Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion

Gestart door AlexanderM, maart 29, 2025, 19:04:10

Vorige topic - Volgende topic

Jokke

Citaat van: pameijer op mei 20, 2025, 18:14:43Waar kan ik die 2 maanden proef vinden?
Ik heb hiervoor een code gekregen van Marantz via email.  Misschien effe Marantz Customer Service hiervoor contacteren?
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz

JHR

Citaat van: lemon op april 20, 2025, 16:27:16Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.

Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.

Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.

MAAR.....

TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.

Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.

Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.

Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.

Ik heb met mijn C40 precies het zelfde probleem zo als jij het beschrijft. Rechtstreeks via de HEOS app geen probleem. Tidal Connect via mijn WiiM Ultra ook geen probleem maar rechtstreeks na verloop van tijd een harde buzzz en dan dan zit de C40 vast en moet ik hem in en uit schakelen.

dmeerpa

Citaat van: lemon op april 20, 2025, 16:27:16Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.

Dit lijkt me héél onwaarschijnlijk. Een App/driver/Firmware hebben in principe geen invloed op de snelheid.
De snelheid 100 Mbps vs 1 Gbps wordt bepaald via wat we noemen Auto-Negotiation. Ethernet-adapters en aangesloten apparaten (zoals routers of switches) gebruiken een proces dat auto-negotiation heet om de hoogste gemeenschappelijke snelheid te bepalen die ze allebei kunnen ondersteunen. Dit gebeurt automatisch wanneer je een kabel aansluit.

In een goed netwerk tussen de Tidal servers (vermoedelijk een cloud omgeving) en uw Marantz Cinema 60DAB zou je zo'n 98 à 99 Mbps moeten meten.
Dat je hier 80 haalt kan verschillende redenen hebben. De Tidal servers die het niet sneller kunnen aanbieden, netwerk van Tidal die te zwaar belast is (wat me zou verwonderen), het internet tussen uw provider en de Tidal zwaar belas is, of misschien heb jij maar een 100 Mbps internet aansluiting met uw provider, vaak haal je daar maar een 80 à 90% van wat ze beloven.

Doordat de Tidal-app en Tidal connect de song eerst downloaden sluit je net netwerkproblemen uit. Want uw song gaat pas spelen als ze volledig is gedownload.
Via Heos die dus echt streamt zal een netwerk onderbreking, een grotere kans geven op afspeelproblemen. Nu ga ik er wel vanuit dat Heos net zoals andere streaming apps wel een kleine buffer hebben om korstondige netwerkvertragingen en onderbrekingen op te vangen gedurende meerdere seconden.

Mij lijkt dit eerder op een decodeer fout. En nu ga ik even speculeren, gezien het probleem zich enkel voordoet als de song eerst volledig werd binnengehaald en niet tijdens het streamen geloof ik niet in een probleem met de DAC of de klok gebruikt door de DAC. Maar dan denk ik dat men moet gaan kijken tussen het tijdelijk opslag geheugen en de DAC.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

lemon

Citaat van: dmeerpa op mei 26, 2025, 08:08:42Dit lijkt me héél onwaarschijnlijk. Een App/driver/Firmware hebben in principe geen invloed op de snelheid.
De snelheid 100 Mbps vs 1 Gbps wordt bepaald via wat we noemen Auto-Negotiation. Ethernet-adapters en aangesloten apparaten (zoals routers of switches) gebruiken een proces dat auto-negotiation heet om de hoogste gemeenschappelijke snelheid te bepalen die ze allebei kunnen ondersteunen. Dit gebeurt automatisch wanneer je een kabel aansluit.

In een goed netwerk tussen de Tidal servers (vermoedelijk een cloud omgeving) en uw Marantz Cinema 60DAB zou je zo'n 98 à 99 Mbps moeten meten.
Dat je hier 80 haalt kan verschillende redenen hebben. De Tidal servers die het niet sneller kunnen aanbieden, netwerk van Tidal die te zwaar belast is (wat me zou verwonderen), het internet tussen uw provider en de Tidal zwaar belas is, of misschien heb jij maar een 100 Mbps internet aansluiting met uw provider, vaak haal je daar maar een 80 à 90% van wat ze beloven.

Doordat de Tidal-app en Tidal connect de song eerst downloaden sluit je net netwerkproblemen uit. Want uw song gaat pas spelen als ze volledig is gedownload.
Via Heos die dus echt streamt zal een netwerk onderbreking, een grotere kans geven op afspeelproblemen. Nu ga ik er wel vanuit dat Heos net zoals andere streaming apps wel een kleine buffer hebben om korstondige netwerkvertragingen en onderbrekingen op te vangen gedurende meerdere seconden.

Mij lijkt dit eerder op een decodeer fout. En nu ga ik even speculeren, gezien het probleem zich enkel voordoet als de song eerst volledig werd binnengehaald en niet tijdens het streamen geloof ik niet in een probleem met de DAC of de klok gebruikt door de DAC. Maar dan denk ik dat men moet gaan kijken tussen het tijdelijk opslag geheugen en de DAC.

Dankjewel voor het meedenken over wat er fout zou kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem zoals ik dat schets, het gevolg kan zijn van verkeerde implementatie van een aantal gangbare internet-streaming formaten, waardoor de auto-negotiotion niet goed gaat.

Ik zie namelijk in mijn router dat andere app's muziek streamen met een doorlopende snelheid van 2 tot 3 Mb/s. Al een tijdje geleden gebeurde dit bij de Tidal-app in 'bursts' van 6 tot 8 Mb/s. Dat gaf geen probleem.

Maar sinds de laatste update die problemen geeft gaat het nummer dat moet worden afgespeeld pas echt spelen als het volledig is gedownload. Dit maak ik op uit de informatie die mijn router geeft. Daar kan ik 'live' zien welk apparaat, op welk moment en met welke snelheid een internet verbinding heeft.

Via de Tidal-app is eer ENKEL voordat het nummer gaat spelen een hoge tot meer dan 80 Mb/s te zien. Als het nummer bijna helemaal is afgespeeld begint er een nieuwe download tenzij het nummer waar je naar luistert het laatste nummer was. Er klinkt geen muziek totdat de verbinding weer 0 Mb/s laat zien. Dan begint het volgende nummer.

En dit is volgens mij niet hoe het hoort te werken. Alle andere app's streamen met een continu verlopende download (stream) op een veel lagere snelheid. Daarom denk ik dat de auto-negotiation die zou moeten plaatsvinden, niet op de juiste wijze verloopt, en mijn Marantz ( en die van anderen ) hier niet op is berekend. Met crashen als gevolg

Maar dat kan natuurlijk ook omdat het geheugen waar een en ander op moet worden gedownload, of het deel dat die informatie in het geheugen moet schrijven, FLAC moet decoderen voor- of nadat het in het geheugen wordt geschreven etc etc er niet mee overweg kan. Ook moet een veel groter deel van het geheugen weer snel gewist/beschikbaar komen voor de volgende download. En wat ook kan is een combinatie van al die factoren.

lemon

Citaat van: JohnWx op mei 26, 2025, 10:37:03https://hifi.nl/artikel/29772/Wat-is-de-ideale-internetverbinding-om-hifi-muziek-te-streamen.html

Ja dat is mooi maar daar ging het niet over. Het gaat niet over de ideale internet verbinding, het gaat erover dat het niet ideaal is ONDANKS een ideale internet verbinding.

JohnWx

Citaat van: lemon op mei 26, 2025, 16:41:03Ja dat is mooi maar daar ging het niet over. Het gaat niet over de ideale internet verbinding, het gaat erover dat het niet ideaal is ONDANKS een ideale internet verbinding.

sorry hoor  8-)  :wink:

iets met klepel en bel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

mountainbiker

Wat ben ik blij dat ik daar nooit aan begonnen ben. Word al beroerd als ik het verhaal lees.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

RHK

Citaat van: mountainbiker op mei 28, 2025, 13:13:30Wat ben ik blij dat ik daar nooit aan begonnen ben. Word al beroerd als ik het verhaal lees.

Als je eenmaal weet hoe het moet is het simpel.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: lemon op mei 26, 2025, 16:36:18Dankjewel voor het meedenken over wat er fout zou kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem zoals ik dat schets, het gevolg kan zijn van verkeerde implementatie van een aantal gangbare internet-streaming formaten, waardoor de auto-negotiotion niet goed gaat.

Ik zie namelijk in mijn router dat andere app's muziek streamen met een doorlopende snelheid van 2 tot 3 Mb/s. Al een tijdje geleden gebeurde dit bij de Tidal-app in 'bursts' van 6 tot 8 Mb/s. Dat gaf geen probleem.

Maar sinds de laatste update die problemen geeft gaat het nummer dat moet worden afgespeeld pas echt spelen als het volledig is gedownload. Dit maak ik op uit de informatie die mijn router geeft. Daar kan ik 'live' zien welk apparaat, op welk moment en met welke snelheid een internet verbinding heeft.

Via de Tidal-app is eer ENKEL voordat het nummer gaat spelen een hoge tot meer dan 80 Mb/s te zien. Als het nummer bijna helemaal is afgespeeld begint er een nieuwe download tenzij het nummer waar je naar luistert het laatste nummer was. Er klinkt geen muziek totdat de verbinding weer 0 Mb/s laat zien. Dan begint het volgende nummer.

En dit is volgens mij niet hoe het hoort te werken. Alle andere app's streamen met een continu verlopende download (stream) op een veel lagere snelheid. Daarom denk ik dat de auto-negotiation die zou moeten plaatsvinden, niet op de juiste wijze verloopt, en mijn Marantz ( en die van anderen ) hier niet op is berekend. Met crashen als gevolg

Maar dat kan natuurlijk ook omdat het geheugen waar een en ander op moet worden gedownload, of het deel dat die informatie in het geheugen moet schrijven, FLAC moet decoderen voor- of nadat het in het geheugen wordt geschreven etc etc er niet mee overweg kan. Ook moet een veel groter deel van het geheugen weer snel gewist/beschikbaar komen voor de volgende download. En wat ook kan is een combinatie van al die factoren.

Hoe men het voorzien heeft kan ik niet zeggen, wel dat het niks te maken heeft met de auto-negotiotion.
dat staat zelfs volledig los van uw streaming.
Zonder te technisch te worden, moet je weten dat een netwerk gebruik maakt van het OSI model die uit 7 lagen bestaat.
Autonegotiatie vindt plaats binnen de fysieke laag (laag 1) om de optimale transmissieparameters tussen twee aangesloten apparaten te bepalen. De optimale transmissieparameters worden daarna gebruikt voor alle netwerkverkeer.
Uw streaming protocols vinden plaats in de laagste laag (laag 7) oftewel wat we de applicatie laag noemen van het OSI model.

Gezien andere manieren geen problemen geven, zie ik geen problemen in de lagen 1 tot 6 van het OSI model. Als het al een netwerk probleem is, moet je die zoeken in de laag 7 (applicatie laag) en dat zou dan een probleem zijn in het gebruikte streaming protocol en is dus softwarematig.

Een protocol moet je zien als een gemeenschappelijke taal. Zodra de zender of de ontvanger een andere taal spreken verstaan ze elkaar niet en gebeurd er niks.
Maar zelfs als ze de zelfde taal spreken, kan door een programmeer fout een foutje zorgen dat iets niet 100% wordt verstaan.

Een bug in het streamingprotocol bij de zender of de ontvanger zie ik niet als gevolg hebben dat de song eerst volledig wordt gedownload alvorens af te spelen, dit lijkt me echt wel de intentie van de toepassing. Een bug in het protocol zal eerder zorgen dat alles vastloopt, of dat er even een happering optreed. Dat zal vooral afhangen hoe goed de code een onvoorziene fout opvangt of hoe ernstig de fout is.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

lemon

Citaat van: dmeerpa op mei 29, 2025, 10:42:05Hoe men het voorzien heeft kan ik niet zeggen, wel dat het niks te maken heeft met de auto-negotiotion.
dat staat zelfs volledig los van uw streaming.
Zonder te technisch te worden, moet je weten dat een netwerk gebruik maakt van het OSI model die uit 7 lagen bestaat.
Autonegotiatie vindt plaats binnen de fysieke laag (laag 1) om de optimale transmissieparameters tussen twee aangesloten apparaten te bepalen. De optimale transmissieparameters worden daarna gebruikt voor alle netwerkverkeer.
Uw streaming protocols vinden plaats in de laagste laag (laag 7) oftewel wat we de applicatie laag noemen van het OSI model.

Gezien andere manieren geen problemen geven, zie ik geen problemen in de lagen 1 tot 6 van het OSI model. Als het al een netwerk probleem is, moet je die zoeken in de laag 7 (applicatie laag) en dat zou dan een probleem zijn in het gebruikte streaming protocol en is dus softwarematig.

Een protocol moet je zien als een gemeenschappelijke taal. Zodra de zender of de ontvanger een andere taal spreken verstaan ze elkaar niet en gebeurd er niks.
Maar zelfs als ze de zelfde taal spreken, kan door een programmeer fout een foutje zorgen dat iets niet 100% wordt verstaan.

Een bug in het streamingprotocol bij de zender of de ontvanger zie ik niet als gevolg hebben dat de song eerst volledig wordt gedownload alvorens af te spelen, dit lijkt me echt wel de intentie van de toepassing. Een bug in het protocol zal eerder zorgen dat alles vastloopt, of dat er even een happering optreed. Dat zal vooral afhangen hoe goed de code een onvoorziene fout opvangt of hoe ernstig de fout is.

Ja natuurlijk is het een software-protocol-laag-probleem. En geen hardware probleem. Hoewel de help-desk van Marantz me Marantz me had aangeraden het 'ding' terug te brengen naar de verkoper onder garantie.

Maar dat heb ik niet gedaan omdat ik daar niet in geloofde. En natuurlijk is het geen netwerk-probleem. Het is een gevolg van verkeerde implementatie van een of ander streamingsprotocol. Dat werkt voor elke streamingsdienst anders. Want je kunt niet met abonnement op de ene dienst een andere gebruiken.

Ze maken ook niet allemaal gebruik van dezelfde streamingsmethode. En ze coderen ook niet allemaal met dezelfde methode om te voorkomen dat je makkelijk muziek kunt downloaden en kopiëren. En als ze allemaal dezelfde auto-negotiatie gebruikten, dan zou je toch verwachten dat ze nadien ook met dezelfde snelheid downloaden? Of maakt de snelheid die ze overeenkomen en waarmee uiteindelijk gedownload wordt daar geen deel van uit?

Het enige dat ik zie is dat er een groot verschil bestaat tussen de manier waarop de Tidal app werkt en andere app's. Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij zelf geen Tidal gebruikt? En dat je ook niet hebt geverifieerd of wat ik meen te te zien klopt en bij jou ook gebeurt?

Dat zou wel jammer zijn.

Vandaag verschijnt een nieuwe firmware-update om de beschreven ellende te verhelpen.

lemon

Citaat van: RHK op mei 28, 2025, 13:47:50Als je eenmaal weet hoe het moet is het simpel.  8-)

Soms lijken dingen simpel, zolang die dingen gebeuren zoals het moet.
Maar zelfs simpele dingen gebeuren niet altijd hoe het moet.

lemon

Citaat van: lemon op april 21, 2025, 17:06:54Bedankt voor de herhaling. Ik kan het nu even laten rusten en wachten op een update.

https://support-uk.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7214/~/new-heos-app-and-firmware-update-available

Dit komt er aan. En hopelijk eindigt daarmee de ellende.

RHK

Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:22:03Soms lijken dingen simpel, zolang die dingen gebeuren zoals het moet.
Maar zelfs simpele dingen gebeuren niet altijd hoe het moet.
Johan Cruyff zei wel eens, "Je ziet het pas als je het door hebt".  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Jokke

Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:24:08https://support-uk.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7214/~/new-heos-app-and-firmware-update-available

Dit komt er aan. En hopelijk eindigt daarmee de ellende.
Fixed: The sound interrupts, and afterward, distorted noise is played when streaming Hi-Res tracks via Tidal Connect
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz