Dolby Atmos met 2 Front Height speakers

Gestart door CBdicX, oktober 26, 2024, 12:00:10

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Het klopt wat Techno Dad zegt, als je een setup doet met 2 FH speakers (5.x.2 of 7.x.2) zal de rest van de Atmos mix naar de Surround speakers gestuurd worden ipv Rear Height.
(Geld ook voor andere niet geactiveerde speakers in een mix of setup)

Dat hoeft in mijn bescheiden mening geen probleem te zijn als de Surround speakers maar niet te laag hangen.
Heb je de Surround speakers (de tweeters) op oor hoogte hangen, zeg maar de hoogte van de Front speaker tweeters, dan zullen de Atmos hoogte effecten uit de Surrounds "vreemd" overkomen, simpel omdat de tweeters voor hoogte effecten (veel) te laag zitten.

Om een compromie te vinden is dat de Surround speakers hoger moeten hangen, toch wel ruim boven de tweeters van de Front speakers.
Bij mij zitten de Front tweeters op 150 centimeter vanaf het plafond.
De tweeters van de Surrounds komen op 93 centimeter vanaf het plafond, een behoorlijk stuk hoger.
Is geen probleem, Surrounds mogen hoger hangen, dit zal de normale Surround effecten niet negatief beinvloeden, in tegendeel.
De Surround effecten zullen er veel vaker aanwezig zijn dan Rear Height effecten uit die zelfde Surround speaker.

Kan je, of wil, je geen x.x.4 setup gebruiken, ga dan voor een setup waar de Surrounds zo hoog mogelijk hangen omdat die dan gebruikt worden voor de ontbrekende Rear Height speakers.
Ook ontbrekende Surround Rear worden door de Surrounds weer gegeven in een Atmos mix, niet in een DD 7.1 mix !
Zorg er wel voor dat het volume van de Surround speakers even luid is als van de Front Height speakers.

Auro3D doet dit zelfs zeer overdreven, als je daar een Stereo mix naar toe stuurt, en Auromatic dit laat upmixen, kan het zelfs wat storend zijn (tenminste, dat vond ik) in welke mate de Surrounds gebruikt worden, zelf met 4 hoogte speakers die in een Atmos setup hangen, omdat Auro Surround Side gebruikt.

Wel een nadeel van object based tov van het "klassieke" channel based.
Bij channel based werken speakers niet als dat niet in de mix zit of niet in de setup zit.
Object based gaat dan alternatieve speakers gebruiken om toch alle gemixte kanalen weer te geven.

Ik heb zelf ook max 5.x.2 echter gebruik ik wel 4 hoogte speakers, daarover later meer.....

https://www.youtube.com/watch?v=rtgXALKbZsY