Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion

Gestart door AlexanderM, maart 29, 2025, 19:04:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AlexanderM

Ik heb sinds een klein half jaar een Marantz Cinema 30, en sinds een 2-tal maanden heb ik als mijn speakers een paar Sonus Faber Cremona's. Ten tijde van de aankoop van de Cremona's heb ik ook een abonnement op Tidal afgesloten (ik heb al jaren ook een Spotify abonnement).

Nu merk ik sinds een aantal weken bij het gebruik van Tidal Connect, dat er soms een 'distortion' nadat de versterker al even aan het spelen is. Dit probleem blijft aanhouden eens het begonnen is, ook bij het kiezen van andere nummers. Het komt ook steeds voor bij beide speakers.

Hier is een voorbeeldje van een opname die ik maakte met mijn telefoon: https://we.tl/t-ehzWsF5fsV

Als ik echter de bron wijzig en bvb de nVidia Shield kies, en daarop muziek speel, is er absoluut niks aan de hand (zelfs als ik daar bvb Tidal kies).
Het lijkt dus echt aan de Tidal Connect implementatie van de versterker te liggen, en het is moeilijk te reproduceren.
Klinkt dit bekend voor iemand? Ik ben al even naar oplossingen aan het zoeken.

Jokke

#1
Ik speel dagelijks muziek af via Tidal Connect op m'n SACD30n en Link HS2 (dus ook HEOS systemen), zonder problemen.
Moet dus wel aan je toestel liggen.

Probeer eens Spotify Connect (eventueel de gratis versie).
Of misschien is het een Hires dingetje met je DAC?
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz

AlexanderM

#2
Citaat van: Jokke op maart 29, 2025, 19:34:37Ik speel dagelijks muziek af via Tidal Connect op m'n SACD30n en Link HS2 (dus ook HEOS systemen), zonder problemen.
Moet dus wel aan je toestel liggen.

Probeer eens Spotify Connect (eventueel de gratis versie).
Of misschien is het een Hires dingetje met je DAC?
Exact hetzelfde bij Spotify Connect...
(heb ook nog steeds een Spotify family abonnement dus dat valt mee).

Het klinkt erg alsof er iets misgaat bij het verwerken inderdaad, dus de DAC lijkt een aannemelijke mogelijke boosdoener.

Jokke

Het is dus vrij gemakkelijk te reproduceren.

Je toestel is waarschijnlijk nog onder garantie => dus binnenbrengen bij de verkoper.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz

AlexanderM

Citaat van: Jokke op maart 29, 2025, 20:00:31Het is dus vrij gemakkelijk te reproduceren.

Je toestel is waarschijnlijk nog onder garantie => dus binnenbrengen bij de verkoper.
Ga ik doen.

Ivm het reproduceren: ik vermoed dat het bij Spotify Connect ook optreedt nu, omdat het al 'begonnen' was.
Vreemd genoeg is het niet meteen aanwezig.

Anyway - er is genoeg data om 'm binnen te brengen.
Dank!

dmeerpa

Citaat van: AlexanderM op maart 29, 2025, 20:06:41Ga ik doen.

Ivm het reproduceren: ik vermoed dat het bij Spotify Connect ook optreedt nu, omdat het al 'begonnen' was.
Vreemd genoeg is het niet meteen aanwezig.

Anyway - er is genoeg data om 'm binnen te brengen.
Dank!
Vreemd hoeft dat niet te zijn.
 
Om een voorbeeld te geven, electronica wordt warm na verloop van tijd. Warmte is vaak uitzetten, en dan kan een slechte soldeer verbinding problemen geven.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

sattie


lemon

Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.

Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.

Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.

MAAR.....

TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.

Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.

Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.

Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.

Jokke

Zoals ik reeds gemeld heb in een ander topic op dit forum, heeft Marantz/Denon toegegeven dat er een probleem is met Tidal sinds de laatste HEOS firmware update.  Zij werken momenteel aan een oplossing...
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz

lemon

Citaat van: Jokke op april 20, 2025, 18:45:12Zoals ik reeds gemeld heb in een ander topic op dit forum, heeft Marantz/Denon toegegeven dat er een probleem is met Tidal sinds de laatste HEOS firmware update.  Zij werken momenteel aan een oplossing...

Bedankt voor de herhaling. Ik kan het nu even laten rusten en wachten op een update.