Thanks.
Heb vandaag nog even wat ge-hobby'd na wat topics op Audio Karma gelezen te hebben.
DIY ideetje was stukje bakpapier, aangezien dit vergelijkbaar is met vellum, wat Marantz vaak gebruikt.
Test 1: LED 'buisjes' wegdraaien van dial, zodat het meer indirect verlicht werd. Resultaat: donkerder. Meh. Weer teruggedraaid.
Test 2: 2 laags bakpapier tussen dial en LED lampjes: te veel lichtverlies, wel wat warmer qua teint, maar subtiel.
Test 3: 1 laags bakpapier eerst met donkergele en oranje markeer-stiften ingekleurd en toen tussen dial en LEDs. Deed iets.
Heb foto's gemaakt van hoe het qua warm-witte LEDs oogt en in de 2e foto zit er in het midden 1 origineel lampje, zodat je het kleurverschil beter ziet.
Wel opvallend dat dit bij nadere inspectie 300mA lampjes bleken te zijn (dus ook feller), terwijl menig bron én de Service Manual het altijd over 200mA, hooguit 250mA versies heeft.
Waar ik blijer mee ben is dat ik nog een stuk coax-kabel met plug had liggen, uit de goede oude tijd, dat Ziggo nog FM over de kabel stuurde, en die heb ik gewoon aangesloten op de 75 Ohm antenne ingang en los laten hangen in het audio-rack; Signal Strength van ~1 naar 3.5 (van de 5) en ineens Stereo ontvangst!
Conclusie: ik vind de originele lampjes mooier, maar had liever dat ie minder warm zou worden. De nieuwe LEDs zijn prima hoor, maar ik mis het turquoise wel.
Mocht iemand ervaring hebben met echt gelige of oranje LEDs die wel de klassieke turquoise Marantz gloed behouden, hoor ik het graag.