SVS SB1000 Pro versus SVS SB3000 Micro

Gestart door CBdicX, januari 25, 2025, 11:58:12

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik heb toch als ondersteuning weer een sub gekocht waar ik in eerste instantie het zonder wilde gaan doen.
Gezien de aankomende B&W 702S3 nu niet de meest bass krachtige vloerstaanders zijn had ik 2 weken geleden een SB1000 Pro gekocht vanwege het bescheiden formaat, en toch wel flinke prestaties voor zo'n bescheiden kast, Breedte 33,0 cm / Diepte 37,5 cm / Hoogte 34,2 cm / 325 watt - 820 watt / 20-270 Hz 3dB

Specs niet verkeerd, echter stond de sub rechts achter de zitplaats, en dat gaf een resultaat waar ik niet tevreden over was.
Dan weer te veel bass, dan weer te weinig, was zeer wisselend met de content.

Dus de sub verhuisd naar rechts voor, waar al mijn subs hebben gestaan en het beste meest rustige bass gaven, en geen vreemde pieken en dalen in het geluid.
Ook een paar dB meer volume vanaf die plek, maar daar was ik opzich niet naar op zoek.

Toch klonk het niet lekker, kon er mijn vinger niet opleggen wat het was, maar toch in de loop van een paar dagen dacht ik, nee........
Ik begon mij te irriteren en ging de sub steeds zachter zetten, nou, dat is geen goed teken.
De plek is het niet, want daar hadden meer subs gestaan zonder problemen.

Gezien ik nog in de "omruil tijd" zat heb ik de dealer gebeld en gevraagd om de SB1000 om te ruilen voor een 3000 Micro, die kleine krachtpatser met 2x 8 inch woofers, en een berg vermogen.
Het kastje meet maar: 27,8 cm x 29,7 cm x 27,4 / 800 watt - 2500 watt  :-o / 23Hz-240Hz 3dB

Maar wat een verschil met de 1000, ik heb nu een poepie strekke bass, geheel niet irritant, ik kan volle bak spelen zonder dat ik em zachter wil zetten, eerder harder  :-D
Geen idee waar dat in zit, misschien de 2 zij woofers die een ander bass patroon zullen maken zo schuin vanuit een hoek.
Wie zal het zeggen, maar wat het ook is, dit is een verschil wat ik nooit gedacht zou hebben.
Staat een sub op de correcte plek dacht ik altijd dat het niets zou uitmaken wat je er dan neer zet, front fire, down fire, met of zonder radiatoren/poorten.
(ok, poorten kunnen en sub plek wel maken of breken, maar ik vergelijk nu sealed boxen)
Maar het blijkt wel uit te maken, maar wat dan het juiste systeem is zal alleen proefondervindelijk bepaald kunnen worden, dus stroop de mouwen maar op......  :-D

TurboMarco

CiteerStaat een sub op de correcte plek dacht ik altijd dat het niets zou uitmaken wat je er dan neer zet, front fire, down fire, met of zonder radiatoren/poorten.
Ik vond dit altijd al een bijzondere gedachte  :-D
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 25, 2025, 13:38:50Ik vond dit altijd al een bijzondere gedachte  :-D

Ik ben door natuurkunde op mijn plek gezet  :yes:

En ik ben blij dat ik nog kon omruilen en dat dit zo goed uitpakte.

TurboMarco

Recentelijk heb ik een transmissielijn subwoofer gemaakt met 2x17cm woofers en deze vergeleken met een 8" woofer + 10" passieve radiator ingezet op het centerkanaal, en of dat 2 verschillende geluidsbelevingen zijn!
De bedoeling was dat de transmissielijn subwoofer onder de centerspeaker kwam te liggen, echter deze viel behoorlijk (te) groot uit waardoor de versterker en BD speler er niet meer naast paste.

De 8"+10" haalt wel een hogere spl maar mist snelheid t.o.v de 2x6.5" , het is dat een TL zo'n grote behuizing nodig heeft anders was het zeker een blijvertje.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

Deze 15" badboy was in staat om afgronddiep laag met zeer hoge spl te genereren maar erg traag tegenover de REL.

Ja uiteraard zitten er hoorbare verschillen tussen sub's  :yes: 

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 25, 2025, 14:29:11

Deze 15" badboy was in staat om afgronddiep laag met zeer hoge spl te genereren maar erg traag tegenover de REL.

Ja uiteraard zitten er hoorbare verschillen tussen sub's  :yes: 

Dat blijkt, ik heb dat nu zelf ondervonden, zelfde plek, ander type sub, maar beide gesloten, toch een ander resultaat.
Ik denk wel dat het allemaal met de ruimte te maken heeft, zoals alles in audio.

Jij hebt een harde reflecterende ondergrond, een ander heeft van muur naar muur tapijt.

Lastige zoektocht om op de juiste sub te komen.
Gaan denk ik wel wat bezorgdiensten aan de deur komen, ik heb in de loop der jaren 1000den KG in mijn handen gehad , en dat zijn dan alleen de subwoofers  :-D

Prachtig gemaakt trouwens die TL, petje af  :yes:

TurboMarco

Het ligt er ook aan waar je de sub voor gebruikt of deze enkel voor het lfe gebruikt word of zoals in mijn geval front+lfe / center / rear en in dat geval zoek je de match, vooral op de center kanaal wil je het liefst zoveel mogelijk snelheid dus kom je met kleinere drivers het beste uit.

5.1.4

Philips 75PUS8303

NB

Citaat van: TurboMarco op januari 25, 2025, 14:11:19De 8"+10" haalt wel een hogere spl maar mist snelheid t.o.v de 2x6.5" , het is dat een TL zo'n grote behuizing nodig heeft anders was het zeker een blijvertje.

Jammer, erg netjes gemaakt.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.