Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.
Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.
Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.
MAAR.....
TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.
Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.
Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.
Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.