Citaat van: RHK op maart 03, 2025, 16:41:01Je schijnt het ook nog te kunnen veranderen/weergeven, dus i.pv. output speakers weergeven, input. Eigenlijk heet het dan Atmos/Chaos. 
Klopt, ik gebruik input ( zie display foto met IN), daaraan kan je zien wat er binnen komt, vandaar dat ik zag dat Disney in dat geval een mono Surround Back stuurde, wat niet in een Atmos setup thuishoort.
Bij streaming Atmos is het meestal 5.1 of soms 7.1
Gebruik je output dan zal altijd jou setup te zien zijn, of die kanalen nu wel of niet daadwerkelijk gebruikt worden, zoals ook in het geval van Front Wide.
Het blokje W brand, maar FW laat zeer vaak niets horen.
Bij input kan je dan zien of W werkelijk in het signaal zit, of niet.
Brand (input) W en er is niets te horen, dan ligt het aan de mix.
Zelfde geld voor H, W en SBL/R.
Bij input zie je wat er binnenkomt, het belangrijkste, bij output zie je welke setup er gebruikt wordt, meer niet, en geen garantie dat die kanalen werkelijk werken.
Vanwege het toch wel zeer onregelmatig Atmos gedrag zowel op BD en zeker streaming, ben ik op dit moment bezig met het realiseren van een Auro3D speaker setup.
Auromatic werkt op alles, Dolby, DTS, en alle kanalen worden gebruikt behalve Front Wide, dat kent Auro niet, maar heb ik nu als 2e Surround speaker.
Front Height en Rear Height werkt prima met CH en TS (VOG) ondanks dat Auro eigenlijk Surround Height L/R wil gebruiken, is dat niet meer nodig, Front en Rear Height zijn nu ook te gebruiken.
Als je deze hoogte effecten hoort, die naar eigen wens af te regelen zijn, laat iedereen Atmos voor wat het is.
Met name met CH en VOG, maar ook alleen FH of DE werken met Auro veel overtuigender.
Sorry voor het lange Auro verhaal........