LFE Direction Cinema 30 toch met BK Double Gem subwoofer

Gestart door CineMarantz, april 23, 2025, 14:27:47

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

In het verleden hoorde ik ook best wel grote verschillen tussen rca kabels en heb ook van alles gehad van MIT tot Audioquest, het was een tijd waarin ik erg onrustig werd van steeds maar weer wisselen van kabels tot op het moment dat ik naar de lokale elektronicaboer kabel van de rol kocht met stekkers van Intertechnic en/of Neutrik en zelf de rca's in elkaar knutselde, na een paar keer blind testen (ABX) wist ik niet eens meer waar ik naar luisterde dus gingen de "dure" kabels op Marktplaats en de zelfbouwers bleven.

Wel wil ik nu wel graag alle kabels van hetzelfde hebben, niet vanwege klank oid maar een soort van autistisch trekje  :lol: , dus deze worden dan ook van Tasker C121 i.c.m Neutrik.

terug on topic, mijn mening meer subwoofers meer plezier HB
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op april 26, 2025, 08:29:52terug on topic, mijn mening meer subwoofers meer plezier HB

Zo is het, sinds dat ik een paar jaar geleden de Hepta Bariton weer naar beneden heb gehaald, en die als 2e sub er bij heb gezet, wil ik niet meer zonder.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Jokke

Bij een stel goede vloerstaanders heb je geen sub nodig.
Da's mijn mening...
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Roon

Jokke

Da's allemaal goed voor speciale effecten bij cinema, maar voor zuiver muziek beluisteren heb ik die effecten niet nodig.
Als de opname goed is, komen de lage noten er uit zonder sub.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

Jokke

Dan ga ik wel in een kerk luisteren naar het orgel.
Mijn kasten hoeven niet te trillen in huis.

RHK

Citaat van: Jokke link=msg=364072Da's allemaal goed voor speciale effecten bij cinema, maar voor zuiver muziek beluisteren heb ik die effecten niet nodig.
Als de opname goed is, komen de lage noten er uit zonder sub.
Voor cinema heb je gelijk, echter bij stereoweergave waar de fronts de ondergens van het laag hebben bereikt, vult de sub het laag wat daaronder ligt en in de muziekbron zit, aan. Met stereo heb ik aan 1 Rel sub genoeg en ben ik er na deze aanschaf ook achter dat het een geweldige aanvulling is. Dat is althans mijn beleving.
Zie eventueel m'n bevindingen in m'n post onder topic luidsprekers  #70

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
5.2.2

TurboMarco

Citaat van: Jokke op april 26, 2025, 09:02:03Bij een stel goede vloerstaanders heb je geen sub nodig.
Da's mijn mening...
Ik zal dan geen goede vloerstaanders hebben :wink:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

5.2.2

RHK

Ook prima, dan kan je dus ook stereo luisteren op dezelfde manier.
5.2.2

RHK

Citaat van: CineMarantz op april 27, 2025, 13:11:00Ik twijfel nog over high level gebruik.
Ik vermoed dat LFE Direction niet veel doet op stereo input zoals NLziet, YouTube, phono, cd.
Direction heeft de .1 nodig.

Ik kan een Speakon kabel bij bestellen bij BK, kost de wereld niet, 3 meter, 20 euro.
Voor die prijs zou ik het zeker proberen, je zal verrast zijn denk ik.
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: pm80 ki op april 25, 2025, 17:34:57Ik heb meermalen dubbelblinde tests meegemaakt waar alle kabel believers stuk voor stuk op hun bek gingen en dan allemaal met excuses kwamen om toch maar te bewijzen dat de testomstandigheden niet goed waren. Let wel, altijd na de dubbelblinde test en nooit er voor. Het verhaal met kabels is dat er in de materialen waar kabels van gemaakt worden zeker materiaal verschillen zijn maar dat die gewoonweg niet hoorbaar zijn. de elektrische weerstand van koper is
0,0175x10-6ΩM en van zilver 0,016x10-6Ωm Is dat een verschil? Jazeker. Is het hoorbaar. Nee.
het is als 2 auto's die naar 100Km accelereren. De ene doet dat in 5,000000008 sec. De ander in 5,0000001. Dat is een verschil maar gaan wij dat merken? Natuurlijk niet. En zo is het met alle kabelvoodoo ook.

grt Dick

Dick,

Dat was meen ik toch ook mijn conclusie dat ik schreef "Ik geloof niet dat minimale impedantie verschillen hoorbaar zijn zelfs op superdure of goede geluidsinstallaties".

Ik schreef ook "Maar geloof wel een goede afscherming vs een slecht verschil kan maken." wat ik vermoed hetheen was waardoor er hier verschillen te horen waren.
De stroomkabel heeft gewoon een isolatie om mensen niet te elektrocuteren en geen kortsluiting te bekomen, maar totaal niet om allerlei storingen van de kabel te houden.
De 3 gevlochten UTP kabels (beetje het Kimber principe), waarmee men de schadelijke effecten van radio-emissies (RF/EMI) zou opheffen. Het zou ook de totale lusinductantie (op theoretisch niveau, lage lusinductantie = betere treble respons).
Maar wat mij betreft heeft gevlochten UTP kabels ook nadelen. Per UTP kabel heb je 4 paren, dus in totaal 12 paar (als je er 3 vlecht). Doch die 4 paren zijn niet even lang. 2 paar zijn steeds korter gevlochten dan de andere 2 paar. hierdoor is de kabellengte niet dezelfde maar toch ga je die samen verbinden. Dit lijkt me niet ideaal.

De derde kabel die ik testte was een luidsprekerkabel. Dus in mijn blindtest gebruikte ik 3 kabels die echt voor een ander doel werden gemaakt en waarvan slecht 1 een speakerkabel was. Dat zal meer dan waarschijnlijk de reden zijn dat we hier toch verschil hoorden in de zuiverheid.

Ogh ja mijn auto heeft toch nog 8,4 seconden nodig voor 100 te halen vanuit stilstand en dat ga ik wel merken tenzij ik hem laat herprogrammeren, dan wordt het 4,5 :wink:

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Citaat van: Jokke op april 26, 2025, 09:02:03Bij een stel goede vloerstaanders heb je geen sub nodig.
Da's mijn mening...

Dit kan je op 2 manieren interpreteren.
Heb ik vandaag met mijn Elysian's een sub nodig voor stereo ? Nee
Is er hoorbaarverschil met een sub bij stereo ? Soms, aghakelijk van de muziek (of instrumenten), zonder klinkt het minder diep, minder body of zoals @CineMarantz het omschrijft midner krachtig.
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 27, 2025, 08:42:35Dit is wat er in mijn kamer gebeurd met en zonder een subwoofer.

De rode lijn is hoe het zal klinken zonder subwoofer, met een overduidelijke piek op de kamerfrequentie rond de 40Hz.
(Dit is mijn kamer, dat zal bij iedereen een beetje anders zijn)
Je ziet dat het van 40Hz naar 30Hz behoorlijk afvalt met 10dB verschil, en dan weer een heel klein dB bumpje op 18Hz.
Die piek op 40Hz zal misschien fijn lijken maar dat is het niet, die zal zeer "boemerig" klinken, zeker met grote vloerstaanders met grote woofers, een kleine monitor speaker zal dit weer wat minder aanzetten.
Vaak staan van die goedkope "Kareoke" setjes lekker te beuken rond die 40Hz, want dat verkoopt in een grote ruimte.

De donkere lijn is Audyssey MET subwoofer.

De boemerige piek is eruit en de subbass curve is nu een mooie 92dB op0 15Hz naar 92dB op 150Hz, met de hoogte peik van 98dB rond 80Hz.
Dit is niet meer boemerig, goede hoorbare subbass dB's over het hele gebied.
Dit is niet te bereiken met passieve woofer, die zullen blijven hangen in het piek gebied van die rode golf, wat een fabriekant ook beweerd, want dit is gewoon natuurkunde, de limiet van een huiskamer.
Ook het toepassen van grote tot zeer grote woofer (10-12-16 inch) zal niets veranderen aan de natuurkundige wetten van deze kamer, ook de hoeveelheid woofers niet.
Als een 8 inch woofer in een vloerstaander 30Hz haalt, dan zal het 30Hz blijven al stop je er 4 stuks in, dat is dan gewoon de limiet van die kamer.

Het enige wat die limiet kan doorbreken is een actieve subwoofer.
Ik heb dit nu zelf ondervonden met mijn joekels van SVS vloerstaanders, met LFE Direction klinkt het wel aardig, maar er zit geen kracht achter, het is futloos.
Om er pit in te krijgen moet er dan een, en liefst grote en krachtige, sub komen.
Kleine subwoofers met lichte versterkers, die vaak bij soundbars ect mee geleverd worden, trekken de kar niet......

Die pieken onder de 150Hz ken ik ook (door de akoestiek), en heb ik zowel op de fronts als op de sub.
Maar het is mij totaal onduidelijk waarom je een sub nodig hebt om dat te corrigeren.
Audyssey en DIRAC, corrigeren die pieken hier perfect op de fronts (en de sub).

Die calibratie software kan vrij gemakkelijk pieken wegwerken, de grote dallen niet. Las op een DIRAC Facebook Groep, om in dat geval de geimpacteerde speaker(s) bv 10db luider te zetten. En na de calibratie de curve dan 10db omlaag te halen. Ze beweren dat ze zo erin slagen die dallen beter kunnen wegwerken.
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 28, 2025, 19:43:47Uiteraard heeft Audyssey geen sub nodig om pieken af te vlakken.

Het heeft wel een sub nodig om zijn sub eq nuttig te maken en een hoorbare subbass te produceren ruim onder een kamer frequentie wat passief nimmer gehaald kan worden

Dirac heb ik geen ervaring mee, dat werkt sowieso geheel anders dan Audyssey.
Heb jij een Dirac setup getest met en zonder bass control ?
Oké nu is het me duidelijk, door uw grafiekje had ik het niet zo begrepen.
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K

RHK

Citaat van: CineMarantz op Gisteren om 08:33:12Om dat wel te laten werken is toch echt High Level nodig om wat meer controle te krijgen over de bass bij 2.0 gebruik.
Dit is dan wel afhankelijk wat de laagste frequenties zijn in dat bestand.
Wel fijn is dat het volume van de bass te beïnvloeden is, wat passief niet gaat.

Hierover is al uitgebreid over geschreven.
5.2.2