32 bit DAC Voor welke toepassingen ?

Gestart door ArjenAH, februari 27, 2025, 15:04:39

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Kan iemand een toepassing verzinnen voor een 32 bit DAC?
Arcam SA30
Arcam ST5
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Marvin

ArjenAH

Ik dacht zelf aan spelcomputers en DSD audio bestanden.
Ik heb zelf geen 32 bit DAC.  Verder zie ik geen toegevoegde waarde.
Arcam SA30
Arcam ST5
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Roon server Nucleus

TurboMarco

bron hifi.nl
CiteerBit-diepte
Net zoals er een soort basisnorm bestaat voor de sampling frequentie – 44.1 kHz –, is er ook zo'n norm voor de bitdiepte. Die norm – net zoals de 44.1 kHz sampling frequentienorm is deze afkomstig uit het cd-formaat – bedraagt 16 bits. Een muzieksignaal met een bitdiepte van 16 bits laat een dynamisch bereik tot 96 dB toe. Dat is al heel wat, maar het is natuurlijk altijd wel zo prettig om nog enige reserve te hebben.

Een 24 bits bestand zorgt daar met z'n dynamische capaciteit tot 144 dB ten overvloede voor. Daarbij is het ook zo dat in een 16 bits signaal 'slechts' 60.000 volumestapjes mogelijk zijn, terwijl dat bij een 24 bits signaal al meer dan een miljoen stapjes zijn. Een bitdiepte van 24 bits heeft dus zeker zijn voordelen tegenover 16 bits. Het is voor niets dat in opnamestudio's 24 bits al lang als norm gehanteerd wordt. Muziek in het 32 bits formaat is in theorie nog beter,
maar in de praktijk is ons gehoor niet goed genoeg om daar enig voordeel uit te halen.

Let op het onderstreepte deel

Persoonlijk trek ik mij niets aan van de gebruikte dac chips en de implementatie erachter want dat is niet datgene waar ik naar luister.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

ArjenAH

Citaat van: TurboMarco op Gisteren om 08:22:04bron hifi.nl
Let op het onderstreepte deel

Persoonlijk trek ik mij niets aan van de gebruikte dac chips en de implementatie erachter want dat is niet datgene waar ik naar luister.
Dankjewel voor de heldere uitleg.
Ik speel DSD audio bestanden met een resolutie van 384 kHz en 24  bit vanaf een harddisk met mijn TS5 en de SA30 als eindversterker en ik ben tevreden.

Arcam SA30
Arcam ST5
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Roon server Nucleus

TurboMarco

Prima toch dat je tevreden bent  :-)

Goed is goed zeg ik altijd.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Mijn vrouw praat ook via een 32 bit dac, totaal geen toegevoegde waarde en zoals zij het toepast is helemaal zinloos  L :-D L

JohnWx

Citaat van: CBdicX op Vandaag om 09:01:46Mijn vrouw praat ook via een 32 bit dac, totaal geen toegevoegde waarde en zoals zij het toepast is helemaal zinloos  L :-D L

Oohhh ik heb ook maar een 16 bit dac  :evil:  registreer het niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio