Marantz Bass Distribution mogelijkheden

Gestart door CBdicX, december 16, 2024, 08:31:58

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik zie Bass Distribution ook een middel om een wat kleinere subwoofers, zoals een 8 of 10 inch, iets te ontlasten als er grote vloerstaanders gebruikt worden, met capabele woofers.
Zo wordt de sub niet 100% belast met LFE en nemen de Fronts wat van dat werk ook voor hun rekening.

Ik heb het altijd vreemd gevonden om grote Front en Center speakers te gebruiken, en die dan te limiteren rond de 80Hz.
Je geeft geld uit voor grote speakers, maar gebruikt ze als medium/kleine speakers die op 80Hz afgevlakt worden.
Een potente vloerstaander kan met gemak tussen de 50 en 40Hz aan, mooi om die potentie te gebruiken.
Zonde van al de techniek die erin in gestopt is, en waar voor betaald wordt, om dat niet te gebruiken.

Daar kan Bass Distribution een mooi aandeel in vervullen, ook bij grote subs....... :yes:

BD is wat anders dan speakers op Large instellen, of een crossover lager dan 80Hz.
BD stuurt puur LFE naar de op Fullrange ingestelde speakers waarbij de gebruiker kan afstellen hoeveel LFE er naar de speakers toe gaat.
0 dB is dezelfde hoeveelheid als wat er naar de sub zou gaan, dat kan in stappen verlaagd worden, niet onbelangrijk.

Modellen met Bass Distrtibution:

Cinema 50
Cinema 40
Cinema 30
AV-10

TurboMarco

Ik heb de Rotel op MAX ingesteld waarbij alle speakers behalve de Atmos (80Hz) speakers op large staan

CiteerSUBWOOFER (Yes/Max/No): The "Yes" setting is the standard setting if your
system has a subwoofer. If your system does not have a subwoofer, select
"No". Select the "Max" setting for maximum bass output with normal bass
being duplicated by both the subwoofer and any LARGE speaker in the system.

Moet ik er wel bij zeggen dat de rear speakers (D9) ondanks het formaat het laag goed kunnen handelen maar uiteraard wel met een beperkte SPL tot ca 105 db
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op december 16, 2024, 08:31:58Ik zie Bass Distribution ook een middel om een wat kleinere subwoofers, zoals een 8 of 10 inch, iets te ontlasten als er grote vloerstaanders gebruikt worden, met capabele woofers.
Zo wordt de sub niet 100% belast met LFE en nemen de Fronts wat van dat werk ook voor hun rekening.

Ik heb het altijd vreemd gevonden om grote Front en Center speakers te gebruiken, en die dan te limiteren rond de 80Hz.
Je geeft geld uit voor grote speakers, maar gebruikt ze als medium/kleine speakers die op 80Hz afgevlakt worden.
Een potente vloerstaander kan met gemak tussen de 50 en 40Hz aan, mooi om die potentie te gebruiken.
Zonde van al de techniek die erin in gestopt is, en waar voor betaald wordt, om dat niet te gebruiken.

Daar kan Bass Distribution een mooi aandeel in vervullen, ook bij grote subs....... :yes:

Modellen met Bass Distrtibution:

Cinema 50
Cinema 40
Cinema 30
AV-10

Ik ben geen HT gebruiker, dus vergeef mij als mijn vraag wat dom klinkt. Als je de speakers op Large hebt staan, doen de woofers toch gewoon mee? Wat moet je dan nog met MBD?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: Frits Denon op december 16, 2024, 17:36:40Ik ben geen HT gebruiker, dus vergeef mij als mijn vraag wat dom klinkt. Als je de speakers op Large hebt staan, doen de woofers toch gewoon mee? Wat moet je dan nog met MBD?

Volgmodus  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op december 16, 2024, 17:36:40Ik ben geen HT gebruiker, dus vergeef mij als mijn vraag wat dom klinkt. Als je de speakers op Large hebt staan, doen de woofers toch gewoon mee? Wat moet je dan nog met MBD?

Klopt, maar er wordt geen gecontroleerd LFE signaal gebruikt bij Large in een receiver zonder BD.
BD stuurt LFE naar de op Fullrange ingestelde speakers en de hoeveelheid LFE heeft de gebruiker van vermelde modellen invloed op.

Kunnen de speakers weinig aan zet je BD op -20dB, kunnen ze veel aan zet je BD op 0dB om volle LFE modus te krijgen.

Heb je kleinere woofers in je fronts, dan zullen die snel in vervorming gaan.
Met BD heb je daar controle over zoals ik het begrijp.
Wat ik van Audioholics begreep gaat er wel Bass naar op Large ingestelde speakers, maar geen Sub Bass (LFE), behalve bij LFE+main, maar dat is 100% LFE en vaak teveel.

Ik kan dit niet testen helaas, graag correctie als dit niet klopt (dmeerpa ?)

Frits Denon

Ik kwam dit tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=OPA6tvrqx6A

Het is dus een oplossing voor een "tekort" in instellingen van de normale AV receivers om bas van de sub te krijgen als je jouw fronts op large zet.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op december 16, 2024, 18:28:48Ik kwam dit tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=OPA6tvrqx6A

Het is dus een oplossing voor een "tekort" in instellingen van de normale AV receivers om bas van de sub te krijgen als je jouw fronts op large zet.

Hiermee heb je geen invloed op de hoeveelheid LFE wat er bij gevoegd wordt, LFE+main is gewoon 100% LFE en dat is vaak teveel voor de meeste speakers.
Hier heeft BD dus een oplossing voor om de hoeveelheid LFE te regelen, dat is het belangrijke verschil.

CBdicX

Hier legt Gene uit hoe BD werkt en een redelijk belangrijke toevoeging is.
Rond de 10 minuten behandeld hij BD.

https://youtu.be/G8aSFuHriss?si=1_DxjjOKENLseqqr

Frits Denon

Okay, kennelijk alleen iets voor de meest actuele Marantz / Denon AV receivers om een signaal te verzwakken, wat anders bij de large setting 10dB versterkt is.

Zijstapje: Ik vraag mij af hoe dit dan gaat in een 2.1 set-up (die ik heb) met de lage frequenties die meekomen met het film signaal. Geen surroundprocessor die zaken kan beinvloeden / scheiden en het signaal zou er toch moeten zijn in de audio component van een film. Toch?

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op december 16, 2024, 19:04:31Okay, kennelijk alleen iets voor de meest actuele Marantz / Denon AV receivers om een signaal te verzwakken, wat anders bij de large setting 10dB versterkt is.

Zijstapje: Ik vraag mij af hoe dit dan gaat in een 2.1 set-up (die ik heb) met de lage frequenties die meekomen met het film signaal. Geen surroundprocessor die zaken kan beinvloeden / scheiden en het signaal zou er toch moeten zijn in de audio component van een film. Toch?

Jou sub krijgt geen LFE, maar "gewoon" bass.
Dat wordt fullrange naar de pre-out of sub-out gestuurd, jou sub filtert de instelling eruit die jij wil, de ingestelde sub crossover.

LFE is een separaat kanaal, als er geen bass management is wordt die info niet gebruikt.
De receiver/versterker moet dus bass management hebben om gebruik te kunnen maken van het LFE kanaal.

Die 2.1 van jou is 2 kanalen + een subwoofer / pre-out, niet een LFE out in dit geval.
Het sub diep van LFE ga je dus niet krijgen.

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op december 16, 2024, 19:21:35Jou sub krijgt geen LFE, maar "gewoon" bass.
Dat wordt fullrange naar de pre-out of sub-out gestuurd, jou sub filtert de instelling eruit die jij wil, de ingestelde sub crossover.

LFE is een separaat kanaal, als er geen bass management is wordt die info niet gebruikt.
De receiver/versterker moet dus bass management hebben om gebruik te kunnen maken van het LFE kanaal.

Die 2.1 van jou is 2 kanalen + een subwoofer / pre-out, niet een LFE out in dit geval.

Okay, helder. Dank voor de uitleg. Zal het topic verder niet vervuilen.

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op december 16, 2024, 19:30:10Okay, helder. Dank voor de uitleg. Zal het topic verder niet vervuilen.

Nee hoor, niets vervuilen, logische vragen bekeken vanuit een andere setup......

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op december 16, 2024, 17:50:53Klopt, maar er wordt geen gecontroleerd LFE signaal gebruikt bij Large in een receiver zonder BD.
BD stuurt LFE naar de op Fullrange ingestelde speakers en de hoeveelheid LFE heeft de gebruiker van vermelde modellen invloed op.

Kunnen de speakers weinig aan zet je BD op -20dB, kunnen ze veel aan zet je BD op 0dB om volle LFE modus te krijgen.

Heb je kleinere woofers in je fronts, dan zullen die snel in vervorming gaan.
Met BD heb je daar controle over zoals ik het begrijp.
Wat ik van Audioholics begreep gaat er wel Bass naar op Large ingestelde speakers, maar geen Sub Bass (LFE), behalve bij LFE+main, maar dat is 100% LFE en vaak teveel.

Ik kan dit niet testen helaas, graag correctie als dit niet klopt (dmeerpa ?)

LFE+main is het tegenovergestelde van Bass distribution.

LFE+main zal het laag die naar je large speakers gestuurd worden ook naar de sub sturen. LFE gaat dan sowieso naar de sub.

Bij Bass distribution gaan we nu het omgekeerde doen, het LFE signaal wordt ook naar de large speakers gestuurd uit de base layer
Je maakt van je large speakers in feite extra subwoofer. Het volume van het LFE signaal dat naar een bepaalde groep large speakers gaat kan je stiller zetten en wordt zoals al aangegeven best 10db stiller gezet om de speakers niet te beschadigen.

Nu of je zo je sub ontlast weet ik zo nog niet. Want ik denk dat het signaal naar de sub even hard blijft, al kan je die wel zelf stiller zetten.

Mijn sub gaat tot 12hz, alleen heeft ze een serieuze dip op 17,6 Hz, ook de front speaker aan de rechterkant, die in de buurt staat, heeft er last van, echter de linker front speaker niet. Al valt die veel vroeger af. Dus hier zou dat een toegevoegde waarde kunnen zijn voor het laag te corrigeren.

In DIRAC deed ik al een test, ik heb de crossover op 20hz staan en meet nu met REW op 17,5hz 3db 10db beter dan als ik de crossover op 44 of 70hz had staan.
Ten opzicht van mijn Audessey zelfs 20db. Nadeel is dat in met DIRAC geen Bass distribution kan doen, want daarvoor moet je de speakers op Large hebben staan, en laagste dat ik kan ingeven als cross-over is 20Hz.

Ik ga 1 deze dagen eens wat metingen doen met REW, met en zonder base routing.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op december 17, 2024, 10:40:29LFE+main is het tegenovergestelde van Bass distribution.

LFE+main zal het laag die naar je large speakers gestuurd worden ook naar de sub sturen. LFE gaat dan sowieso naar de sub.

Bij Bass distribution gaan we nu het omgekeerde doen, het LFE signaal wordt ook naar de large speakers gestuurd uit de base layer
Je maakt van je large speakers in feite extra subwoofer. Het volume van het lfe signaal dat naar een bepaalde groep large speakers gaat kan je stiller zetten en wordt zoals al aangegeven best 10db stiller gezet om de speakers niet te beschadigen.

Nu of je zo je sub ontlast weet ikbzo nog niet. Want ik denk dat het signaal naar de sub even hard blijft, al kan je die wel zelf stiller zetten.

Mijn sub gaat tot 12hz, alleen heeft ze een serieuze dip op 17,6 hz, ook de rechterkant speaker die in de buurt zit heeft er wat last van, echter de linker front speaker niet.
Dus hier zou dat een toegevoegde waarde kunnen zijn.

In DIRAC deed ik al een test, ik hebbde crossover op 20hz staan en meet nu met Rew op 17,5hz 3db beter dan als ik de crossover op 44 of 70hz had staan.

Ik ga 1 dees dagen eens wat metingen doen met rew, met en zonder base routing.

Goede uitleg hoe BD werkt  :yes:

Ik heb ergens gehoord of gelezen dat BD niet werkt als er Dirac gebruikt wordt omdat Dirac zijn eigen bass management gebruikt.

TurboMarco

CiteerHet volume van het LFE signaal dat naar een bepaalde groep large speakers gaat kan je stiller zetten en wordt zoals al aangegeven best 10db stiller gezet om de speakers niet te beschadigen.
Het klopt wat je zegt maar het is niet enkel bedoeld om de speakers te beschermen, de meeste HT versterkers kunnen simpelweg niet genoeg stroom leveren om alle speakers op large aan te sturen.
De meeste energie gaat namelijk in het laag zitten.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303