Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 17:17:37Minder speakers is beter met huidige aanbod denk ik. Halverwege de berg is het uitzicht ook mooi.
Ben ik het wel mee eens, ondanks mijn huidige 13 speaker setup.
De basis, 5.x / 7.x / 5.x.2 / 7.x.2
/ 5.x.4 / 7.x.4 , dat werkt alijd.
Alles wat er hierna bij komt, kan gesodemieter veroorzaken, ondanks alle mooie verhalen.
Er is al langer naar oplossingen gezocht voor het gemis van FW, en die zijn gevonden in
ScAtmos (spreek uit als scat-mos)
Dit is een oplossing om Front Wide 100% te krijgen, ook een beter Surround Back effect, en andere kanalen die je er tussenin wilt hebben.
Dat werkt als volgt, je neemt een Atmos receiver voor 5.x.4 of .6 daar heb je tenslotte een Atmos receiver voor nodig, de andere gewenste kanalen worden gedaan door een Prologic receiver met PLII decoder.
De PLII receiver doet minimaal Front Wide maar kan ook Surround Back doen.
Daar is PLII de onbetwiste koning in en wordt door veel Surround liefhebbers zo toegepast.
Front Wide verdween toen Dolby met Prologic stopte.
Nu weer tot leven gewekt met Atmos / DSU en receivers die dit kunnen weergeven zoals de Cinema 30.
Volgens ScAtmos gebruikers blijft het voor nu nog behelpen met FW via Atmos DSU.
Wie weet gaat dit nog aangepast worden met een update dat in iedergeval FW het overal in doet, ook Disney, maar dat kan ook aan Disney liggen.