Citaat van: dmeerpa op oktober 11, 2023, 12:13:52Ik ben lang afwezig geweest hier op het forum, maar heb inmiddels enkele topics van je gelezen.
Persoonlijk ben ik totaal geen fan van KEF, meermaals gehoord en telkens had ik hetzelfde gevoel, totaal niet goed in het laag. Zelfs met de Kef Muon had ik dit gevoel. Maar oké smaken verschillen.
Maar ik vrees dat dit ook een deel van het verhaal is waarom je die directional setup wou proberen, net om die tekortkomingen op te vangen. Mijn 4 surrounds hebben een bereik van 60-44kHz, dus geen problemen om een explosie te lokaliseren.
Nu los van wat ik denk of vind van KEF, weet dat de Audessey kalibratie de sub vaak te zacht zet, en je snel 3 tot 6db (bron: audioholics oa) mag toevoegen. Ik deed deze week een nieuwe kalibratie nadat ik nieuwe laminaat vloer heb gelegd en een tapijt onder de salontafel. En de sub verhuisde ook van rechtsvoor naar rechter zijkant van de woonkamer. Nadien heb ik met een SPL meter nagemeten en mocht, jawel 6db bij en dat doet héél veel bij het laag weergave.
Verder is de SB1000 een gesloten sub, die gaan niet zo laag, maar zijn wel preciezer (muzikaler) dan ported subs.
Ook de reden dat ik de SVS SB12-Plus verving door de SVS PB12-Plus (2008) als subwoofer.
Hallo, klopt wat betreft +3db, of meer, na Audyssey, dat is altijd het advies, Audyssey zet dat te laag in.
Mijn 4 sub test was niet zo zeer omdat ik laag "te kort" kwam, maar om die Directional theorie te beleven, wat in mijn kamer niet tot zijn recht kwam.
Ik wist dus niet wat te verwachten, maar 1 of max 2 goede subs doen het zelfde, maar het zal situatie afhankelijk zijn.
Waarschijnlijk in een goede rechthoekige ruimte werkt het, daar is het ook voor bedoeld, maar mijn L kamer, en surrounds op afwijkende plekken, verpest dat volgens mij, jammer.
Ik ga het nu met 1x de PC2000 pro proberen en wie weet een 2e in een kruislings opstelling, 1 rechts voor, 1 links achter.
Maar eerst de PC uit testen, denk ergens volgende week ......