Home Cinema film & muziek (audio en codec) tips

Gestart door RHK, november 27, 2023, 21:57:08

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 21, 2025, 16:01:48De concurrentie zorgt er wel voor dat ze moeten blijven verbeteren. Alleen word dan  wel stapsgewijs de prijzen verhoogd.  violent1

Ik ben blij dat er ook Auro en DTS is, zorgt in iedergeval voor upmixer keuze  :yes:

RHK

Muziektip voor de stereoluisteraars;
https://music.youtube.com/watch?v=6jYtRQ2tHGg
Nora Jones tiny desk concert via Youtube Premium. Ik heb dit in stereo beluisterd met alleen de 2 fronts.
Er speelt een contrabas mee, dus hier kan je ook goed horen of je 2 fronts ook het laag mooi weergeven hiervan. Ja dus.  8-)
Overigens geven veel artiesten in het tiny desk concert huiskamer jamsessies, de moeite waard!
Sting en Shaggy bijvoorbeeld.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Goede geluid track via Disney Goosebumps.
Doet "alles", 4K, Dolby Vision, Dolby Atmos.

Echter een apart dingetje, het is "Atmos" maar de input is 6.1  :-o
Zoals te zien in het display brand er maar 1 blokje voor Surround Back , er horen er voor Atmos 2 te branden, onder de Surround Links en Rechts !!
Dit is voor Atmos niet mogelijk omdat Atmos alleen 2 Surround Back speakers ondersteund.
Er zijn 2 codecs die 1 Surround Back ondersteunen, dat zijn Prologic II en NeuralX, streamen met 6.1 is geen Atmos.

Dus waar komt die ene Surround Back vandaan ?
Blijft apart die "Atmos" ondersteuning, die serie is de moeite waard met prima geluid.

RHK

Is het niet gewoon de lay-out van je displayscherm? Dus dat 1 set Atmos speakers als een blokje wordt weergegeven?
Bij mij wordt de front Dolby (L+R) ook als 1 blokje met de letter H weergegeven.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op maart 03, 2025, 14:40:13Is het niet gewoon de lay-out van je displayscherm? Dus dat 1 set Atmos speakers als een blokje wordt weergegeven?
Bij mij wordt de front Dolby (L+R) ook als 1 blokje met de letter H weergegeven.

Dit werkt inderdaad voor de hoogte speakers zo, 2-4 of 6 geeft maar 1 blokje H.
Ook Front Wide kent maar 1 blokje W.
Voor Surround Back is het 2 blokjes, SBL en SBR, 1 blokje met SB betekent 1 mono speaker Surround Back.
Dat kent (streaming) Atmos niet.

Streaming Atmos is 5.1 of 7.1, niet 6.1
De hoogte kanalen worden erbij "bedacht" dmv DSU voor streaming Atmos, kanaal gestuurd, niet  object gestuurd, dan zullen ze lossless moeten gaan streamen in 7.x.4.

RHK

Je schijnt het ook nog te kunnen veranderen/weergeven, dus i.pv. output speakers weergeven, input. Eigenlijk heet het dan Atmos/Chaos. :)

CBdicX

Citaat van: RHK op maart 03, 2025, 16:41:01Je schijnt het ook nog te kunnen veranderen/weergeven, dus i.pv. output speakers weergeven, input. Eigenlijk heet het dan Atmos/Chaos. :)

Klopt, ik gebruik input ( zie display foto met IN), daaraan kan je zien wat er binnen komt, vandaar dat ik zag dat Disney in dat geval een mono Surround Back stuurde, wat niet in een Atmos setup thuishoort.

Bij streaming Atmos is het meestal 5.1 of soms 7.1
Gebruik je output dan zal altijd jou setup te zien zijn, of die kanalen nu wel of niet daadwerkelijk gebruikt worden, zoals ook in het geval van Front Wide.
Het blokje W brand, maar FW laat zeer vaak niets horen.
Bij input kan je dan zien of W werkelijk in het signaal zit, of niet.
Brand (input) W en er is niets te horen, dan ligt het aan de mix.

Zelfde geld voor H, W en SBL/R.
Bij input zie je wat er binnenkomt, het belangrijkste, bij output zie je welke setup er gebruikt wordt, meer niet, en geen garantie dat die kanalen werkelijk werken.

Vanwege het toch wel zeer onregelmatig Atmos gedrag zowel op BD en zeker streaming, ben ik op dit moment bezig met het realiseren van een Auro3D speaker setup.
Auromatic werkt op alles, Dolby, DTS, en alle kanalen worden gebruikt behalve Front Wide, dat kent Auro niet, maar heb ik nu als 2e Surround speaker.
Front Height en Rear Height werkt prima met CH en TS (VOG) ondanks dat Auro eigenlijk Surround Height L/R  wil gebruiken, is dat niet meer nodig, Front en Rear Height zijn nu ook te gebruiken.

Als je deze hoogte effecten hoort, die naar eigen wens af te regelen zijn, laat iedereen Atmos voor wat het is.
Met name met CH en VOG, maar ook alleen FH of DE werken met Auro veel overtuigender.

Sorry voor het lange Auro verhaal........ notworthy

RHK

Je uitgebreide verhaal is niet hinderlijk, je hebt het helemaal uitgeplozen en het blijft denk ik zoeken naar de juiste set up. Je bent er maar druk mee. Je akoestiek is kennelijk je audiovijand en daarmee ook je verwachtingspatroon.
In mijn situatie heb ik 4 dikke full range speakers, een dikke center staan plus 2 subwoofers. Ik mis geen extra surround, hoogte, wide of VOG kanalen. 5.2.2 is hier ruimschoots genoeg. De WAF factor speelt ook mee. Ik heb een behoorlijke surround bubble en de Atmos beleving, indien aangeboden, versterkt dat. Film is een beleving maar een goed muziekconcert ook. Goed is goed en dat geeft rust.

CBdicX

Citaat van: RHK op maart 03, 2025, 21:18:04Je uitgebreide verhaal is niet hinderlijk, je hebt het helemaal uitgeplozen en het blijft denk ik zoeken naar de juiste set up. Je bent er maar druk mee. Je akoestiek is kennelijk je audiovijand en daarmee ook je verwachtingspatroon.
In mijn situatie heb ik 4 dikke full range speakers, een dikke center staan plus 2 subwoofers. Ik mis geen extra surround, hoogte, wide of VOG kanalen. 5.2.2 is hier ruimschoots genoeg. De WAF factor speelt ook mee. Ik heb een behoorlijke surround bubble en de Atmos beleving, indien aangeboden, versterkt dat. Film is een beleving maar een goed muziekconcert ook. Goed is goed en dat geeft rust.

Die WAF heb ik eruit gekocht, gewoon je creditcard af geven  :-D

Ik ben inderdaad op zoek naar iets, of ik dit met deze Auro setup ga vinden, geen idee nog.
Ik moet nog ruim 50 meter kabels trekken, en nog 5 speakers aansluitingen maken.
Ik heb nog wat te doen de komende 2-3 weken voor alles staat en hangt....