Marantz Cinema 30 review

Gestart door CBdicX, januari 29, 2025, 17:34:12

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik zie het nu meer als een Disney probleem dan Marantz of Atmos.
Het werkt in Netflix en HBO, het werkt niet met Disney.
Disney doet iets anders, wat weet ik ook niet.
Dat FW nu wel werkt met Height, waar het met Dolby Enabled stil bleef kan een setup fout geweest zijn, maar daar ga ik nu geen tijd in steken.

Wel wil ik nog uitzoeken of er op het AVS forum ook FW problemen zijn met streaming Atmos.

Het vreemde met Disney is dat waar het stil blijft met FW in Atmos, werken ze wel met Disney 5.1 films.
Vraag mij dus af waarom dit zo anders is bij Disney.

Ik zal Last of Us ook eens bekijken.

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 08, 2025, 14:27:42Jas er gewoon een BD erin  :-D
[/quote
Citaat van: TurboMarco op februari 08, 2025, 14:27:42Jas er gewoon een BD erin  :-D

Heb ik gedaan bij mijn vrouw, die was er niet blij mee, maar haar LW kanaal (Legs Wide) maakte behoorlijk wat lawaai  :-D

Voor optimaal effect zal het UtraHD moeten zijn, zo'n speler heb ik helaas niet, maar TreuHD zal de FW's ook wel laten spelen.
Ga ik zeker snel testen.

RHK

Minder speakers is beter met huidige aanbod denk ik. Halverwege de berg is het uitzicht ook mooi.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 17:17:37Minder speakers is beter met huidige aanbod denk ik. Halverwege de berg is het uitzicht ook mooi.  8-)

Ben ik het wel mee eens, ondanks mijn huidige 13 speaker setup.
De basis, 5.x / 7.x / 5.x.2 / 7.x.2
/ 5.x.4 / 7.x.4 , dat werkt alijd.

Alles wat er hierna bij komt, kan gesodemieter veroorzaken, ondanks alle mooie verhalen.

Er is al langer naar oplossingen gezocht voor het gemis van FW, en die zijn gevonden in ScAtmos (spreek uit als scat-mos)
Dit is een oplossing om Front Wide 100% te krijgen, ook een beter Surround Back effect, en andere kanalen die je er tussenin wilt hebben.

Dat werkt als volgt, je neemt een Atmos receiver voor 5.x.4 of .6 daar heb je tenslotte een Atmos receiver voor  nodig, de andere gewenste kanalen worden gedaan door een Prologic receiver met PLII decoder.

De PLII receiver doet minimaal Front Wide maar kan ook Surround Back doen.
Daar is PLII de onbetwiste koning in en wordt door veel Surround liefhebbers zo toegepast.

Front Wide verdween toen Dolby met Prologic stopte.
Nu weer tot leven gewekt met Atmos / DSU en receivers die dit kunnen weergeven zoals de Cinema 30.
Volgens ScAtmos gebruikers blijft het voor nu nog behelpen met FW via Atmos DSU.

Wie weet gaat dit nog aangepast worden met een update dat in iedergeval FW het overal in doet, ook Disney, maar dat kan ook aan Disney liggen.

RHK

De streamingsdiensten bieden content aan voor de gemiddelde consument. Die voldoen niet aan jouw verwachtingspatroon.
Blu-ray 4K Atmos discs komen wel in de buurt en er zijn hele goede bij  afhankelijk van een goede opname en mix. Zie bijv. mijn andere post over LOTR 4K Atmos die opnieuw is uitgebracht en geremastered in 2024. Die bevat zowel prachtig beeld als een goede Atmos mix.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 22:07:06De streamingsdiensten bieden content aan voor de gemiddelde consument. Die voldoen niet aan jouw verwachtingspatroon.
Blu-ray 4K Atmos discs komen wel in de buurt en er zijn hele goede bij  afhankelijk van een goede opname en mix. Zie bijv. mijn andere post over LOTR 4K Atmos die opnieuw is uitgebracht en geremastered in 2024. Die bevat zowel prachtig beeld als een goede Atmos mix.

Misschien verwacht ik inderdaad teveel, maar ik ben tevreden als de beloofde speakers het gewoon doen, en geen gek.t  :wink:

Het beste blijft ten alle tijden UltraHD, alhoewel er bergen UHD films zijn met DTS-HD (zal wel goedkoper zijn dan een Dolby licentie) en niet Atmos, er staat wel altijd "good old" stereo op, maar dat is lecentie vrij 😉

CBdicX

DISNEY+ en Atmos + Front Wide

Ik ben er achter waar het Front Wide probleem zit bij Disney met Atmos.
Het is dus de Atmos instelling !
Je kunt in Disney selecteren welke kwaliteit je wilt gebruiken.
Er zijn er 3:

Auto = 4K + Atmos
Gemiddeld = HD + 5.1
Laag = SD + 5.1

Bij Auto krijg ik 4K, Dolby Vision en Atmos, daar werken de FW spekaers NIET.
Bij Gemiddeld krijg ik HD en 5.1, daar werken de FW speakers WEL.

Er zit dus iets fout binnen die Auto instelling, daar ga ik Disney zeker over mailen.
In Netflix en HBO werken de FW speakers prima met Atmos.
Wel is het zo als ik een Surround speaker naast de Front Wide speaker zet, dat Surround meer te doen heeft.
FW is wat rustiger qua effecten, tenzij die effecten ook door de Front speakers gedaan worden, dan doet FW ook mee.
Het is dus echt een verbreding of in/aanvulling op de Front speakers, precies wat ik zoek en bedoelt voor mijn doel, het vullen van het werkelijke gat tussen de Fronts en Surround.

Voor mij zo toch een blijvertje met FW, hoop dat Disney reageert want Star Wars in Dolby Vision ziet er mooier uit dan HD, jammer van die FW  :-(
Wil ik Dolby Vision en toch de FW werkend hebben in Disney, dan kies ik Auto + NeuralX, bij de andere streamers kan het gewoon Atmos blijven.

RHK

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 09, 2025, 09:08:47https://www.blu-ray.com/movies/Star-Wars-Episode-V-The-Empire-Strikes-Back-4K-Blu-ray/257141/

Moet ik wel een UHD speler hebben, en die heb ik niet.....
Als er mensen zijn die zo'n ding op de plank hebben leggen, en niet meer gebruiken, hoor ik het graag  :yes:

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 09, 2025, 09:12:45Moet ik wel een UHD speler hebben, en die heb ik niet.....
Als er mensen zijn die zo'n ding op de plank hebben leggen, en niet meer gebruiken, hoor ik het graag  :yes:

?? Spendeer je behoorlijk aan speakers en receiver, kan er toch nog wel een blu-ray speler vanaf?? Dat hoeft niet eens een dure te zijn   8-)
Bovendien ga je dan echt ervaren wat je installatie kan middels de weergave van een Atmos blu-ray.

Stadium III

Een pana UHD speler kost de wereld niet ,UHD heeft toch wel beste beeld en geluid bij zich
Wat ik al langer weet is wat er door de diensten aangeboden word dat het allemaal is dicht geknepen
Pak Topgun maverick maar eens op UHD en je zult versteld staan !!!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 09, 2025, 09:16:21?? Spendeer je behoorlijk aan speakers en receiver, kan er toch nog wel een blu-ray speler vanaf?? Dat hoeft niet eens een dure te zijn   8-)
Bovendien ga je dan echt ervaren wat je installatie kan middels de weergave van een Atmos blu-ray.

Ik heb een BD speler, die doet max TreuHD, geen Atmos.
En daarbij heb ik een behoorlijke BD  collectie, niets in UHD.
Ben gestopt met kopen van schijven sinds HD streaming.

Maar inderdaad, voor 150-200 heb ik een UHD speler, echter is mijn BD speler nog zo goed nieuw.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

CiteerIk heb een BD speler, die doet max TreuHD, geen Atmos.
Op papier doet mijn Onkyo speler geen Atmos maar word wel keurig afgespeeld
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303