeligheid van de hedendaagse speaker is zeker wel minimaal 90 db.

Daarom probeerde ik je ook duidelijk te maken hoe het zit d.m.v. die test op 3 frequenties.

Ik stond er van te kijken dat mijn 1060 niet inkakte op die frequentie.
48 Hz om precies te zijn.
Mensen begrijpen ook niet dat een sinus een constante is en dus een veel zwaardere belasting voor de versterker is dan muziek.
De amplitude veranderd niet bij een sinus en bij muziek wel!
Met 20 Khz testen is ook redelijk link en moet je niet te lang doen.

Je ziet dus ook dat zo'n oud krengetje veel meer kan leveren als opgegeven.
Krap 50 i.p.v. de opgegeven 30 Watt.

In de praktijk heb je meer dan voldoende aan deze versterker of je moet op oorlogssterkte willen draaien.

Ga je van 50 naar 100 wpc win je 3 dB in SPL.
Dat is merkbaar maar heeft het echt zin?
Dat mag de persoon in kwestie zelf uitmaken.
Als ik een keer echt snoeihard wil spelen pak ik wel wat anders.  :schater:

Wat mij in de loop der jaren wel opvalt is dat speaker fabrikanten wel een beetje zwetsen.
Kwa continue belastbaarheid , gevoeligheid en zelfs het frequentie verloop.

En als laatste wat ik volgens mij al tig keer gemeld heb: Beluister/beoordeel speakers in jouw ruimte en niet in een winkel vanwege de akoestiek etc.

Ik wens je veel succes met jouw ontdekkinsreis en keuze.  8-)

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

kh75

Citaat van: SB_Marantz op Gisteren om 09:12:38Daarom probeerde ik je ook duidelijk te maken hoe het zit d.m.v. die test op 3 frequenties.

Ik stond er van te kijken dat mijn 1060 niet inkakte op die frequentie.
48 Hz om precies te zijn.
Mensen begrijpen ook niet dat een sinus een constante is en dus een veel zwaardere belasting voor de versterker is dan muziek.
De amplitude veranderd niet bij een sinus en bij muziek wel!
Met 20 Khz testen is ook redelijk link en moet je niet te lang doen.

Je ziet dus ook dat zo'n oud krengetje veel meer kan leveren als opgegeven.
Krap 50 i.p.v. de opgegeven 30 Watt.

In de praktijk heb je meer dan voldoende aan deze versterker of je moet op oorlogssterkte willen draaien.

Ga je van 50 naar 100 wpc win je 3 dB in SPL.
Dat is merkbaar maar heeft het echt zin?
Dat mag de persoon in kwestie zelf uitmaken.
Als ik een keer echt snoeihard wil spelen pak ik wel wat anders.  :schater:

Wat mij in de loop der jaren wel opvalt is dat speaker fabrikanten wel een beetje zwetsen.
Kwa continue belastbaarheid , gevoeligheid en zelfs het frequentie verloop.

En als laatste wat ik volgens mij al tig keer gemeld heb: Beluister/beoordeel speakers in jouw ruimte en niet in een winkel vanwege de akoestiek etc.

Ik wens je veel succes met jouw ontdekkinsreis en keuze.  8-)

op oorlogssterkte draaien is echt niet de bedoeling (op sporadisch maar dat zal heel weinig zijn) 90db is al luid genoeg kort geleden getest op de moderne versterker die ik bezit (Yamaha rn602 mooi helder geluid maar nogal vlak, niet het warme Marantz geluid), 90db is in mijn woonkamer op het randje van het aanvaardbare kwa geluid het is niet de bedoeling om een disco van mijn woonkamer te maken zodat mijn huisgenoten en ik moeten beginnen roepen om elkaar te kunnen verstaan, het is me duidelijk nu dat de 1060 heel wat speakers aan kan, dus zoals je zegt op ontdekkingstocht gaan in speakerland en de juist speaker uit kiezen die mijn voorkeur uit draagt, alvast bedankt SB_MARANTZ voor jouw heldere duidelijke uitleg, ik ben nu veel wijzer geworden !!!!

dmeerpa

Het is inderdaad iets persoonlijks. Zo hou ik van de combi Marantz - Wharfedale.

De oud gedienden van dit forum herinneren zich misschien nog dat een delegatie van dit forum op de koffie mocht bij Ken Ishiwata bij Marantz in Eindhoven, waaronder deze gelukkige.

De kers op de taart was de luistersessie in een volledige akoestisch aangepastte ruimte van de Marantz SA-9S2, SC7S2 en een koppel MA-9S2.  De referentieset was aangesloten op een koppel Mordaunt short performance 6 speakers.

En laat er nu net zo een set speakers staan op Marktplaatst met een vraagprijs van 2100€
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2262639188-mordaunt-short-performance-6-speakers?correlationId=2fc98e68-730b-4f05-9e73-4d71378a5dea, dat Ken hiervoor koos wil ook iets zeggen.

Eventueel met uw versterker een luistersessie vragen...en wie weet bevalt u dat.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Jokke

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 16:09:06Het is inderdaad iets persoonlijks. Zo hou ik van de combi Marantz - Wharfedale.

De oud gedienden van dit forum herinneren zich misschien nog dat een delegatie van dit forum op de koffie mocht bij Ken Ishiwata bij Marantz in Eindhoven, waaronder deze gelukkige.

De kers op de taart was de luistersessie in een volledige akoestisch aangepastte ruimte van de Marantz SA-9S2, SC7S2 en een koppel MA-9S2.  De referentieset was aangesloten op een koppel Mordaunt short performance 6 speakers.

En laat er nu net zo een set speakers staan op Marktplaatst met een vraagprijs van 2100€
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2262639188-mordaunt-short-performance-6-speakers?correlationId=2fc98e68-730b-4f05-9e73-4d71378a5dea, dat Ken hiervoor koos wil ook iets zeggen.

Eventueel met uw versterker een luistersessie vragen...en wie weet bevalt u dat.

Mooi advies.  De versterking van toen was wel van een andere orde.  Wat een beesten van versterkers zeg.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz