Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 25, 2024, 10:30:23Ik was toch benieuwd hoe speakers A en B nou geschakeld was dus daarom een service manual opgesnord. Duidelijk verhaal: gewoon parallel geschakeld. Wat een volksverlakkerij is dat B-wire dan eigenlijk wat betreft zo'n PM-16. Je wordt gewoon voor de gek gehouden. Zie bijlage.
B-wiring en zelfs tri-wiring kan met elke versterker maar is luidspreker afhankelijk. Zo kunnen mijn Wharfedale Opus 2 zelfs tri-wiring aan.
Bi-wiring is namelijk technisch gezien het aansluiten van twee kabels op één luidsprekeruitgang, dus twee kabels op de '-' en twee op de '+' uitgang voor zowel je linker als je rechter luidspreker. Er gaan dus vier kabels naar elke speaker toe.
Het vermeende voordeel van deze splitsing is dat het "de magnetische interactie in de kabel vermindert, wat resulteert in een beter geluid".
Enige voordeel van zo een A+B is dat het handiger is en je dus minder moet 'proppen'. Al heb je vandaag afgemonteerde luidsprekerkabels waar je simpel 2 enkele banaanpluggen hebt, al is het nadeel dan weer het gewicht, dat merk ik bij mijn ultra dikke single-wire speakerkabel.